Gå til innhold

D90 eller 450d?

Anbefalte innlegg

Skal ha nytt kamera til jul, og valget står mellom Nikon D90 og Canon 450D. Er vel kanskje to helt ulike kamera, men hvis noen har noen gode argumenter for det ene eller andre tar jeg imot med takk.

Er relativt nybegynner, og har et Olympus E500. Er misfornøyd med autofokusen, så det er viktig på neste kamera. Synes grepet på Canon er litt lite, og lar meg ikke kjøpe av videofunskjonen på Nikon..

Har også tenkt å starte med et "familie-objektiv", Sigma 18-200mm OS, så hvis noen kan kommentere det også hadde jeg satt pris på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D90 er et bedre kamera på de aller fleste måter, noe man også kan se på prisen (ca 2300 kr dyrere). Når det gjelder objektivet er jeg generelt skeptisk til alle disse super-zoomene, men hvis jeg skulle kjøpt et allround objektiv til D90 tror jeg heller jeg hadde kjøpt med kit-objektivet (18-105 VR). Da sparer du rundt 1500 kr som du kan legge i et rimelig fastobjektiv eller en blits.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg satt med samme problem ganske lenge. Ble ikke klok på hvilket kamera jeg skulle velge. Jeg likte grep og søker på D90. Men likte også den lette vekten til 450D. Jeg må si at jeg er førstegangskjøper av speilrefleks og må lære meg alt om dette. Jeg lurte derfor også på om D90 kanskje var "overkill" for min del.

Når det dukket opp et tilbud på D90 til 7999 med 18-105VR objektiv på japanphoto var jeg imidlertid ikke lenger i tvil. Jeg slo til på D90.

I ettertid har jeg ikke angret på dette og er glad jeg valgte dette foran 450D. Jeg har ikke brukt speilrefleks før så sammenlikningsgrunlaget er ikke stort men la meg forklare hvorfor jeg vil anbefale D90.

Ved å sitte å knote med D90 ser jeg at det har en hel rekke funksjoner som jeg kommer til å bli veldig glad i når jeg lærer bruken mer. Feks funksjonsknappen som kan tildeles en hel rekke oppgaver. Bla å velge å skyte i jpeg eller jpeg og RAW. På den måten kan du lett bytte til RAW når du ser at det kommer et kjempemotiv som du kanskje vil gjøre mere med senere. Veldig praktisk.

De to kontrollhjulene til D90 ser jeg også kommer til å bli veldig praktiske i fremtiden.

Ellers vil jeg si at kamereat tar veldig gode bilder på høy iso. Har det ganske mørkt inne men kamereat tar bilder på 800-1000iso uten merkbar støy.

Jeg synes kanskje bildene er litt "myke" for min del. Men tror kanskje det har noe med uerfarenhet i bruken og håper dette kommer seg.

Jeg tror begge kameraene er bra (450D/D90) og folk er fornøyde etter å innkjøp uansett, så noen feil gjør du kanskje ikke uansett hva du velger. Men har du hatt speilrefleks før og lært litt bruk tror du kommer til å få mye glede av den lette tilgjengeligheten funksjonene til D90 har. Hvis budsjettet tillater det ville jeg valgt D90.

Lenke til kommentar
  Cocytor skrev:
Jeg synes kanskje bildene er litt "myke" for min del. Men tror kanskje det har noe med uerfarenhet i bruken og håper dette kommer seg.

Har du justert opp oppskarpingen i Set Picture Control? På min D300 satte jeg den helt til max (9) for å bli fornøyd da Tomsi42 tvang oss til å bruke jpeg en hel uke... :roll:

Lenke til kommentar
  Anew skrev:
  Cocytor skrev:

Har du justert opp oppskarpingen i Set Picture Control? På min D300 satte jeg den helt til max (9) for å bli fornøyd da Tomsi42 tvang oss til å bruke jpeg en hel uke... :roll:

Den var vel på 2 eller 3 og jeg har satt den opp til 6.

Kan kanskje være litt å hente på å gå høyere. Bør jeg justere andre parametre i samme omgang da?

Lenke til kommentar
  Cocytor skrev:
  Anew skrev:
  Cocytor skrev:

Den var vel på 2 eller 3 og jeg har satt den opp til 6.

Kan kanskje være litt å hente på å gå høyere. Bør jeg justere andre parametre i samme omgang da?

Det må noen andre svare på. Jeg gnager heller av meg foten enn å bruke jpeg rett fra kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...