Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bye bye Google?

Anbefalte innlegg

Ja nå som Google har bedt om å få førsteprioritet hva anngår nettraffikk, er det da andre som kommer til å si "ha det bra" til alt som har med Google å gjøre? (Ihvertfall så godt det lar seg gjøre).

Ser at mange sier at de vil starte boikotten OM Google faktisk får prioriteringen, men for meg så går grensa på at de spør om det. Så jeg kommer ihvertfall til å starte min personlige boikott i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, heller at Google gjør dette enn mange andre, problemet er at mange ISP-er sliter med og greie og bygge ut kapasiteten som f.eks youtube og andre tjenester bruker og de krever og få endel av inntektene som genereres av slike enormt båndbreddekrevende tjenester. For og få dette til så vil ISP-ene selv begrense kapasiteten opp mot de som ikke vill betale. Det har vel neppe så mye med Google og gjøre men at de med mange andre er mitt oppe i slike problemstillinger. I USA er vel dette ett hett tema, i Norge så tviler jeg det kommer til og skje jmf NRk og NGT sine runder for ca ett år siden.

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener selvsagt det samme men jeg ser også problemet til ISP-ene og at de presses kraftig på lønnsomheten, det er også ett problem som fort kan ramme kundene.

Kan se ut som MS og Yahoo driver med det samme og da forstår jeg godt at eventuellt Google må reagere.

Uansett er dette opp til myndighetene og regulere og de står på nøytraliteten sin side uten at de kan gi noe svar på hvordan ISP-ene skal få sin bit av kaka og dermed kunne bygge raskere og bedre nett ut til kundene.

Antar du hermed også har droppet alt fra yahoo og MS også?

Lenke til kommentar

Nå ser det ut som Google var ute i ett helt annet ærend:

http://www.idg.se/2.1085/1.201100/google-v...-natneutralitet

I ett blogginlägg berättar Richard Whitt, ansvarig för telekom- och mediefrågor, att förhandlingarna rör lokal cachening, en metod som redan används av en rad stora företag för att få upp hastigheten på nätet.

Kopior av till exempel Youtubes videobibliotek skulle sparas på servrar placerade hos internetoperatörerna så att data inte behöver transporteras längre sträcka än nödvändigt när en användare strömmar en film.

– Google har erbjudit sig att ställa ut servrar i bredbandsoperatörernas egna lokaler, skriver Richard Whitt.

Hvis det er dette det dreier seg om så er nok hele artikkelen enten missforståelser eller ett forsøk på og sette Google i ett dårlig lys.

Lenke til kommentar

Det neste steget etter lokal cache må jo være noe lignende P2P. P2P sparer en masse båndbredde fordi man kan overføre data mest mulig lokalt. Eksempelvis, når Microsoft legger ut en service pack. Istedet for at hele verden skal laste dette ned fra én enkelt serverpark, og generere en kjempeflaskehals i infrastrukturen, så er det mer rasjonelt å la alle laste det ned fra naboen sin. På denne måten får man fordelt lasten bedre utover i nettverket.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal Google prioriteres fremfor andre da? Nettrafikken skal være helt nøytral, skal love deg at forumet hadde tatt fyr om Microsoft hadde gjort det samme.

Det Google gjør her er ikke noe nytt, Akamai (hvor MS er kunde) har gjort dette lenge. Dette er i stor grad en vinn-vinn situasjon for både Google og ISP'ene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...