Tetanus Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Har plutselig fått et merkelig problem med min stasjonære maskin. Når jeg slår av maskinen, slukker ikke hdd led'en, men isteder pulserer eller blinker den. (blir aldri helt mørk) Dette er imidlertid ikke like sterkt som når maskinen er på, men det er ihvertfall godt synlig. Frekvensen er omtrentlig en gang i sekundet. Det skal nevner at hdd led fungerer utmerket når maskinen er i bruk. Jeg kan ikke huske at det har vært slik før, inntil jeg plutselig la merke til det her en kveld jeg skulle gå å legge meg. Det er ikke gjort hardware endringer som kunne bidra til å forklare dette heller. Maskinen har ikke vært åpnet på minst 2 mnd. Jeg har ikke aktivert hvilemodus, så det er ikke det som har innvirkning på led'en heller. Jeg blir jo litt paranoid av dette, så nå slår jeg av strømforsyningen hver gang jeg forlater maskinen. Detter er imidlertid tungvindt, da det ikke er helt enkelt å komme til. Noen som har noen ideer om hva dette kan skyldes? Takker for alle innspill! -Tet Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 jeg er ikke helt problemet. jeg vet ikke hva som forårsaker det, men om maskinen er av så går jo uansett ikke harddisken, så det er jo ikke såp mye som nødvendigvis kan hende... I dunno -Stigma Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Et skudd i mørket her. Har du Vista? Hvis ja, så er det godt mulig at du setter den i dvale ved å slå den av med en knapp som ser ut som den vanlig 'Shut Down' knappen. Jeg gjorde det første gangen jeg skulle slå av maskinen etter å installert Vista, da gikk maskinen i dvale i stedet og HDD/Power LED blinket/pulserte. Telcontar Lenke til kommentar
AnarCon80 Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Et skudd i mørket her. Har du Vista? Hvis ja, så er det godt mulig at du setter den i dvale ved å slå den av med en knapp som ser ut som den vanlig 'Shut Down' knappen. Jeg gjorde det første gangen jeg skulle slå av maskinen etter å installert Vista, da gikk maskinen i dvale i stedet og HDD/Power LED blinket/pulserte. Telcontar Vil nok anta det tydelig at microsoft har lyst til å forandre powerknappen til dvale knappen, eller bare de var forvirra når de gjorde dette Lenke til kommentar
Tetanus Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Heisann! Jeg har xp pro på maskinen, så Vista spiller ikke inn. Nå har det imidlertid vært en utvikling i saken: etter å ha stått over natten med størmforsyningen av, vil maskinen ikke starte. Led'en blinker som vanlig, men det er ingen reaksjon når jeg trykker på power knappen. Jeg begynner å lure på om det er enten strømforsyningen eller hk'et som er i ferd med å ta kvelden. -Tet Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Høres ut som defekt strømforsyning ja. Eller jordingsfeil på strømforsyninga.. Lenke til kommentar
Tetanus Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Dette er nesten litt pinlig, men jeg fant til slutt feilen..... Etter å ha demontert hele maskinen, feilsøkt både hk og psu, uten å finne feil, startet maskinen symptomfri. Slår av maskinen, alt er gull. Starter den opp igjen, ingen problemer. Slår den av, og led'en pulserer. Demonterer hele pc'en på nytt, finner frem multimeter og alt jeg har av måleinstrumenter, men klarer fortsatt ikke finne feilen. PSU er det tilsynelatende ingenting feil med, heller ikke med hk. Under remontering klarer jeg dessuten å knuse displayet på multimeteret etter at jeg klarer å skyve det ned fra arbeidsbordet. Den dertil suverene "redningen" med foten, som imidlertid skulle vise seg å være ett klokkerent tåspark, sendte multimeteret som et prosjektil i veggen på andre siden av rommet. Det trengs vel neppe forklares at jeg på dette tidspunkt var rimelig forbannet. Starter opp alt på nytt, ingen problemer. Slår av, ingen problemer. Slår på og av, led pulserer, og maskinen vil ikke starte. I frustrasjon, river jeg ut usb ledningene i front. Hdd led slukker, og maskinen starter uten problemer. Hva i helve*** tenker jeg! Problemet var altså en usb kabel til en ekstern HDD. Dette er en iomega disk som krever strøm fra 2 usb porter for å starte. Nå når den pluggen som er beregnet for å levere ekstra strøm til disken står i, oppstår altså allerede nevnte feil. Herregud så mye ekstra arbeid for en slik idiotisk feil, at jeg ikke kom på dette før. Det var jo nettopp etter at denne kom i hus at problemene oppstod. I etterpåklokskapens navn burde jeg kanskje vært tenkt meg litt om, men det falt meg virkelig ikke inn at det var det som kunne være feilen. På den positive siden fikk jeg rengjort kabinettet, og min samboer ble henrykt når jeg endelig kunne komme med et julegaveønske, ett nytt multimeter. God Jul! -Tet edit: liten tekstendring Endret 18. desember 2008 av Tetanus Lenke til kommentar
AnarCon80 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 og min samboer ble henrykt når jeg endelig kunne komme med et julegaveønske, ett nytt mutimeter. :!: roflmfao genialt, trur jeg skal begynne med samme praksis til lykke med fungerende pc ihvertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå