Gå til innhold

Skal kjøre Crossfire, hva må jeg tenke på?

ZanZel

Anbefalte innlegg

Har i dag et Sapphire Radeon HD 4870 512MB kort.

Når jeg en gang i fremtiden skal kjøre crossfire, hva må jeg tenke på?

Må det være samme produsent, modell, minnemengde osv, eller går alt sammen og bare kjører på det dårligste kortets spesifikasjoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell en liten liste:

1. Hovedkort med nok PCI-E lanes og riktig oppsett av disse, hos Intel akkurat nå: P45, X38, X48 og X58.

2. Ett skjermkort med GPU i samme serie, hos deg ett 48xx. Dog skal det sies at ett 4870 vil ikke holde deg tilbake slik som ett 4850 vil, med ett blandingsoppsett så får du lik hastighet til det svakeste kortet, ergo 1x 4870 og 1x 4850 = 2x 4850, dette skyldes måten AFR pågår.

3. Samme minnemengde, mindre minne eller mer blir da totalen lik det svakeste leddet, så om du har ett kort med 1Gb og ett kort med 512Mb så får du totalt minne lik 512Mb.

4. Samme klokkefrekvenser, dette er ikke spesielt viktig, om ett kort er fabrikklokket og det andre er stock så vil det kjøre på hastigheten til det svakeste kortet.

Du kan dog klokke opp det svakeste kortet for å få opp ytelsen.

Der har du dine punkter, jeg hadde selv 2x 3850 i Crossfire, blir vell det snart enda en runde men akkurat nå har jeg kun ett kort grunnet at jeg spiller i lav oppløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...