Kent Touch This Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 "mulig saken har endret seg"? Han sier jo at du har dette valget på volkswagens hjemmesider. Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 A6 har iallefall blitt levert med xenon lykter før 2004, dog tror jeg ikke det er standardutstyr. Har sett a6 helt ned i 97 modell med xenon. Edit: Ergo, VAG var ikke så veldig sein. Da er konklusjonen endret til at Volkswagen var trege med xenon Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) hva er det beste xenon kitet man får tak i til dags dato uten og bli fattig? btw. ikke snakk off-topic! jeg har ikke spør om hvem som hadde det først og sist, og hvem som er treige eller ikke Endret 17. desember 2008 av Devil123 Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) 5-600 kroner fra statene per par. God kvalitet og 55W versjonen lyser noe helt sinnsykt. Finnes i alt fra H1 til H9. Endret 17. desember 2008 av ChrML Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 5-600 kroner fra statene per par. God kvalitet og 55W versjonen lyser noe helt sinnsykt. Finnes i alt fra H1 til H9. nice...har du en link?=D Lenke til kommentar
Espein Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) 5-600 kroner fra statene per par. God kvalitet og 55W versjonen lyser noe helt sinnsykt. Finnes i alt fra H1 til H9. nice...har du en link?=D USA's billigste Kit? Har kjøpt 2 sett med xenon kit H1 pærer der selv. Kompis kjøpte også fra der. For 903 kr + ca 200 kr i tollgebyr fikk jeg 2 sett med Xenon kit + en ekstra pære inkl frakt. For 1 sett med bi-xenon og 1 ekstra pære får du for litt under 900 kr + 200 kr tollgebyr. Det gikk 3 dager før jeg fikk det på døra fra Kina, butikken som selger er fra USA. Den går fra Kina->Tyskland->Danmark->Norge. Jeg synest de hadde knall god service og man kan legge de til på msn også, svarer bestandig. Har hatt kittet i 2 mnd nå, KNALL BRA!! Endret 17. desember 2008 av Espein Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 5-600 kroner fra statene per par. God kvalitet og 55W versjonen lyser noe helt sinnsykt. Finnes i alt fra H1 til H9. nice...har du en link?=D USA's billigste Kit? Har kjøpt 2 sett med xenon kit H1 pærer der selv. Kompis kjøpte også fra der. For 903 kr + ca 200 kr i tollgebyr fikk jeg 2 sett med Xenon kit + en ekstra pære inkl frakt. For 1 sett med bi-xenon og 1 ekstra pære får du for litt under 900 kr + 200 kr tollgebyr. Det gikk 3 dager før jeg fikk det på døra fra Kina, butikken som selger er fra USA. Den går fra Kina->Tyskland->Danmark->Norge. Jeg synest de hadde knall god service og man kan legge de til på msn også, svarer bestandig. Har hatt kittet i 2 mnd nå, KNALL BRA!! Hvis du hadde bestilt bare ett sett per gang hadde du ganske sikkert sluppet å betale tollavgift og moms på det. Jeg bestilte bare ett sett for et par måneder siden og det kom på under 500. Lenke til kommentar
Espein Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Tok det ikke tungt, 200 kr var da ingenting i forhold til prisen og kvaliteten Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Nei. Er ikke klar over det. Alt handler om å bryte loven, ikke sant? Kom over en sak som er svært relevant for deg og dere andre xenonulovligkitfolk. http://www.ringblad.no/bilsidene/article4002623.ece Hvis du blir blendet av lys fra møtende biler, tar det mer enn 11 sekunder før du ser normalt igjen. – På 11 sekunder kjører du 160 meter hvis du holder en fart på 50 kilometer i timen, sier optiker Olaug Skrøppa, som er ansvarlig for trafikk og syn i Norges Optikerforbund. – Å kjøre i mørket er krevende nok i seg selv, men blir du blendet mens du kjører 90 kilometer i timen, kjører du 280 meter før øyet har normalt mørkesyn igjen. Det er skremmende, sier Skrøppa til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået NewsWire. Endret 19. desember 2008 av >Jonas< Lenke til kommentar
Espein Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Er svært stor forskjell for de med biler med linselykter og ikke vil nå jeg si. Jeg er sikker på att 90% av bilistene som blir blendet, blinker tilbake med fullys, og min erfaring er att jeg har kanskje blitt blinket på 2 ganger, kun fordi lyset mitt er veldig blått. Jeg har stilt ned lysene 1 hakk, selv om det ikke er nødvendig. Så ta ikke alle under en kam her >Jonas>... Det er faktisk mulig å unngå å blende andre med "ulovlig xenonkit".. Endret 19. desember 2008 av Espein Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 m-m... Xenon kitet blir nok montert igjen likevel her da. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Espein: Bare spørre om hvordan du vet at det er pga. at lysa dine er så veldig blå og at de ikke blir blendet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Er svært stor forskjell for de med biler med linselykter og ikke vil nå jeg si. Jeg er sikker på att 90% av bilistene som blir blendet, blinker tilbake med fullys, og min erfaring er att jeg har kanskje blitt blinket på 2 ganger, kun fordi lyset mitt er veldig blått. Jeg har stilt ned lysene 1 hakk, selv om det ikke er nødvendig. Så ta ikke alle under en kam her >Jonas>... Det er faktisk mulig å unngå å blende andre med "ulovlig xenonkit".. Jeg tror heller at 90% av de som blir blendet IKKE blinker, de er for travelt opptatt med å prøve å se sin høyre kant, og etter fotgjengere. En fotgjenger som kan være din kjæreste/forelder/barn... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 En annen ting: Det er bedre med en som ser noe enn ingen.. Altså du som blender merker lite til det... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 En annen ting: Det er bedre med en som ser noe enn ingen..Altså du som blender merker lite til det... Det er bedre med to som ser akseptabelt, enn en som ikke ser. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 En annen ting: Det er bedre med en som ser noe enn ingen..Altså du som blender merker lite til det... Det var vel en litt egoistisk tankegang hvis jeg forsto innlegget ditt rett? Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg tror heller at 90% av de som blir blendet IKKE blinker, de er for travelt opptatt med å prøve å se sin høyre kant, og etter fotgjengere. En fotgjenger som kan være din kjæreste/forelder/barn... Jeg gidder ikke blinke på folk som blender med jalla-xenon lenger. Selv om lysene er plagsomme ser jeg jo at de ikke har på fjernlyset, og selv om det er ulovlig å kjøre med disse er det litt mye forlangt fra min side at de skal gå ned til parklys. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg tror heller at 90% av de som blir blendet IKKE blinker, de er for travelt opptatt med å prøve å se sin høyre kant, og etter fotgjengere. En fotgjenger som kan være din kjæreste/forelder/barn... Jeg gidder ikke blinke på folk som blender med jalla-xenon lenger. Selv om lysene er plagsomme ser jeg jo at de ikke har på fjernlyset, og selv om det er ulovlig å kjøre med disse er det litt mye forlangt fra min side at de skal gå ned til parklys. Da er vi enige om at ulovlige xenonlys ofte blender møtende trafikk og er trafikkfarlige, men at vi som møter disse ikke blinker likevel. Så dersom de som kjører med slike lys ikke synes mange blinker på dem, betyr det IKKE at de ikke oppfattes som plagsomme. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) En annen ting: Det er bedre med en som ser noe enn ingen..Altså du som blender merker lite til det... Jeg sier heller.. det er bedre at to ser bra, enn ingen. Faktum er at lyset som kommer fra ettermontert xenonkit er langt fra slik at man ser noe bedre.. heller tvert i mot. Dette er basert på en test gjort med ekte lykter, professionelt utstyr og såkalte "kvalitetskit". Dette er basert på lyskilde HB1 med og uten xenonkit. Dette er med originale halogenpærer: Dette er med ettermonterte HID-pærer: Disse to viser lysbildet den eksakt samme lykten produserer med halogenpærer, og med ettermonterte HID-pærer. Hver av ringene består av lys innenfor en viss candelaverdi (vises nederst hvor mye). Den øverste viser hvordan det skal se ut. Et hotspot som ligger under H-linjen (horisonalt rett forover), litt mot høyre slik man er vant med. Lyset som ligger på venstre side er langt under H-linjen, og er ikke særlig sterkt, kun mellom 2500 og 5000 candela. Det er svært kort mellom maks lys og ingen lys over det sterkeste punktet, som gjør det mulig å justere lyktene slik at maksimalt lys kommer dit du trenger å se, nemlig rundt 100 meter foran bilen. Se så på andre bildet. Det er to hotspots (disse genereres pga. lyset er sterkest ytterst på lysbuen, mens på glødetråden er det sterkeste punktet på midten. Det ytterste lyset brukes for å genere en jevn overgang fra maks lys til moderat lys). Overgangen fra maks lys til minst lys er svært lang forover, noe som resulterer i at justering av disse er umulig. Dersom disse lyktene ikke skal blende møtende bilister må de flyttes slik at det øverste punktet, som her er helt ute på venstre side justeres slik at det er under H-linjen. Det igjen resulterer i at det sterkeste punktet omtrendt ligger rett foran bilen. Hvor mye mer ser man med lyset sitt rettet rett ned i veien foran seg, kontra det å ha det sterkeste punktet rettet 100 meter foran bilen? Endret 20. desember 2008 av gxi Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Da er vi enige om at ulovlige xenonlys ofte blender møtende trafikk og er trafikkfarlige, men at vi som møter disse ikke blinker likevel. Så dersom de som kjører med slike lys ikke synes mange blinker på dem, betyr det IKKE at de ikke oppfattes som plagsomme. Korrekt. Jeg leser om så mange som hevder at lysene deres ikke blender, fordi ingen har blinket på de. Faktum er at vi som blir blendet ikke lenger gidder si ifra, fordi xenon-fyren får ikke gjort noe med dette uansett. Han har jo allerede gått ned til nærlys. Og selv om vedkommende er klar over at han blender, gidder han hvert fall ikke gå tilbake til lovlig halogen etter å ha "sett lyset". Det som stort sett peker rett ned foran bilen som et kjempesterkt tåkelys og skaper den falske illusjonen av god sikt. Endret 20. desember 2008 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå