Phyltre Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Problemet er som følger. Jeg har en gammel Toshiba laptop som hadde windows xp installert. Fikk ånden over meg her og trodde jeg skulle puste nytt liv i gamle lappisen min ved å innstallere Linux Mint. Installasjonen gikk tilsynelatende knirkefritt. Men da jeg restartet laptopen så virker det som om allt har gått fyken. ingen respons hverken på skjerm eller tastatur. får ikke opp det vanlige bios bildet lenger men jeg hører harddisk og cdrom og viftene surrer og går. Nå skal det nevnes at jeg ikke er noen racer på linux. Er det noe jeg kan gjøre for å få liv i gamle lappisen min ? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 mulig den prøver å forstå MBR på hardisken før den viser bios. selv har jeg ikke vært bortig slikt før.. du kan prøve å ta ut hardisken på laptopen, å se om det samme skjer.. eneste som ikke er likt som før er hardisken.. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Jo er vel eneste muligheten å ta ut harddisken men jeg har liksom ikke noe utstyr så jeg kan få kobla den til noe annet annet enn min gamle Amiga. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Det han mener er å ta ut harddisken for å se om du kommer inn i bios da.. Ikke for å gjøre noe med harddisken. Er nemlig litt rart at du ikke får opp bios, da den starter før grub. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 En linuxinstallasjon skal ikke klare å ødelegge BIOS'en din. Sjekk strømforsyning, batteri, uten batteri, uten strømforsyning, trykk in reset-knappen like etter start osv. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Vel det viste seg å stemme. måtte skru ut harddisken så virka det. da boota laptopen som vanlig igjen etter å ha satt harddisken tilbakeigjen. Men historien gjentok seg neste gang jeg boota laptopen. So no more linux Kom også noe slags melding om boot bug eller liknende.. kom litt raskt så jeg rakk ikke lese alt anyways takk for tips Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 mulig biosen er opptimalisert for å boote windows fort. og endring i bootsikvens forvirrer biosen. se om det er noe morsomt å stille på i biosen din. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Av nysgjerrighet, kan du spesifisere hvilken modell denne Toshiba-laptopen er? -Takk. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Laptopen er en alderstegen Toshiba Satelitte P20 psp26e. For å svare på tidligere svar, løsningen var å gå tilbake til OSet som kom med orginalt dvs ms xp home. Ikke kikket så mye i BIOS egentlig annet enn i menyen for å bytte boot mellom hd og cd. Har også sjekket på Toshibas sider og der finnes ikke noen nyere BIOS enn 1.10 for denne modellen (faktisk den eneste biosen jeg fant) Edit: Sjekket i BIOS og fant ikke noen "fancy" settings for hd. Biosen er temmelig basic. For øvrig er Bios oppgradert til 1.10 fra tidligere Endret 18. desember 2008 av Phyltre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå