Gå til innhold

Plassering av receiver med tanke på varme

Anbefalte innlegg

Har en receiver fra H/K, en Blu-Ray-spiller og en GET-boks. På grunn av plassmangel har jeg plassert de i et tårn, men har en ekkel følelse av at receiveren avgir for mye varme for Blu-Ray-spilleren. I tillegg er det muligens ikke den beste løsningen for receiveren heller, da den også blir ganske varm. Vet noen om dette har noe å si for en eller flere av komponentene? Har tatt et bilde av den nåværende løsningen:

sterio.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir langt fra så langt at plast kan begynne å smelte, men har blitt fortalt at receivere ikke skal ha komponenter plassert oppå seg fordi det blokkerer den varme luften som siver ut i toppen. En stereobenk vil uansett blokkere luften fra å komme ut.

Er nok ikke så bra det der nei, i bruksanvisningen til min Yamaha Reciever står det minimum 30cm med fritt rom over den, er sikkert det samme for din HK.

Det jeg var redd for. Kan ikke plassere den over GET-boksen heller, da det vil se noe merkelig ut på grunn av størrelseforskjellen.

Lenke til kommentar
Varmeutvikling på utstyr som dette er nok ikke noe stort problem, med mindre det er fare for at plast dekslene på noe av utstyret smelter.

Du kan jo evt. kjøpe en liten stereobenk som skiller boksene eller bygge opp mellomrommet mellom boksene med klosser av noe slag.

Kan så være det, men har du da tenkt på den langvarige effekten dette har på Elektroniske komponentene? merker selv på min Reciever at den blir ikke så voldsomt varm, men jo mer jeg guffer på med volum så øker tempen, en annen ting som heller ikke er bra er tungdrevne høytalere, dette og vil utvikle en del varme.

Det blir langt fra så langt at plast kan begynne å smelte, men har blitt fortalt at receivere ikke skal ha komponenter plassert oppå seg fordi det blokkerer den varme luften som siver ut i toppen. En stereobenk vil uansett blokkere luften fra å komme ut.

Er nok ikke så bra det der nei, i bruksanvisningen til min Yamaha Reciever står det minimum 30cm med fritt rom over den, er sikkert det samme for din HK.

Det jeg var redd for. Kan ikke plassere den over GET-boksen heller, da det vil se noe merkelig ut på grunn av størrelseforskjellen.

Men jeg har uansett kun 10cm med luftrom over recieveren, det som står i bruksanvisningen trenger du ikke ta så voldsomt høytidelig, er bare for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Men jeg har uansett kun 10cm med luftrom over recieveren, det som står i bruksanvisningen trenger du ikke ta så voldsomt høytidelig, er bare for å være på den sikre siden.

10cm over er tilstrekkelig hvis det er åpent både forran og bak, slik at det blir "gjennomstrømning". I brukanvisningen til mn HK forsterker, er står det minimum 10cm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det samme gjelder for H/K. På min tidligere H/K hadde jeg varmeproblemer på grunnn av at DVD-spilleren sto på toppen. Jeg satt den på bunnen og problemet var løst. :)

Her var det 5 cm til rådighet, noe som var nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...