Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-119


HKS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppdatering:

 

Angency FRR (Flight Readiness Review) er ferdig nå, og det blir en ukes utsettelse på STS-119 oppskytningen. Grunnen til dette er at de bytter ut tre FCV (Flow Controll Values) på hovedmotorene. Disse ventilene sitter på lavtrykks trurbopumpen på flytende hydrogen siden på hovedmotorene, og de kontrollerer trykket som drivstoffet kommer inn i tanken på.

 

De så noen rare parametere på en av disse under STS-126, og bytter derfor alle tre på Discovery. Dette tar litt lenger tid enn de hadde regnet med.

 

Ny dato altså: 19. febraur

 

Kommer tilbake med mer info.

Lenke til kommentar

NASA trenger med tid til å analysere problemene med FCV (Flow Control Value).

 

De ventilene som er byttet ut nå er på hydrogen siden, men det er også ventiler på oksygen siden. NASA ønsker å forstå problemet før de sender opp Discovery. FCV ventiler som kontrollerer gass som sendes tilbake i den eksterne tanken på vei oppover. Disse brukes til å holde et ganske jevnt trykk i tankene.

 

Foreløpig er STS-119 utsatt til søndag 22. februar.

 

I verste fall må alle ventilene re-designes og byttes ut. Det vil føre til iallefall rundt 2 måneders forsinkelse. Mer informasjon kommer iløpet av neste uke!

Lenke til kommentar
Sakene hos Nasa går ikke akkurat på skinner? Men for all del. Sikkerhet er og skal være 1. prioritet.

Dette er rutine. I gamledager (pre-Columbia) hadde nok dette blitt ignorert, men nå så sørger de i allefall for å få alle detaljene på bordet!

Lenke til kommentar
Hvem er GDI-mannen? Jobber du hos NASA? Du vet jo så mye inside-greier om oppdragene.

Nei, men kjenner folk der. Jeg er entusiast og jobber med nasaspaceflight.com sidene, vi har ganske mye inside info der. Spesielt i L2 delen... :)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

NASA har møter idag angående analyser rundt FCV (Flow Control Valves) problemene idag. Forhåpentligvis får vi vite om de kommer til å gå for en oppskytning neste helg, eller om det kommer til å bli flere forsinkelser.

Lenke til kommentar

Siste informasjon fra SPRCB (Special Program Requirements Control Board) møte hos NASA er at de nå diskuterer risikoen for å fly FCV ventilene uten å bytte de. Realistisk worst case scenario kan være at den eksterne tanken tar fyr under oppskytningen, og det er ikke noe vi ønsker.

 

Det er fremdeles data som skal analyseres, og ifølge nasaspaceflight.com sine kilder i NASA så er det 50/50 sjanse for at de enten går for den 22. februar, eller utsetter til 7. april for å redesigne de problematiske ventilene.

Lenke til kommentar

Kjapp oppdatering:

 

NASA har delta-FRR (Flight Readiness Review) idag, og de skal bestemme seg om de trenger å re-designe Flow Controll ventilene på hovedmotorene, eller om de ønsker å fortsette mot en oppskytning av Discovery fredag den 27. februar.

 

Bestemmer de seg for å re-designe ventilene kommer det til å utsette oppdraget til tidligst begynnelsen av april.

Lenke til kommentar

Litt sen oppdatering:

 

De ble ikke enig om noe på møtet de hadde i går. De har fremdeles ikke nok data på bordet om problemet, og hvilke implikasjoner det kan få. De har derfor utsatt oppskytningen av STS-119 på ubestemt tid.

 

De skal ha et nytt møte på onsdag i uken som kommer (25. feb) her regner de med å sette en ny dato. De har frem til 13. mars å få opp romfergen, da "lukker" oppskytningsvinduet seg, og det åpner ikke igjen før 7. april. Problemet er fremdeles FCV (Flow Control Valve) ventilene som leder hydrogengass tilbake til den eksterne tanken. På STS-126 løsnet det som sagt et metallfragment på en av disse ventilene, som de regner med skutt nedover røret fra motoren, og inn i tanken. Biten var heldigvis så liten at det ikke skjedde noe alvorlig. Det de prøver å finne ut er hvorfor biten løsnet, og hva som i verste fall kan skje hvis noe sånt skulle skje igjen.

 

post-22436-1235262752_thumb.jpg

Bilde tatt fra: nasaspaceflight.com

 

Dette bilde er fra motorromet til Endeavour, det er ventilen det står LV57 på som hadde problemer under STS-126.

Lenke til kommentar

Oppdatering fra Houston:

 

SSP (Space Shuttle Program) har nå satt 12. mars som ny NET (Not Earlier Than) dato for STS-119. De skal nok en gang bytte alle tre FCV ventilene på Discovery med ventiler som er håndplukket, og kun er brukt et par ganger. Av de som sitter i Discovery per dags dato er to brukt på 12 oppdrag, og en brukt på 4 oppdrag.

 

Stemningen i NASA er veldig positiv på at de skal klare 12. mars. De forhandler også med Russerne for å flytte litt på et Soyuz oppskytning slik at romfergen iallefall får et par tre forsøk før de må vente til begynnelsen av april.

 

Skal holde dere oppdatert på hva som skjer. Det er planlagt flere viktige møter neste uke. Vi får vite flere detaljer da. endelig GO/NO GO for den 12. mars gis på delta FRR (flight Readiness Review) neste fredag.

Lenke til kommentar
Så de abortet ikke etter at satelitten de sendte opp denne uka gikk rett i havet istedet for i verdensrommet?

Du tenker på OCO (Orbiting Carbon Observatory)?

Nei, den har ingenting med romfergen å gjøre. Grunnen til at OCO feilet var problemer med en bærerakett bygd av selskapet Orbital som heter Taurus XL.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering:

 

2009-1874-m.jpg

 

Bilde fra bak i romfergen. Her er ei teknikker som jobber inne i motorrommet med å bytte ut FCV ventiler. Hun har en i posen hun holder. De store rørene dere ser i bakgrunnen er rør som leder flytende drivstoff fra den eksterne tanken til romfergen sine tre hovedmotorer (SSME).

Lenke til kommentar

Oppdatering fra Houston:

 

NASA har gitt beskjed til USA (United Space Aliance) om å muliggjøre en oppskytning allerede den 11. mars. Det kan tyde på at de begynner å få nok data til å bli mer trygge på sende opp Discovery med spesial-plukka FCV ventiler.

 

Vi får nok vite mer etter PRCB-møtet som er idag. Endelig avgjørelse kommer ikke før på delta-FRR (Flight Readiness Reivew) på fredag.

 

 

 

Edit: SPRCB møtet var positive for at de hadde nok data til å akseptere en oppskytning av Discovery enten den 11. eller 12. mars. FCV ventilene på Discovery er nå byttet ut med håndplukkede ventiler.

 

 

2009-1950-m.jpg

På bildet over ser dere luken bak på Discovery som de bruker for å komme inn i motorromet (aft compartment). På bildet i posten over ser dere hvordan det ser ut der inne.

 

Endelig avgjørelse på oppskytningsdato vil bli tatt på fredag.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Oppdatering fra Houston:

 

Gode nyheter, delta-FRR (Flight Readiness Review) har nettopp klarert Discovery for oppskytning onsdag den 11. mars, klokken 21:20 (EDT)!

 

Nedtellingen skal etter planen begynne på søndag!

 

Tid for oppskytning i Norge blir da:

Torsdag 12. mars, klokken 03:20

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...