Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-119


HKS

Anbefalte innlegg

STS-119 - Discovery - Dag 11

 

I dag begynner turen hjemmover for mannskapet på Discovery. Dagen med farvel sermonien på ISS, etterfulgt av at lukene mellom de to fartøyene lukkes. Etter at Discovery kobler fra romstasjonen skal de gjøre det som kalles en "flyaround". Dette vil bli en kjempefin anledning til å se bilder av romstasjonen med solcellepanelene i sin endelige konfigurasjon.

 

Discovery vil så gjennomføre separasjons manøvre.

 

 

Bilder - Dag 11

 

322972main_s119e008339.jpg

Bilde av ISS tatt fra Discovery under fly-around

 

322635main_s119e008594.jpg

Bilde av ISS tatt fra Discovery under fly-around

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjempe tråd dette :)

 

spekulerer på en ting av disse bildene på forrige side, av de bildene der vi ser litt av "rommet", hvorfor ser vi ingen stjerner? O.o

 

Har det noe med at o-zon laget eller noe annet forsterker utsikten fra jorden når vi ser opp mot himmelen? eller er det kameraene som fokuserer på det som er nært, slik at vi ikke ser så langt ute at vi ser stjernene (på bildene)

Lenke til kommentar
spekulerer på en ting av disse bildene på forrige side, av de bildene der vi ser litt av "rommet", hvorfor ser vi ingen stjerner? O.o

Akkurat av samme grunn som du ikke ser stjerner på dagen her nede på jorden. Det er rett og slett for lyst. På den mørke siden av jorden derimot ser de masse stjerner.

Det samme gjelder på månen forresten... :)

Lenke til kommentar

STS-119 - Discovery - Dag 12

 

I dag mannskapet på Discovery ta en kjapp inspeksjon (late inspections) av de mest kritiske delene på varmeskjoldet for å verifisere at de ikke har blitt truffet av noen mikro-metroitter (MMOD). Denne inspeksjonen er rutine for alle oppdrag. Går alt etter planen så skal Discovery lande på lørdag.

 

Ellers kan jeg også føye til at neste Soyuz kapsel med Ekspedisjon 19 til ISS har blitt sendt opp til romstasjonen fra Baikanour idag.

 

 

Bilder - Dag 12

 

323286main_s119e010071.jpg

Bilde fra Disocovery.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Og alikevell gennererer de 35KW med ett panel!

Tenk all den energien det må finnes i sollys!

 

Ble forresten en "nasa spesial" på meg :p Fun appelsin saft blandet med villa brus :!:

 

 

Sitter på tanken nå å skaffe meg solpannel til å drive pc utstyret mitt :tease:

 

Ca. 1 KW pr m² (1.4 om du slipper atmosfæren, og har perfekt vinkel)

Lenke til kommentar

STS-119 - Discovery - Dag 13

 

Dag 13 er siste planlagte dag i verdensrommet, og det er planlagt det som kalles RCS-test og APU-hotfire. RCS testen er en test av alle de små manøvringsmotorene som sitter foran og bak på Endeavour, de trenger disse for å være sikre på å kunne navigere under re-entry imorgen. APU-hotfire er for å starte opp hydraulikksystemet på fergen, for å sjekke om alle ror, flaps og finner kan bevege seg fritt.

 

Imorgen kommer første dag med forsøk på å lande. De kommer først til å prøve to forsøk på Kennedy Space Center. Hvis ikke de kommer seg ned da vil de vente til søndag, og evaluere situasjonen på nytt. Været imorgen ser bra ut for Kennedy Space Center.

 

 

Bilder - Dag 13

Lenke til kommentar

Da er Discovery hjemme ja :)

 

 

2009-2379-m.jpg

 

 

Så det live på CNN når jeg kom igjennom imigrasjonen i Chicago.

 

Kommer til å oppdatere denne tråden litt til før jeg hopper tilbake til STS-125 tråden som allerede er gående her for neste oppdrag.

 

Om en uke skal jeg selv til Kennedy Space Center, så skal personlig ta noen bilder til STS-125 tråden! :)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...