:Francis: Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Har satt opp en ubuntu 8.10 server og fått til deling av filer over lokalnettet med samba. Jeg styrer maskinen med putty (ssh), og maskinen har ikke skjerm koblet til seg. Vi får fiber i huset på fredag, så med høy båndbredde tilgjengelig kunne jeg tenke meg å ha tilgang til filene mine når jeg er på reisefot. Jeg ønsker også å kunne laste opp filer til serveren når jeg ikke er hjemme slik at jeg kan ta backup av viktige filer som bilder. Hva er den letteste og beste måten å få dette til? Mvh Francis Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Forwarde port 139 til serveren, så kan du bruke Samba. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Sette opp en ftp server på den. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Forwarde port 139 til serveren, så kan du bruke Samba. Takk! Er dette en sikker løsning? Jeg vil ikke at uautoriste maskiner/personer skal kunne logge seg på serveren min ettersom jeg bruker den til å ta backup av alle bildene jeg tar etc. Francis Endret 15. desember 2008 av :Francis: Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Rimelig sikkert om du oppdaterer jevnlig og har gode passord, tror du skal ha noe virkelig spesielt på maskinen for at noen skal gidde ta seg tid til å komme seg inn. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Hvordan kobler man seg opp utenfra, når maskinen ligger bak en eller flere router?. Maskinen har lokal 192 addresse. Regner med at noe må konfigureres i routeren(e)? Routeren min er en Linksys WRT-54GL med DD-WRT firmware. Francis Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Du må forwarde porten(e) Samba bruker til 192-adressen serveren din har. Kobler du til din eksterne IP da vil du automagisk bli sendt videre til serveren. http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Port_Forwarding Kan også være du må åpne porter i modemet ditt om det har filtre som stenger all mulig inngående trafikk. Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Du trenger bare ssh, bare forward en port til port 22 på ubuntumaskinen din. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Hvordan blir interaksjonen med filene da? Jeg vil helst ha et "explorer vindu" hvor jeg kan legge til/bruke filer. Francis Endret 15. desember 2008 av :Francis: Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Du kan montere det brukeren din har tilgang til lokalt ved hjelp av sshfs/"SFTP". Fungerer også på windows med tredjepartsprogramvare. Den beste løsningen imo. https://help.ubuntu.com/community/SSHFS http://winscp.net/eng/index.php Lenke til kommentar
comicz Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Både FTP og Samba åpent for verden er dumme idéer. SSH (+SCP/SFTP) og SSHFS gjør susen, og er trygt og kryptert. WinSCP gir deg 'explorer'-vindu under Windows. Under Linux monterer du det hele med SSHFS (finnes tilsvarendende til Windows, men koster vel penger). Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 Det skal jeg så absolutt sjekke ut! Takk! Francis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå