Mannen med ljåen Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Hva mener du, er det max-dybden du anbefaler for en slik konstruksjon? Eller snakker du om noe helt annet? Jeg har ikke kunnskap om å datateste slikt, så derfor skal jeg teste den på dyp høyere enn de jeg vil kjøre den på når jeg sitter inni. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Kantene bake har jo 90 graders bøy. En avrundet bøy på 90 grader gjør at kreftene blir bedre fordelt... Bake nede til høyre i bildet... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Ja, den vet jeg om. Men hvor tar du 5-10 meter fra? Har du litt peiling på slikt? Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Nei. Men ville du ha gått lengere? Sikkert noen som har en andregradsligning eller no i den duren som viser trykk kontra dybde... Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 trykket øker med en atmosfære (1 bar) per 10 meter man går nedover. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) Du kan vel lage en dykkeklokke(?) i første omgang. Fest noen opplåsbare dingser rundt som holder den flytende, ta ut lufta og la den synke. Når du vill opp har du ett nytt sett med selvopplåsende dingser (redningsvester, båter osv) som du utløser. Om noe skulle gå galt så burde det være greit og komme seg ut av en slik sak så lenge det ikke er for dypt. Om det går greit kan du vel prøve noe noe litt mer avansert eller videreutvikle dykkeklokka. Endret 17. desember 2008 av Lord-KGA Lenke til kommentar
Evle Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Skikkelig artig prosjekt.. Har tenkt på de selv, må bare skaffe meg nok regnekunskaper til å klare det. Mener å huske at væsketrykk øker linært nedover, så er en helt vanlig førstegradsfunksjon for å finne trykket ved ulike dybder, men man må huske å ha med atmosfæretrykket og...Men slike formler finner man i bøker eller på nettet. Anbefaler deg å kjøpe noen bøker angående mekanikk og fasthetslære og lese deg opp på å beregne hvis du har tenkt å kunne sette ut på noe dyp med den... Fra archimedes har vi at Oppdriften til ett legemet er lik vekten av fortrengt fluidmengde Et flytende legeme fortrenger sin egen vekt i den fluiden det flyter i. (eller noe i den duren) Dvs at hvis tettheten til konstruksjonen din er mindre enn ca 1025 kg/m^3(tetthetene til saltvann) vil den flyte, mer så vil den synke. Et hot tips da, er designe slik at det er lett å regne ut volumet til konstruksjonen, hvis kke du har ingående kunnskaper om volumberegninger og slikt da.... Lenke til kommentar
Joney Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 This is what you want: Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Kan folk slutte å skrive i tråden kun for å få den i "Mine innlegg", litt kjedelig med veldig mange innlegg av den typen som bare tar opp plass. Finnes allerede en "Favoritter" funksjon, bruk den i stedet . Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 En ubåt som du skal sitte inni, blir etter mitt røffe overslag omlag en og en halv kubikk i volum. Ergo er det bare å holde vekten på under et og et halvt tonn uten løs ballast. Om du går over, er det bare å finne noen rør, sveise de tett og solid, og feste de på. Altså øke volum med minst mulig vektøkning. Lenke til kommentar
Joney Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg lukter et troll av denne tråden uansett.. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 Det eneste trollet i denne tråden, er deg. Når ble det forbudt å diskutere ubåtkonstruksjoner? Les første post. Jeg snakker om et prosjekt som jeg kanskje skal begynne på om ti år, ikke noe jeg skal bygge i ferien! Jeg har heller aldri påstått at den blir atomdrevet, eller at den skal ha våpen. Anses det som urealistisk at noen kan bygge en ubåt? Søk på nettet. Dusinvis at folk har gjort det før. Lenke til kommentar
Jpettersen Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Veldig interessant prosjekt! Eg heldt sjølv på å lage ein ROV som skal gå ned til om lag 25 meter. Eg anbefalar deg å byrje med noko liknande om du er interessert i undervasskonstruksjonar, fordi du lærar veldig mykje av det. Anbefalar deg forresten å skjekke ut denne sida: http://www.submarineboat.com/submarine.htm og ikkje minst: http://www.stanleysubmarines.com/welcome/index.php Lukke til! Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Bygge en ROV først er nok ikke dumt, er mye mindre risiko, man lærer av det til ubåt konstruksjonen og man slipper å gå ut med så mye penger for det så du kan starte om så i sommer . Lenke til kommentar
Jpettersen Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Etter litt research fann eg ei bok som kan vere interessant for deg: http://sub-log.com/manned_submersibles_fra...sby_online_book Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 (endret) Sider til inspirasjon http://www.deepflight.com (video) http://www.bionicdolphin.com ROV http://www.novaray.com/ Jeg så en dokumentar for et par år siden, om en som lagde sin egen ubåt. Har ikke klart å finne dokumentaren, hjemmeside eller bilder av ubåten, men den lignet veldig på denne Edit: Jeg fant dokumentaren (underwater dream machine) Ubåten heter Alicia og er bygget av Peter Robbins . (video) Endret 28. desember 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Hvis jeg var deg ville jeg heller holdt meg til en båt der du sitter åpent i stedet for inni en tørr tank. Da blir det lettere å styre båten mtp at du slepper å lage til masse styr med ballast osv, og sikkerheten vil bli MYE bedre. Anywhoo, har en ide til å stabilistere båten. Hvis du fester en tung vekt på undersiden, og et lager med luft på oversiden, og på midten såklart, av båten, vil den holde seg bra stabil, og vekten vil gjøre opp for luften, så den ikke flyter opp. Endret 2. januar 2009 av Vycan Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Trygt ække morro. Om du tror du klarer det, og har råd til det, go for it. Bare husk å dokumentere og legg ut her. Lenke til kommentar
olav magnus Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 hvis din båt veier 150 kg så, kan du kjøpe en båt som kan løfte plast båt som kan løfte 200 kg et tau som tåler minst 200 kg og en en 10 meter lang hage slange og en batteridrevet pompe.. her er va du kan gjøre med dem: - strips slangen fast i tauet - fest legg slangen opp i båten -fest tauet godt i mitten av båten under -lag et hull i båten og fest hageslangen i der -fest en kran så du kan skru av lufttilførselen hvis hageslangen kommer under vann -fest en luft pumpe som kan pumpe luft in i båten din -lag et hull til tauet så du kan dra ubåten opp til båten .. kanskje noen ting er lit feil, hvis du bare pumper luft in i båten blir det stort trykk så kanskje du må ha to slanger som går opp til båten, og 150 kg er lit tungt og dra opp med ett tau, men hvis du får det til og virke. hvil du ikke kunne dykke lengre en 10 m og hvis den lekker så synker den ikke dypere, og du får luft, og hvis du går ut av ubåten. hvil du kunne dra den opp etter tauet til båten.. jeg snakker ikke om noe fiskebåt bare en opplåsbar stor lekebåt. veldig inntresangt prosjekt har lyst til og gjøre det samme Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Nå vet jeg ikke hva slags bakgrunn du har, men om du ikke har mekanisk innsikt og kunnskap omtrent på høyde med en høyskoleingeniør i skipskonstuksjon (formelt eller selvlært) og ett budsjett på minst 300-400 tusen ville jeg droppet planene sånn som du har de per i dag. This! -ingeniør med masse undervanns-design erfaring. husk at på bare 10 meters dyp, men en ubåt med ca 9m^2 overflateareal har du 90 tonn med vekt som presser mot ubåten. Du kan ikke begynne å forstå hvor mye du må vite for å lage noe som er trygt, selv på 2-3 meter..... noen punkter: - kloakkrør: nei - Brannslukker og biltema-kompressor: nei - slippe murstein: nei - nei nei nei nei finn på noe annet, vær så snill Endret 22. mai 2014 av Henrik2k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå