kaffi Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) God dag Jeg skal opp til fagprøve i elektro m/maritim modul om en stund, har fått vite prøvestedet er i bergen, har dere noen tips ? Endret 15. desember 2008 av kaffi Lenke til kommentar
Like clockwork Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 God dagJeg skal opp til fagprøve i elektro m/maritim modul om en stund, har fått vite prøvestedet er i bergen, har dere noen tips ? Hei. Gikk opp til det samme for et halvt år siden, oppgavene var mye lettere enn jeg hadde trodd, oppgaven jeg fikk var lagerskifte av motor, og kobling av automatisk stjerne/trekant start, og da fikk jeg utdelt ei ferdig tegning for å koble etter, og det skal alle som er delvis oppegående klare, det som skiller mellom bestått og bestått meget godt er den teoretiske biten av prøven. Planleggingsbiten burde gjøres "enkelt", men grundig og innholdsrik. Ta deg god tid på den praktiske delen, gjør det fint.Oog vist du gjør noe feil eller noe du ikke du er helt fornøyd med, så burde du skrive om det i evalueringen. Og husk å "teit" ledningene godt Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 hmm har fått vite at det muligens er litt pls skriving/lesing så må vel pusse litt opp på den biten, lenge siden jeg har gjort det. Var det mye bygg installasjon? Lenke til kommentar
Morten15 Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg var oppe i fagprøven for 2 år siden. Det er den praktiske biten som avgjør om du består. Og alle burde klare den greit. Bare vær nøye i legge kabelen fint. Og ikke skru tilkoblingene for hardt. Spessielt i 76 boksene. Det var det de var ute etter hos meg, skrudde opp alle boksene, og så på ledningene. de var ikke så nøye om ting funka eller ikke. De skjekka ikke engang dalander koblingen min engang.Lån en momentrekker fra jobben eller noe sånt, da er du på den sikre sida. Jeg hadde ikke peiling på den teoretiske biten, eller visste en del, men ikke å slå opp i nek 400. Fikk 6 støpsler som jeg skulle megge. Var greit at man visste om det var innenfor kravet eller ikke, men jeg visste ikke hvor i nek400 det stod:P Og alt stod på forskjellige sider i neken. Så viss du er ute etter meget godt, bør du bruke litt tid til den. Lenke til kommentar
Morten15 Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg var oppe i fagprøven for 2 år siden. Det er den praktiske biten som avgjør om du består. Og alle burde klare den greit. Bare vær nøye i legge kabelen fint. Og ikke skru tilkoblingene for hardt. Spessielt i 76 boksene. Det var det de var ute etter hos meg, skrudde opp alle boksene, og så på ledningene. de var ikke så nøye om ting funka eller ikke. De skjekka ikke engang dalander koblingen min engang.Lån en momentrekker fra jobben eller noe sånt, da er du på den sikre sida.Jeg hadde ikke peiling på den teoretiske biten, eller visste en del, men ikke å slå opp i nek 400. Fikk 6 støpsler som jeg skulle megge. Var greit at man visste om det var innenfor kravet eller ikke, men jeg visste ikke hvor i nek400 det stod:P Og alt stod på forskjellige sider i neken. Så viss du er ute etter meget godt, bør du bruke litt tid til den. Jeg hadde endevender en stikkontakt med romtemp måler som skulle styre en "ovn" (stikkontakten), antennekontakt og cat5kontakt + dalnderkoblingen da Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Lær deg NEK 400. Les gjennom den så mange ganger at du har kontroll på kva som er hensikten med dei forskjellige kapitlene. Forskjellige beskyttelsesmetodar f.eks., veldig greit å kunne. Om du ikkje kan alt ord for ord bør du kunne slå opp i den for å finne f.eks. lågaste akseptert isolasjonsmotstand på forbrukarkursar. Det praktiske må gjerast fint, då får dei eit bra førsteinntrykk. Riktig moment på skruene er viktig. Om du ikkje har momentnøkkel betyr ikkje det så mykje, men ikkje trekk til for mykje eller for lite. Eit tips kan være å finne ut kva moment du skal bruke og trekke til eit par med momenttrekker. Då veit du sånn circa kor mykje som skal til. Jordingssystemer er greit å kunne, kvadrat på forskjellige beskyttelsesledningar. Endret 16. desember 2008 av Zeph Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg var oppe i fagprøven for 2 år siden. Det er den praktiske biten som avgjør om du består. Og alle burde klare den greit. Bare vær nøye i legge kabelen fint. Og ikke skru tilkoblingene for hardt. Spessielt i 76 boksene. Det var det de var ute etter hos meg, skrudde opp alle boksene, og så på ledningene. de var ikke så nøye om ting funka eller ikke. De skjekka ikke engang dalander koblingen min engang.Lån en momentrekker fra jobben eller noe sånt, da er du på den sikre sida.Jeg hadde ikke peiling på den teoretiske biten, eller visste en del, men ikke å slå opp i nek 400. Fikk 6 støpsler som jeg skulle megge. Var greit at man visste om det var innenfor kravet eller ikke, men jeg visste ikke hvor i nek400 det stod:P Og alt stod på forskjellige sider i neken. Så viss du er ute etter meget godt, bør du bruke litt tid til den. Hmm merkelig dette, snakket med en kamerat (tømrer) som jobber med en elektriker som fikk meget godt på praktiske men strøk på teorien så han strøk fagprøven første gang. Dette var også i Bergen. Lenke til kommentar
Morten15 Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Var ikke sånn at jeg ikke klarte å svare på noen ting. Jeg klarte fint å svare for meg, men det var det å finne det i neken. Jeg forklarte hvorfor det var sånn og regelen for det, men jeg klarte ikk e å finne det i neken på 20 sek, som du har på deg på å finne det. Så enten vet du hvor det står eller ikke. Lenke til kommentar
Like clockwork Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg var oppe i fagprøven for 2 år siden. Det er den praktiske biten som avgjør om du består. Og alle burde klare den greit. Bare vær nøye i legge kabelen fint. Og ikke skru tilkoblingene for hardt. Spessielt i 76 boksene. Det var det de var ute etter hos meg, skrudde opp alle boksene, og så på ledningene. de var ikke så nøye om ting funka eller ikke. De skjekka ikke engang dalander koblingen min engang.Lån en momentrekker fra jobben eller noe sånt, da er du på den sikre sida.Jeg hadde ikke peiling på den teoretiske biten, eller visste en del, men ikke å slå opp i nek 400. Fikk 6 støpsler som jeg skulle megge. Var greit at man visste om det var innenfor kravet eller ikke, men jeg visste ikke hvor i nek400 det stod:P Og alt stod på forskjellige sider i neken. Så viss du er ute etter meget godt, bør du bruke litt tid til den. Hmm merkelig dette, snakket med en kamerat (tømrer) som jobber med en elektriker som fikk meget godt på praktiske men strøk på teorien så han strøk fagprøven første gang. Dette var også i Bergen. I hvertfall hos meg sa de at dem ikke la så stor vekt på det teoretiske, det var bare det som skilte mellom bestått og meget godt. Du har vel allerede hatt en teoretisk eksamen i skipselektro på VK2? Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 skipselektro er ikke VK2, det er 9 månder teori i en 30 månders læretid. Dvs 9 mådnder teori 21 månder praksis Lenke til kommentar
Like clockwork Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) skipselektro er ikke VK2, det er 9 månder teori i en 30 månders læretid. Dvs 9 mådnder teori 21 månder praksis Fullstendig klar over det er en del av læretida, men det stod nu VK2 på vitnemålet jeg fikk fra eksamen etter teorien. Endret 16. desember 2008 av Blueone Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 skipselektro er ikke VK2, det er 9 månder teori i en 30 månders læretid. Dvs 9 mådnder teori 21 månder praksis Fullstendig klar over det er en del av læretida, men det stod nu VK2 på vitnemålet jeg fikk fra eksamen etter teorien. Meget mulig det, har ikke vitnemålet forran meg akkurat nå så vet ikke hva som står der men hva har den eksamenen med fagprøven å gjøre? Lenke til kommentar
Like clockwork Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 skipselektro er ikke VK2, det er 9 månder teori i en 30 månders læretid. Dvs 9 mådnder teori 21 månder praksis Fullstendig klar over det er en del av læretida, men det stod nu VK2 på vitnemålet jeg fikk fra eksamen etter teorien. Meget mulig det, har ikke vitnemålet forran meg akkurat nå så vet ikke hva som står der men hva har den eksamenen med fagprøven å gjøre? Har lite å si, men sier bare med at du har tatt teorien tidligere, så skal ikke teorien på den praktiske delen telle så mye. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Både praktisk og teoretisk del teller mye. Ønsker du full pot på denne fagprøven så skal du montere opp og sørge for at de er fagmessig utført. Du vil mest sannsynelig slippe mye av den teoretiske utspørringen om du heller tar iniativ og forklarer hvordan du har tenkt og hvordan alt fungere, mens de inspiserer riggen din. Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Hei, låner posten din litt jeg Skal snart opp til fagprøve som Skipselektriker....Er det noen her som har tatt den i år eller ifjor? Er litt nervøs om hva vi kan bli sport om, teoretisk og praktisk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå