Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slapp og trøtt!

Havard_92

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan klarte du å finne ut at trådstarter har en helt annen biologisk-døgnrytme som gjør at han er trøtt/søvnig om dagen og våken om natten?

Si det... si det..Hvordan klarte jeg det... :hmm::wee: eller gjorde jeg det? :hmm::wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Denne fjompen har iallfall forstått meningen med B-mennesker, har du?

Det du skriver, er like dum som å anklage noe med lav blodsukker for lat...

Hvor har du det fra at jeg ikke har forstått hva et B-menneske er? Dessuten anklager jeg ikke noen for å være late, det jeg sier er at man skal passe seg for at man ikke gjør det til en hvilepute - dvs, å slå seg til ro med at man selv ikke har noe kontroll på "søvnvanene". Igjen: LES.

Fordi han ikke få "S-o-v-e" om natten? Sånn masse energi greie?!?!

Sykdommer som fører til søvnproblemer... Nydelig!

Kaplan and Sadock's Synopsis of Psychiatry: Behavioral Sciences/Clinical Psychiatry

Kapittelet om SLEEPING DISORDERS...

Ærlig talt forstår jeg ikke hva du skriver her.

Dette minner meg stygt om ditt tidligere korstog mot psykologer (eller alt som ikke er leger for den saks skyld). Det korstoget kan du opprette i en egen tråd - ikke forpest andres tråder.

Lenke til kommentar
Heisann! For tida har jeg problemer med slapphet og trøtthet. Jeg er ofte slapp og energiløs hele dagen selv om jeg trener daglig. Veldig irriterende å ikke ha energi nok til å trene effektivt. Men det rare er at etter å ha vært trøtt og sliten på dagen, får jeg masse energi når jeg minst trenger det - om kvelden. Har vært sånn i perioder i et år nå, så jeg lurer på om noen har noen tips til hva som kan få med mer gira og hyper?

Tja, du kan jo kanskje prøve å forandre litt på døgnrytmen. Samt sørge for at du hverken får for lite eller for mye søvn. Bare et forslag.

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar

Vaio:

Den første posten din i tråden.

B-menneske er i mitt hode en dårlig betegnelse. Det er akkurat like dumt å si "du er et b-menneske" som som når leger ikke veit hva problemet er og sier "aha, stress!" mens de svinger hatten rundt en gang og taster fornøyde på sitt tastelature.

B-mennesker er en god blanding av mennesker med dårlig disiplin og folk med søvnproblemer, derfor mener jeg at man ikke skal bruke uttrykket og heller se etter kilden til problemet. Når man skaper kunstige forklaringer så hindres man i å se det egentlige problemet.

Ja, jeg veit at det er gener som styrer døgnrytmen, men det er lite sannsynlig at det er en gen feil, i det minste ikke det første som man skal se etter. Flere studier har vist at de fleste har en døgnrytme på litt over 24 timer så du kan ikke argumentere for at det er vanlig å avvike fra det om man er frisk uten noen form for søvnproblemer. Om ikke de studiene tar feil da, jeg bare tar det for god fisk siden jeg ikke har den kunnskapen som kreves for å vite om det er riktig eller ikke. Derfor linker jeg til en artikkel istedenfor selve studiene. http://www.hno.harvard.edu/gazette/1999/07...bioclock24.html

Det som gjør at folk er trøtte på dagen kan være mange ting. Om man skal se bort i fra sykdommer (ikke bit meg, men jeg har ikke peil og du skjønner sikkert hva jeg mener) så påvirker kosthold, trening og mengden med søvn hvor trøtt man er på dagen. Veldig mange sover alt for lite. Jeg er ingen ekspert på det så hvor mye man skal sove vet jeg ikke. Tallen jeg har lest for ungdommer er 9-10 timer.

Håper du klarer å trekke noe nyttig ut i fra dette. :)

Endret av Gronko
Lenke til kommentar
Hvor har du det fra at jeg ikke har forstått hva et B-menneske er? Dessuten anklager jeg ikke noen for å være late, det jeg sier er at man skal passe seg for at man ikke gjør det til en hvilepute - dvs, å slå seg til ro med at man selv ikke har noe kontroll på "søvnvanene". Igjen: LES.

.....................

Ærlig talt forstår jeg ikke hva du skriver her.

Dette minner meg stygt om ditt tidligere korstog mot psykologer (eller alt som ikke er leger for den saks skyld). Det korstoget kan du opprette i en egen tråd - ikke forpest andres tråder.

Hvilepute?

Kjære Duttzi, det er akkurat slik en B-menneske er... :wee:

Jeg prøver å være "nice", men du tar det så negativt... :hm:

Du begynte faktiske ganske bra! :wee: Mye "bra" fokus på sovehygiener.

Men så skrev du om hvileputer, viljestyrker og medisinproblem?.?.? :confused::huh:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hvilepute?

Kjære Duttzi, det er akkurat slik en B-menneske er...

Du begynte faktiske ganske bra! Mye "bra" fokus på sovehygiener.

Men så skrev du om hvileputer, viljestyrker og medisinproblem?.?.?

Ja, B-mennesker er opplagt på kvelden og sliten på morgenen, men den "biologiske klokke" kan stilles, vha. forbedret søvnhygiene (altså atferdsendring). God sovehygiene krever viljestyrke å gjennomføre: vilje til å legge seg når man ikke "føler" seg trøtt, og vilje til å stå opp når man er trøtt.

Hvis man legger for mye vekt på "jeg er B-menneske, jeg kan ikke gjøre noe med det" (aka. bruker det som en hvilepute) fører dette til en håpløshet og tap av vilje til å gjennomføre sovehygieniske virkemidler som faktisk hjelper.

Er vi ikke enige i dette? :yes:

Lenke til kommentar
Hvis man legger for mye vekt på "jeg er B-menneske, jeg kan ikke gjøre noe med det" (aka. bruker det som en hvilepute) fører dette til en håpløshet og tap av vilje til å gjennomføre sovehygieniske virkemidler som faktisk hjelper.
Takk Duttzi du forstår situasjonen :) Så det at jeg er litt b-menneske aktig trenger ikke være kronisk?

Nå begynner ferien og jeg lurer på hvordan jeg skal sove. Tenkte å gjøre det fast å legge meg ca 12 og bli vekt kl 9? Er det en grei plan?

Lenke til kommentar
Takk Duttzi du forstår situasjonen :) Så det at jeg er litt b-menneske aktig trenger ikke være kronisk?

Som B-menneske har man en tendens til å få forskjøvet døgnrytme, og dette kan jo anses som "kronisk" (i ordets populære forstand), men søvnbehovet endrer seg etter hvert som man blir eldre... Så helt "kronisk" er det jo ikke.

Selv om det er "kronisk" så kan du motvirke problemet, f.eks vha bra søvnhygiene. Jeg kan tenke meg at det vil moderere effekten av det å være "B-menneske".

Nå begynner ferien og jeg lurer på hvordan jeg skal sove. Tenkte å gjøre det fast å legge meg ca 12 og bli vekt kl 9? Er det en grei plan?
Høres bra ut det, uten at jeg er noen ekspert på området... Sunn fornuft tilsier at det blir "nok" søvn (8-9 timer) og fast søvn (dvs. ikke perioder der man plutselig må stå opp tidligere, og dette vil jo føre til mindre trøtthet på dagen?). Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar

Personlig har jeg merket en god effekt ved å ta naturlige D-vitaminer. Dette er et vitamin som mange har stor mangel på om vinteren.

Tar også en multivitamin/mineral-pille.

Hvis du bruker lysterapi så bruk det så tidlig som mulig om morgenen, dette kan hjelpe godt på å rette døgnrytmen om det er det som er årsaken til problemet.

Lenke til kommentar
B - menneske, er en "biologisk-variant" med helt annen biologisk-døgnrytme.

De er trøtte/søvnig om dagen og våkne om natten.

En mer naturlig døgnrytme. Det er jo bare 10% som er A-mennesker da, men allikevel styres hverdagen etter dem. :mad:

LEGG DEG NÅR DU ER TRØTT OG STÅ OPP NÅR DU ER VÅKEN! :w00t:

Lenke til kommentar

Har hat samme problem som dere i over 5 år nå... er det helg eller fri neste dag så ender det opp med å legge seg 4-8 tida om dagen, for jeg klarer ikke gjøre noe når det er lyst ute (blir bare trøtt av å se ut av vinduet), men om natten så har jeg energi og klarer å gjøre det meste. Mamma er også sånn, legger seg kl 2-4 hver dag og ser på det som normalt...

Klarer meg akkurat fint på skolen, får ikke med meg mye i timene men gjør det bare på kvelden....

Er kanskje på tide å gjøre noe med det snart men det er ikke så lett akkurat. :(

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Det har nokk noe med årstiden å gjøre, de mørke dagene kan få mennesket mer eller mindre ufrivillig i "dvale"

Jepp, dagslys og fravær av dagslys bidrar til reguleringen av den "biologiske klokke".

Gjør det noe at jeg i ferien kommer til å ligge et par timer i senga og slappe av etter å ha våkna? Eller kan det gjøre meg slapp/ødelegge rytmen?
Nei, tror ikke det. Så lenge du er våken og ikke "slumrer" :p
Lenke til kommentar
Plix definer b-menneske.

B - menneske, er en "biologisk-variant" med helt annen biologisk-døgnrytme.

De er trøtte/søvnig om dagen og våkne om natten.

Vel, det kan også ha noe med vane. Alle kan legge til seg forskjellige vaner, og de vanene som en legger seg til blir fort en del av vår livsrytme. Menneskene er gode til å tilpasse seg eventuelle forandriner i miljøet vårt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...