John2100 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Det er så sprikende informasjon om dette fra guider, selgere, personer, etc, så jeg spør dere som har erfaring med dette; Hva er minimum avstand(behagelig) fra skjerm til øye med 47" TV ? Brukes mest til DVD og PS3.. Endret 18. desember 2008 av John2100 Lenke til kommentar
MSg Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Regn dobbelt avstand i forhold til størrelsen på TV'n.. 47" TV = 94" avstand fra TV'n. Sånn ca.. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 http://www.thebestplasmatv.com/guides/size...ewing-distance/ Lenke til kommentar
John2100 Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) http://www.thebestplasmatv.com/guides/size...ewing-distance/ Takker for svar. Da kommer jeg frem til at optimal avstand for 47" er 282 cm med 720p og 189 cm med 1080p. Men selv om man har 1080p TV, men bruker kilder som sender med lavere oppløsning er det vel den(lave) oppløsningen man må regne etter ? Det er vel idag bare Blue-Ray, HD-DVD og noen PS3 spill som har 1080p ? Hvilken oppløsning har f.eks. vanlige dvd, vanlig tv-sending, etc ? Endret 15. desember 2008 av John2100 Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 John2100: Jepp, man må da regne etter hva man ser for noe.. er alltid den laveste oppløsningen på enten materialet eller skjermen som gjelder. dvd er 480p denne grafen er konge: http://www.engadgethd.com/2006/12/09/1080p...to-screen-size/ Der står det hvilken avstander man må ha iforhold til skjermstørrelse for å merke oppløsningsforskjellen. http://s3.carltonbale.com/distance_chart.html Denne grafen derimiot viser nærmeste anbefalte distanse for behagelighetens skyld. velg det som passer deg Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 dvd er 480p Er ikke det den amerikanske standarden for DVD og SD-TV, mens den i Europa er på 576 linjer, både på DVD og SD-TV? (SD: Standard definition, standardoppløsning.) Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 svinks: Stemmer det.. 480p er NTSC, Pal er 576p Ikke så fryktelig stor forskjell så de grafebe er fremdeles ganske så riktige for PAL. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) DVD i Norge er vel ikke på 576 linjer. Det tilsvarer jo ikke widescreen. Da måtte en DVD vært på 1024x576 om det skulle vært 16:9 format. Noe som er MANGE flere piksler enn en DVD har. Maksimalt så er det nok 480p, men tror nok litt lavere. Men igjen, jeg synes du bør velge en avstand mellom 720p og 1080p å regne med. Er jo ikke så farlig om du ser på vanlig TV sendinger? Men når man ser på film/spiller så er det vel kanskje viktigere at du sitter mer "perfekt". Endret 16. desember 2008 av Andrull Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Andrull: Jo, standard PAL dvd format er på maks 720x576. Når det kommer til filmer så varierer det mye, mange har nok langt lavere høyde enn 576. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Det jeg ikke kan skjønne er at ingen DVD'er er i 5:4 format, som 720x576 faktisk er. De er jo enten 16:9, eller i et annet format som er enda mer widescreen. Så jeg kan ikke se hvordan de kan ha den oppløsningen. 720 piksler horisontalt er jeg med på, men 576 vertikalt kan da ikke stemme om en ser på formatet. Endret 16. desember 2008 av Andrull Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Både DVD-spillere og TV-er ganske flinke til å skalere bilder, så det er ikke noe problem å lagre et bilde i 5:4-format (du forutsetter da at bildepunktene er kvadratiske) og vise det i 16:9 eller 4:3 eller hvilket som helst format som fyller skjermen i bredden. Endret 16. desember 2008 av Svinks Lenke til kommentar
John2100 Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 denne grafen er konge: http://www.engadgethd.com/2006/12/09/1080p...to-screen-size/ Der står det hvilken avstander man må ha iforhold til skjermstørrelse for å merke oppløsningsforskjellen. Pivotal: Ja, den grafen er faktisk helt konge og viser svaret på mine spørsmål, Thanks, thanks Lenke til kommentar
MrLian Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg liker og sitte nesten inni tv'n når jeg spiller ps3. Men har hørt at det bør være 1 tomme pr. meter. 47" = 4,7 meter fra tv'n! Lenke til kommentar
John2100 Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Jeg liker og sitte nesten inni tv'n når jeg spiller ps3. Men har hørt at det bør være 1 tomme pr. meter. 47" = 4,7 meter fra tv'n! 10 cm pr tomme mener du Det er jeg også blitt fortalt hos Elkjøp, men det er nok litt overdrevet selv med 480p oppløsning. Ifølge grafen blir det følgende optimale avstander fra skjerm til øye: ca 8,7 cm pr tomme med 480p oppløsning ca 5,7 cm pr tomme med 720p oppløsning ca 3,9 cm pr tomme med 1080p oppløsning ca 2,9 cm pr tomme med 1440p oppløsning Endret 16. desember 2008 av John2100 Lenke til kommentar
MrLian Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 47" = 4,7 meter fra tv'n! 10 cm pr tomme mener du Det er jeg også blitt fortalt hos Elkjøp, men det er nok litt overdrevet selv med 480p oppløsning. Ifølge grafen blir det følgende optimale avstander fra skjerm til øye: Ja, helt riktig! Det er det jeg mener! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg liker og sitte nesten inni tv'n når jeg spiller ps3. Men har hørt at det bør være 1 tomme pr. meter. 47" = 4,7 meter fra tv'n! Blir litt "drøyt" synes jeg. Det må i såfall være maksimalt. Sitter du 4 meter unna så burde du minimum ha en 40" skjerm. Det kan jeg bli med på, men anbefalt ville jeg satt meg nærmere. Da måtte jeg satt meg 10 meter ifra lerretet mitt, noe som ville bety et rent drap av det som heter kinofølelse, eller følelse av at jeg ser på en skjerm overhode. Grafen som ble linket til noen poster oppe fungerer veldig bra. Men igjen så er det nautlrigvis store forskjeller rent personlig. Dette kan komme av fysiske muligheter, hvor skarpt syn man har osv.. Lenke til kommentar
John2100 Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Ser ut til at jeg med 3,7 meter avstand fra øye til skjerm i stua ikke bør ha større enn 42" tv hvis jeg skal se endel vanlig tv sending på den, som sansynligvis nå ofte ikke har mer enn 480p oppløsning ? Det ideelle for meg hadde gjerne vært å hatt 42" tv til vanlig tv titting / dvd og et 90" lerret til blue ray filmer ? Alternativet er vel å bruke nærmere sitteplasser når høyere oppløsning..ahh, det er ikke enkelt.. Endret 18. desember 2008 av John2100 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Går helt fint å se på vanlig TV på 100" lerretet mitt, selv med vanlige TV-sendinger. Rett og slett fordi kvaliteten ikke bryr meg like mye i slike tilfeller. Ja, du kan se at kvaliteten er dårlig, men gjør det virkelig så mye ved vanlig TV-titting? Synes det er viktigere at kvaliteten er best mulig der det faktisk teller (blu-Ray filmer osv..) Så jeg ville ihvertflal forsikret meg om at du sitter nærme nok, og ikke tenkt så altfor mye på om du sitter langt nok unna når det er TV-sendinger osv.. Blir ikke SÅ mye bedre ved å sette seg lengre bak uansett. Lenke til kommentar
John2100 Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 Går helt fint å se på vanlig TV på 100" lerretet mitt, selv med vanlige TV-sendinger. Rett og slett fordi kvaliteten ikke bryr meg like mye i slike tilfeller. Ja, du kan se at kvaliteten er dårlig, men gjør det virkelig så mye ved vanlig TV-titting? Synes det er viktigere at kvaliteten er best mulig der det faktisk teller (blu-Ray filmer osv..) Så jeg ville ihvertflal forsikret meg om at du sitter nærme nok, og ikke tenkt så altfor mye på om du sitter langt nok unna når det er TV-sendinger osv.. Blir ikke SÅ mye bedre ved å sette seg lengre bak uansett. Ok, men jeg tenker mer på om det kan bli sviing, belastende eller ubehagelig i øynene hvis en sitter for nærmt i forhold til kvalitet / oppløsning. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Nja, du venner deg raskt til det. Kommer helt ann på hva du er vant til, hvor mørkt det er/hvor lys skjermen er, materialet, og ikke minst på hvem som ser. Uansett hvilken anbefalning du får, eller hva som "anbefales" så er det naturligvis veldig forksjellig fra person til person. Selv bruker jeg en PC-skjerm på 24" uten problemer, men vet at noen av vennene mine synes det blir litt stort, og at de ble nesten litt "svimmel" av størrelsen. Sannsyneligvis fordi de ikke er vant til større skjermer, eller sitter langt unna dem til vanlig. Så lenge du sitter over 2-3 meter så er det nok nul problem nesten uansett størrelse på skjermen. Har som sagt et 100" lerret, men har også en 28" CRT-skjerm jeg sitter omtrendt like langt unna (samt en 42" plasma jeg sitter litt lengre unna). Jeg sitter ca 3,5-4,5m unna og synes nok det kan bli litt vel langt. Skulle gjerne sittet nærmere, men det gjør seg ikke særlig med tanke på rommet og sofaen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå