Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kobling av billig stereo i gammel bil


hagaustad

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en gammel VW caddy 97' som jeg har kjøpt en ny billig bilstereo til, tror merket er Soundway. Gidder ikke bruke mye penger på den bilen:)

 

Da jeg skulle sette i den nye stereo'n så funket den ikke. Den fikk strøm men jeg klarte ikke å slå på spilleren, den stod bare på Standby og displayet var dødt. Det skal ikke være noen feil med spilleren ettersom den er helt ny. Trodde det skulle være lett ettersom det er ISO - kontakter ferdigkoblet fra den gamle spilleren (Grundig), men disse funka tydeligvis ikke.

Ettersom ISO - kontakten ikke funka så klippa jeg den av, hehe, og fikk masse løse ledninger som jeg ikke skjønner så mye av;

1 stk brun

1 stk rød

1 stk sort

1 stk brun/rød

1 stk lilla

1 stk grå/grønn

1 stk grå/blå

 

Tror det var alle.

 

Den sorte var koblet sammen med den grå/grønne i den gamle ISOkontakten. Den lilla ledningen var ikke koblet til noe.

 

Den gamle ISOkontakten var koblet til seks ledninger mens i den nye var det bare fire.

 

Som dere skjønner så har jeg ikke mye peiling på dette så jeg håper noen kan hjelpe meg.

Endret av hagaustad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje du blir litt klokere av denne tegningen her?

 

http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=49&ids=artID

 

Skal følge samme kobling selv i bilen min i dag, skal se hva som skjer :)

 

Ble vel ikke så veldig mye klokere dessverre, hehe. Den på bildet ditt er koblingen som står i manualen som fulgte med stereoen så den er jo kjent for meg, men jeg blir ikke mye klokere likevel:)

Jeg har ikke peiling i det hele tatt, hehehehe.....

Lenke til kommentar

Når du koblet til ISO på den nye spilleren, du husket å starte motoren før du prøvde å slå på? Noen spillere kan slåes på uten 12V signal fra tenning. De bruker bare det signalet til å slå seg av når motoren stoppes, men kan startes uten (Tror de fleste Blaupunkt kan dette). Andre spillere, som f.eks. min JVC nekter å starte uten 12V signalet fra tenning. Viser bare standby lys og klokke.

 

Men litt sent å tenke på det nå når du allerede har klippet. Det første du bør gjøre, om du ikke har det, er å skaffe deg et multimeter, det koster nesten ingenting på biltema / class ohlson, og er utrolig nyttig til mange andre ting.

 

Så er det bare å begynne å måle seg frem på ledningene. En skal være jord, den er antagelig den svarte. Så skal du uten å ha nøkkelen i tenningen finne en kabel som har 12V, dette er en permanent 12V forsyning til radioen, og også der radioen trekker sin strøm fra. Denne kommer ganske direkte fra bateriet. Den skal kobles på +12V batteri.

 

Start så motoren, og se hvilken ny ledning som nå får 12V. Det kan være 2 nye som får det. Nemlig +12V tennning, og belysning. Om du kan slå av belysningen i dashbordet så skulle det være mulig å finne ut hvem som er hvem, eventuellt kan du dimme dashbord belysningen og se om en av de får en lavere spenning. Om du bare har en ny som er +12V etter at du starter, så er det greit, og den skal kobles til +12V tenning. Denne gjør at radioen slår seg av når du slår av tenningen.

 

Jording, +12V batteri og +12V tenning er de eneste du trenger å koble for at radioen skal virke. Resten av kablene er "ekstrafunksjoner" som muting, fjernstyrt antenne, automatisk styring av lyset i radioen fra dashbordlyset osv. Har du en veldig billig raido støtter den nok ikke automatisk dimming uansett.

 

Pass på at du kobler +12V batteri og jording godt fast i radioen, det går en del strøm gjennom disse når du drar på litt volum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...