arkela Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Har en video som er filmet i 16:9 og skal brene denne ut på DVD med StudioDV. Men siden StudioDV ikke takler 16:9 tenkte jeg at jeg kunne lage en letterbox-utgave med Premiere. Jeg importerer filmen i et 4:3 project og stiller 16:9 filmen inn på Widescreen format og Meintain Aspect Ratio, slik at jeg ser letterbox-utgaven på skjermen. Problemet oppstår når jeg eksporterer. Filmen blir strukket slik at jeg ikke får 16:9 filmen letterboxed, men som en strukket vanlig 4:3 film. Hva har jeg gjort galt? Det beste ville selvfølgelig vært å brenne DVD'en i ekte Widescreen, men jeg har ingen programmer som støtter dette. Lenke til kommentar
hopless Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Når du skal epsportere i adobe så må du passe på at du setter riktig oppløsning i video biten på innstillinger, at ikke 4:3 aspect ikke er huket av. Dårlig forklart, og hvis det ikke hjalp så si ifra så skal jeg prøve en gang til Lenke til kommentar
legofred Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Sørg for at prosjektet er 4:3: Project > Project settings > Video Pixel Aspect ratio skal da være 1.067 som er 4:3 PAL, ikke 1.422 som er 16:9. Hvis du da bruker maintain aspect ratio på selve klippene, og i tillegg rendrer klippene etterpå (kan hende du må eksportere klippene og importere dem i et nytt 4:3 project) skal det så vidt jeg kan bedømme gå greit. Husk da evt at instillingene i Export video er riktige/de samme som prosjekt-instillingene. Dette er basert på premiere 6/6.5, men tror det er likt i 5.1.... Fredrik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå