Aliventerio Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg har et Gtx 280 kort med 2 dvi utganger. Den ene brukes til dataskjermen. Kjøpte meg så en hdmi kabel og en adapter fra dvi til hdmi. Plugget dette sammen og kjørte igang cloning i nvidia kontrollpanel. Alt vel og bra med bilde på tv'n. Men ingen lyd! Noe jeg til slutt skjønte med at dvi kun sender bilde. Så da sitter jeg her og klør meg hodet. Kan det virkelig være slik at nvidia har sluppet et toppkort som ikke støtter hdmi med overføring av lyd og bilde? Helt ubegripelig! Hva i fanden er det de har tenkt på? Vidt meg bekjent kan Ati 4870/4850 sende lyd og bilde via sin hdmi utgang. Eller tar jeg feil? Dette er jo helt bedritent og betyr at jeg må igang med enda flere kabler. Jeg har heldigvis spdif(optisk) utgang fra hovedkortet, som støtter hd lyd, men likefullt må jeg kjøpe en lang optisk kabel også pga at ikke nvidia har satt opp kortet med hdmi utgang. Og for å gjøre det enda mer morsomt, er ikke sikkert tv'n min kommer akseptere noe annet signal enn hdmi når den kabelen er tilkoblet. Dvs lydsignalet avvises. Siste alternativ er da å koble rett inn i reciveren. Men, latterlig at ikke nvidia toppkortene støtter lyd og bilde via EN kabel. Eller finnes den noen patcher, driver, noe tweaks eller noe som retter på dette? Mener jeg leste at man fikk lyd og bilde på et hd38xx kort, selv om man brukte dvi/hdmi overgang. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 RTM? Both the GTX 260 and 280 have two dual-link DVI outputs, which can be converted to HDMI using an adapter if you'd like. You can pass SPDIF using a connector at the top of the card, which will then be passed to the HDMI output when using the DVI-HDMI adapter. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Nvidia er litt mer sære enn ATi her, tror det kommer av lisensiering på HDMI delen. Uansett, kortet krever egen kabel fra lydkortet til skjermkortet for å støtte HDMI mener jeg det var. Lenke til kommentar
Aliventerio Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg trenger altså en kabel fra spdif out på lydkortet, så koble til skjermkortet. Hvordan kabel er det snakk om her og hvor kan den oppdrives? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Mener det er en intern sak som er lik eller likner på den du tidligere koblet mellom optisk drev og lydchip/kort. nVidia har mao. ikke egen lydchip på skjermkortene - som ATi har. Lenke til kommentar
Aliventerio Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg går for en annen løsning. Det er toslink ut av lydkortet. Dvs jeg kan bruke en toslink til toslink kabel mot receiveren. Slik at jeg får 5.1 lyd. Kobler jeg dette via hovedkortet ender jeg jo bare opp med dårlig lyd ut fra tv'n. Kjøpte meg en 5m toslink kabel, men den viste seg og være litt for kort. Men har fått bestilt en toslink overgang og en mindre kabel, så det ordnet seg Utgangen av lyd kan jeg ordne i Vista, så bør ikke by på problemr. Takker for all hjelp i tråden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå