kjartanclubman Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hei! Har en opel omega b, 1998mod, 2.0L 16V, 136hk. Lurer på hvordan jeg kan få mer effekt ut av denne motoren, da den ikke har turbo. Har effektanlegg, og pipe cross luftfilter... Lønner det seg med effektkatalysator? Hørte at modifikasjoner i innsugsmanifoilen kan bidra til bedre effekt? Hvordan er det å montere turbo i denne? Noen tips? Event nettsider? Takker for seriøse svar! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 I Calibra har denne motoren 156hk som jeg mener sitter i toppen, sjekk dette og evt. bytte? Grenrør er en fin ting du kan bruke ja, koster litt, men du merker det Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Hei! Har en opel omega b, 1998mod, 2.0L 16V, 136hk.Lurer på hvordan jeg kan få mer effekt ut av denne motoren, da den ikke har turbo. Har effektanlegg, og pipe cross luftfilter... Lønner det seg med effektkatalysator? Hørte at modifikasjoner i innsugsmanifoilen kan bidra til bedre effekt? Hvordan er det å montere turbo i denne? Noen tips? Event nettsider? Takker for seriøse svar! Såfremt du ikke har lyst til å kaste bort mye penger på lite effekt vil jeg anbefale deg bilbytte til noe som er mer trimmingsvennlig. Lenke til kommentar
exs Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Såfremt du ikke har lyst til å kaste bort mye penger på lite effekt vil jeg anbefale deg bilbytte til noe som er mer trimmingsvennlig. standard svar på forumet dette.... en 2.0l 16v har da bra potensiale for effektøkning, mest hester for penga får du med en turbokonvertereing, det vil koste deg alt mellom 15.000,- til 100000,-++ alt etter hvor mye effekt du vil hente ut og hvor driftsikkert du vil ha det. Endret 16. desember 2008 av exs Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 standard svar på forumet dette....Og nå følger neste standardsvar:mest hester for penga får du med en turbokonvertereing, det vil koste deg alt mellom 15.000,- til 100000 Hvis jeg har noen småbiter fra før av, bytter litt tjenester med kompiser osv, så tror jeg summen blir vesentlig lavere enn 15 norske tusenlapper. Lenke til kommentar
kjartanclubman Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Såfremt du ikke har lyst til å kaste bort mye penger på lite effekt vil jeg anbefale deg bilbytte til noe som er mer trimmingsvennlig. standard svar på forumet dette.... en 2.0l 16v har da bra potensiale for effektøkning, mest hester for penga får du med en turbokonvertereing, det vil koste deg alt mellom 15.000,- til 100000,-++ alt etter hvor mye effekt du vil hente ut og hvor driftsikkert du vil ha det. Har tenkt på en turbo ja, men da må jeg vil til meg å forbedre innsprøytningssystemet, skifte dysene, stemplene osv...??? eller? Lenke til kommentar
exs Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 standard svar på forumet dette....Og nå følger neste standardsvar:mest hester for penga får du med en turbokonvertereing, det vil koste deg alt mellom 15.000,- til 100000 Hvis jeg har noen småbiter fra før av, bytter litt tjenester med kompiser osv, så tror jeg summen blir vesentlig lavere enn 15 norske tusenlapper. ja det tviler jeg ikke på, men ikke alle som har smådeler liggende (de kostet kansje ingenting?) og ikke alle som har kompiser med know how kunnskap. uansett så ga ivertfall jeg trådstarter et svar på det han lurte på isteden for og gi ham svaret "kjøp ny bil", kan forstå det svaret med personer som har en 1,2L som vil ha 300hk+ men ikke med en 2.0l 16V da disse har et relativt ok potensiale for effektøkning, Har tenkt på en turbo ja, men da må jeg vil til meg å forbedre innsprøytningssystemet, skifte dysene, stemplene osv...??? eller? du vil trenge mer bensin ja, men klarer du deg med40-50hk ekstra så trenger du ikke nødvendigvis nytt sprut eller og bytte stempler da skal det holde og tukle litt med den orginale innsprøytninga for og få drivstoffet du trenger, men husk at du får det du betaler for. Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Såfremt du ikke har lyst til å kaste bort mye penger på lite effekt vil jeg anbefale deg bilbytte til noe som er mer trimmingsvennlig. standard svar på forumet dette.... en 2.0l 16v har da bra potensiale for effektøkning, mest hester for penga får du med en turbokonvertereing, det vil koste deg alt mellom 15.000,- til 100000,-++ alt etter hvor mye effekt du vil hente ut og hvor driftsikkert du vil ha det. Har tenkt på en turbo ja, men da må jeg vil til meg å forbedre innsprøytningssystemet, skifte dysene, stemplene osv...??? eller? Jeg gjorde dette med en sierra i vår og egentlig så er dette lekende lett. Kan legge ved et innlegg jeg skrev en gang om turbokonvertering. Kan begynne med å nevne noen deler du trenger; - Turbo aggregat (feks en garret t3, passer fint til en 2liter) - Downpipe (må ofte lages selv/tilpasses) - Oljeslanger og nipler til olje-tur og retur (ofte må man borre hull til oljeretur) - Trykkrør og Silikonslanger - Eksosmanifoil med flens som passer turboen. (må sveises selv/kjøpes) - Trykk/temp målere (lufttrykk, oljetrykk og oljetemp har jeg.) - Intercooler, ikke nødvendig, men greit å ha. - Oljekjøler, jeg kjører/kjørte uten, men olja blir for varm. - Boostcontroller, ikke nødvendig, men greit å ha. - 2,5" eksosanlegg eller større. - Ymse monterings materiale (t-stykker, slangeklemme, o.l.) - Tilleggsinnsprut, nødvendig om man skal ha ladetrykk over 0,2-0,3bar Total pris på dette ble mellom 10 og 15.000kr, og da var 90% kjøpt brukt. Tør egentlig ikke å regne ut den egentlige prisen. Det man gjør er jo logisk nok å montere eksosmanifoil, turbo, trykkrør/slanger, oljetilførsel til turboen, måler osv. det er jo greit nok, bare rett og slett montering. Oljetrykket til turboen tok jeg fra det hullet sensoren til oljelampa sitter. satt på et y-ledd der, slik at jeg fikk koblet på oljetrykksmåler og oljetilførsel til turboen. Den orginale oljetrykkvakten trenger man ikke, så lenge man har oljetrykk så er det olje på motoren. Så må man testkjøre, se at trykk og temperatur er riktig. jeg kjørte ei uke eller to på 0,3bar trykk og da merket man at bilen gikk magert på toppen av turtallskurven. Oljetrykk bør ligge på 1,5-3bar på tomgang, og 2,5-4bar under kjøring. Når motoren er kald, kan trykket være litt høyere. Siden jeg ville ha mer effekt så tenkte jeg å lage meg et ekstra innsprøtyningssystem. Det jeg gjorde da var å skaffe meg en såkalt "trykkvakt" eller "trykkbryter" som det også heter. Denne kjøpte jeg hos GikTurbo. Denne hendige saken fungerer slik at man justerer den med et skrujern, slik at den kutter kontakten når man oppnår ønsket trykk, i mitt tilfelle; 0,3bar. noen trykkvakter kan også fungere slik at de slutter kretsen når ønsket trykk oppnås. Hvis bryteren bryter kretsen når ønsket trykk oppnås, så må man bruke et vekselrelè(kjøpte mitt på mekonomen, 56kr). I tillegg til trykkvakten så trenger man en ekstra dyse. jeg hadde noen dyser liggende fra en audi s2, disse skal vel holde til rundt 60hk pr stk, altså omtrent det dobbelte av en standard sierra pinto dyse. dysen ble festet i en slange, som deretter ble tredd nedpå en nippel, som jeg har festet forsvarlig i trykkrøret (ca15cm fra gasspjeldet). Deretter satt jeg et t-stykke på bensinslangen som går inn på fuelrailen. Man trenger ingen returslange, da trykket her blir styrt av den orginalmonterte bensintrykksregulatoren(BTR/FPR) Jeg koblet også en rødvarsellampe på samme kretsen, slik at den lyser når tilleggsinnsprutet går. Med et vekselrelè, så koblet jeg det slik at relèet gav strøm ut på 87a utgangen når trykkvakten kuttet jordingen. Dysen + varsellampe var da koblet til 87a. Og husk for all del å bruk sikring når du trekker kabler fra batteriet. Det som skjer nå, er at når innsuget oppnår et trykk på 0,3bar, så startet tilleggsprutet(trykkvakten kutter jordingen til vekselrelèet, slik at det gir 12v ut på 87a), og en rød varsellampe lyser inne i bilen, samt at en stk dyse spruter for fullt og gir et bensinforbruk som ikke ligner grisen. Inne i bilen, så kjenner man et godt skyv i det tilleggssprutet starter. Nå har jeg nettopp sprengt stempelringene + toppakningen på min motor, så nå spruter det eksos og olje opp oljeåndinga, oljepåfyllinga og opp fra peilepinnehullet. Dette skjedde på 0,6bar ladetrykk, så det er ikke så holdbart at det gjør noe, men morro, det er det absolutt! sierran gikk omtrent som en 740tic med b23et. Nå skal det sies at motoren på denne bilen hadde utslitt kamaksel + tvilsomme stempelringer fra første stund, så tror nok det skal gå enda bedre når jeg får byttet til en motor som er i bedre stand. Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 anbelfaler deg og sjekke ut jma.no vis du tenker på turbokonvertering. Der har dem alt du trenger og de gir deg også gode pakketilbud vis du spør. Går mange turbokonvertere opler i norge med deler fra der. Protrim kara kan også opel, er bare og ta kontakt med dem for og få et prisoverslag. Kan også anbefale deg og melde deg inn i Opel Motorsport Club, er mangen der inne som veit hvordan du kan få mye effekt ut av motor'en. Lenke til kommentar
exs Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 veldig bra og utfyllende svar Gridset, dette vil nok hjelpe trådstarte mer en og få høre at bilen hans ikke duger Lenke til kommentar
kjartanclubman Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 Takker så meget for gode svar!!!!! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 veldig bra og utfyllende svar Gridset, dette vil nok hjelpe trådstarte mer en og få høre at bilen hans ikke duger Vil takke for det jeg også Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Når det er sagt, så er det ganske stor forskjell på holdbarheten på en 2.0 ford pinto motor, kontra en opel 2.0 16v Skal du på død og liv ha mere effekt i bestefarbilen din, så BYTT motor til en som har turbo orginalt Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 har sett 2.0 16V opel motorer som har benke nærmere 300 hester på bakhjula med orginal innmat, så vil ikke si noe på holdbarheten på de motorne. Men noe som fort kan vær like billig som og bygge om motor'en til turbo er jo og sette inn en c20let motor da Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Det er samme bunn som på en C20LET, derfor nanvet C20NE.. Bytte av topp og montere turbo (hovedtrekka) så ha du en C20LET. Bestefarbil cossiemk1? Lenke til kommentar
kjartanclubman Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 Det er samme bunn som på en C20LET, derfor nanvet C20NE..Bytte av topp og montere turbo (hovedtrekka) så ha du en C20LET. Bestefarbil cossiemk1? Vil det si at det er samme stemplene i min motor som i en C20LET? Altså bare bytte toppen å fikle litt på innsprøytningen, derretter sette inn en turbo? Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 (endret) Det er samme bunn som på en C20LET, derfor nanvet C20NE..Bytte av topp og montere turbo (hovedtrekka) så ha du en C20LET. Bestefarbil cossiemk1? Sitter ikke C20NE i bilen hans da, det er jo 2 liter 8v motorsen som sitter f.eks i omega a. Trådstarter har vel en x20xev. Er ikke samme bunndel som i C20LET. Men det sitter vel mest sannsynlig smidde stempler i motoren din, og å ta ut rundt 200hk og fremdeles ha det driftsikkert er ikke noe problem.. Hvor langt har bilen gått forresten? Endret 21. desember 2008 av *martin* Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Rota meg litt bort å tenkte på samme motor som jeg hadde i Vectra´n jeg hadde, som var 2.0 8V, og som blei brukt mye i Omega A på samme tiden Sjekket dog ikke 1.post som jeg burde gjort ser jeg.. Beklager denne overseelsen fra min side Lenke til kommentar
kjartanclubman Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 Det er samme bunn som på en C20LET, derfor nanvet C20NE..Bytte av topp og montere turbo (hovedtrekka) så ha du en C20LET. Bestefarbil cossiemk1? Sitter ikke C20NE i bilen hans da, det er jo 2 liter 8v motorsen som sitter f.eks i omega. Trådstarter har vel en x20xev. Er ikke samme bunndel som i C20LET. Men det sitter vel mest sannsynlig smidde stempler i motoren din, og å ta ut rundt 200hk og fremdeles ha det driftsikkert er ikke noe problem.. Hvor langt har bilen gått forresten? Bilen har gått ca 140000km Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 okei, er ikke ille utgangspunkt for turbo konventering det vis motoren går som den skal og ikke bruker olje eller noe slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå