Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

MIDI controller keyboard

privinius

Anbefalte innlegg

Hei!

Mens jeg venter på at jeg skal få AX-7en min har jeg noen spørsmål.

AX-7 er jo en MIDI controller, og jeg vil gjerne koble det til det andre keyboardet.

Finnes det noe slags MIDI-Jack overgang? Har ikke MIDI på keyboardet.

Hvis dette ikke er mulig trenger jeg vel Pc for å generere lyden. Er litt nybegynner på dette området. Må jeg laste ned et lydmoduls-program eller noe sånt da?

Noen som har noen gode Lydkort som kan bli brukt til dette?

MVH Lasse Jørgensen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm- da har du altså et keyboard med Midi, og et annet med MIDI over USB..

Det første jeg tenker på, er å bruke en PC med et MIDI- interface, og så bruke den, men det har du kanskje ikke tenkt å ha med.

Hvorvidt det finnes frittstående "bokser" som har USB in og MIDI i tillegg, aner jeg ikke. Men det går ikke med "bare en overgang", man trenger noe elektronikk og noe software for å få til dette.

De fleste MIDI- interfacer er jo laget for å koble til en pc, så derfor er jeg usikker på om det finnes noe som virker på egen hånd.

Hvis du ikke har noe i mot å ta med en PC i opplegget, er jo problemet løst. Da kobler du begge synthene til pcen, og bruker en DAW til å route, eller du kan bruke MIDI-OX. Gratis, veldig bra og fleksibelt.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke AX7-en som kontroller, trenger du jo bare en lydgiver, altså en synth. Om den har tastatur eller ikke, spiller da ikke noen rolle. Så en lydmodul av en eller annen type funker jo helt greit, selv uten tastatur. Hvorfor betale for tastaturet hvis du ikke trenger det?

Hovedpoenget må jo være at den har de lydene du er ute etter. Litt trist å bruke penger på et keyboard med en masse lyder du ikke liker.

Du har kontrolleren, du trenger lydgiveren. En eller annen modul kommer til å funke.

Jeg hadde sett etter en eller annen gammel racksynth, der er det mye fete lyder å hente til en billig penge. Noe fra for eksempel Roland eller Ensoniq, men ligg unna sample- avspillerene, de er litt slitne, for å si det sånn. Ingen blir for eksempel imponert av for eksempel Rolands U- serie, med 12- bits- sampler i dag.

Hva med en Ensoniq SQR, eller en Roland D- serie, eller noe slikt? Eller gjerne begge, for den del. :)

Edit- det er flere andre merker som sikkert har mye fint også, som for eksempel Korg, Kurzweil og så videre. Røverkjøpene er det fullt mulig å gjøre, som et eksempel, jeg betalte 800 kroner for en Ensoniq VFX, stuebrukt, med 10 cartridges, stativ, manual, expressionpedal, MIDI- interface og kabling på QXL. Det er en skikkelig synth med svær lyd, i proffklasse. Bare stativet var jo nesten en god handel.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...