Gå til innhold

Skrive noter til riff


Jørnan

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sliter alvorlig med å få skrivd ned noter til en sang. Sangen går slik:

 

E------------------------------------------------------------
H------------------------------------------------------------
G-2-2-2-2-5-2-2-2-2-7-2-2-2-2-5-------------2-0--------
D-2-2-2-2-5-2-2-2-2-7-2-2-2-2-5------0-1-2-----2-1-0--
A-0-0-0-0-3-0-0-0-0-5-0-0-0-0-3--0-3------------------3
E--------------------------------------------------------------

 

Jeg har prøvd og prøvd, men greier rett og slett ikke å skrive ned selve notene til dette (altså rytmen). Noen som greier det ved å høre på sangen og se på tabsene jeg skrev ned?

 

Beklager dårlig (og lite presist) opptak, tok bare opp noe i full fart med gitaren :p

 

download

 

Edit: noen måte å laste opp i forumet på? Fikk ikke lov å laste opp den tiltypen, så søkte på google etter opplasting og tok det første jeg fant :p

Endret av Jornan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg teller 5/4 takt. (Eller 5/8) Siden det ikke høres ut som Brubeck dette, så er det antagelig ikke ment å skulle være sånn. Det hadde forsåvidt vært litt kult, med et Mission Impossible type beat bak.

 

Men jeg hører noe rimelig nær 4/4. Jeg tipper vi har

A - A - A A C -

1 - 2 - 3 & 4 -

Kanskje med en ørliten synkopering på &...

 

Men det får nå være trådstarters valg, bare han forteller oss hvordan han tenker seg det.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg teller 5/8, med de tre første akkordene som «grunnpuls». (Med «akkorder» mener jeg her hver gang strengene slås an.) Riffets særpreg ser ut til å skyldes den «uregelmessige» lengden til fjerde akkord, som ikke er halvparten av grunnpulsen, men snarere to tredjedeler av den (ifølge lydfilen). For å uttrykke dette forholdet i noter har vi en rekke muligheter:

  1. Skrive grunnpulsen med punktering. En punktert åttendedel, for eksempel, tilsvarer tre sekstendeler. Varigheten av en vanlig åttendedel, som tilsvarer to sekstendeler, vil da utgjøre to tredjedeler av varigheten av den punkterte åttendedelen. Ulempen med denne strategien er at vi får tullete taktarter som 15/16.
  2. Gjøre som over, men utvide lengden til siste akkord med 1/16 slik at taktarten kan bli 4/4. Så langt øret mitt er til noen hjelp er det imidlertid de tre første akkordene som «setter rytmen», og dette vil dermed oppfattes som «litt for tregt».
  3. Tilnærme forholdet to tredjedeler med forholdet en halv/tre fjerdedeler/e.l., for eksempel slik: en åttendedel, en åttendedel, en åttendedel, en sekstendel, en punktert åttendedel. Totalt 5/8.
  4. Bruke trioler (triplets). En triol består av tre noter som utføres i samme tidsrom som to noter av samme utseende. Slik en vanlig åttendedel deler en fjerdedel i to, deler en triol (skrevet som tre åttendedeler med et 3-tall over) den i tre. Varigheten av hver note i triolen er dermed to tredjedeler av varigheten av en vanlig åttendedelsnote.

Går vi for den siste strategien, kan riffet noteres slik:

 

jornan.png

(Du kan laste ned en MIDI-fil for å høre hvordan det lyder.)

 

Vel, det kan jo være at dette er skivebom og slett ikke hvordan trådstarter «tenker seg det». Men det er i det minste noen hint om hvordan man kan gå frem.

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har prøvd å gjøre som ovenfor, men det passer ikke 100 % (selv om det er veldig nært). Er det mulig at det er noen toner jeg holder litt lenger enn andre uten å helt være klar over det selv, som gjør at det er så godt som umulig å skrive noter som er helt korrekte? Har merket at jeg holder den tredje A-en litt lenger enn de to andre, og har en litt kortere pause mellom den fjerde A-en og C (eller D i neste tak).

 

Har prøvd å spille inn med metronom. Får det ikke til å bli helt riktig uansett hvordan jeg gjør det :p

 

Skal prøve å gjøre et litt bedre (nøyaktigere) opptak så det er enklere å høre =)

Lenke til kommentar

Uff, det blir vel meg som må ta på seg ansvaret for å ha ledet trådstarter på ville veier. :blush:

 

Disse notasjonsforslagene er ikke gode. Det første stemmer ikke rytmisk.

Det stemte noenlunde med rytmen slik jeg oppfattet den. :) Uten grunnpuls er det vanskelig å gi noe fasitsvar på dette.

 

Ligger det forresten noe spesielt bak bruken av bindebuer i dine noter? Først skriver du en punktert åttendedel, som tilsvarer 3 sekstendeler, og så binder du sammen en sekstendel og en åttendedel, som også tilsvarer – 3 sekstendeler. Hvorfor ikke bare skrive:

 

kjekluf.png

Her er det lett å se at alle A-akkordene varer like lenge. Ifølge trådstarter skal imidlertid den tredje A-akkorden vare litt lengre enn de to første, og den fjerde A-akkorden skal vare litt kortere enn de to første. FWIW, så fremgår dette også av notene hans. Spørsmålet er bare hva den enkleste måten å notere det på, er …

Lenke til kommentar

Ikke ta det tungt, det var ikke lett med det utgangspunktet. :)

 

Angående trådstarters forsøk: jeg tror ikke det er ment som at de skal ha forskjellig lengde og det høres heller ikke sånn ut på den opprinnelige innspillingen. Når man spiller av i midi er det jo ofte etterklang og kvantisering som gjør at det kan høres greit ut selv om notasjonen er "på feil jorde".

 

Grunnen til at jeg skrev som jeg gjorde er at det er den tradisjonelt rette måten å notere på. Du har rett i at det er tydeligere hos deg at de er like lange, men det gir ikke noen åpenbar plassering av grunnpulsen. Man punkterer i prinsippet ikke noter som ikke kommer direkte på et taktslag. Da bruker man overbinding. (Unntak for punkterte firedeler som kan noteres etter en 8-del som er på slaget, men jeg unngår som oftest det også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...