Mr. Bojangles Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Hei Jeg kjøpte forleden dag en slik USB->RS232-kabel, som jeg skal bruke fra kalkulatoren min (som ikke har USB-kabel, kun den gamle breie saken) til PC-en (som kun har USB). Maskinen finner kabelen, og når jeg sjekker i maskinvareregisteret så ser den ut til å ligge der og fungere fint (får bla. opp dialogboks der jeg kan velge hvilken com-port den skal identifiseres som osv.) Problemet er at PC-en ikke finner noe av det jeg kobler til. Nooen som vet hva som kan være galt? Noen ting jeg kan sjekke/gjøre, eller vanlige feil? På forhånd takk. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Det er ikke alt av gammel software som liker slike løsninger med virtuelle serieporter. Hva har du testet med? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 25. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2008 Det er ikke alt av gammel software som liker slike løsninger med virtuelle serieporter. Hva har du testet med? Har testet med både den originale softwaren til Texas Instruments, samt software fra tredjepartsleverandører. Har klart å koble til en gang i blant, men da har forbindelsen brutt nesten med en gang - er det noen innstillinger man kan stille på (stille ned overføringshastighet for å få det mer stabilt?). Finnes det noen virtuelle serieportdrivere til Ubuntu? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 (endret) Finnes det noen virtuelle serieportdrivere til Ubuntu? Bør fungere ut-av-boksen for de aller aller fleste chipset. Men da er du avhengig av at programvaren din finnes til Linux da. Wine kan kanskje fungere også, men det er en potensiell ekstra feilkilde. EDIT: evt inkompatibilitet ligger mest sannsynligvis på hardwaresiden, da det kan være litt dårligere signaler fra en slik omformer. Å sette ned baudrate kan muligens hjelpe, og gjøres i programmet du nytter. Programvaremessig skal det være likegyldig om man bruker en ekte serieport eller en virtuell. Endret 25. desember 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 25. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2008 Finnes det noen virtuelle serieportdrivere til Ubuntu? Bør fungere ut-av-boksen for de aller aller fleste chipset. Men da er du avhengig av at programvaren din finnes til Linux da. Wine kan kanskje fungere også, men det er en potensiell ekstra feilkilde. EDIT: evt inkompatibilitet ligger mest sannsynligvis på hardwaresiden, da det kan være litt dårligere signaler fra en slik omformer. Å sette ned baudrate kan muligens hjelpe, og gjøres i programmet du nytter. Programvaremessig skal det være likegyldig om man bruker en ekte serieport eller en virtuell. Takk for svar begge to. Meg bekjent finnes det ikke noen programmer for linking med TI83 til Ubuntu - men jeg skal prøve med Wine. Kjørte Windows en stund på en annen laptop, da Linux-maskinen var på service. Det var det jeg og tenkte, at så lenge operativsystemet gjenkjenner omformeren som en vanlig seriellport, så skal det funke. Skal teste litt jeg. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Ja, du må stille portens hastighet og andre ting så den passer kalkulatoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå