Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slapp og trøtt!

Havard_92

Anbefalte innlegg

Heisann! For tida har jeg problemer med slapphet og trøtthet. Jeg er ofte slapp og energiløs hele dagen selv om jeg trener daglig. Veldig irriterende å ikke ha energi nok til å trene effektivt. Men det rare er at etter å ha vært trøtt og sliten på dagen, får jeg masse energi når jeg minst trenger det - om kvelden. Har vært sånn i perioder i et år nå, så jeg lurer på om noen har noen tips til hva som kan få med mer gira og hyper?

Er forresten veldig tynn, men trur ikke det kan ha veldig mye med saken å gjøre. Kanskje litt, men med 3000 kalorier daglig trur jeg ikke det er hovedårsaken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er OK medisinsk sett så er det enkelt og greit: få nok søvn til riktig tid.

Dvs. legg deg til fast tid som tillater nok søvn til du skal stå opp. 8-9 timer har jeg hørt er "passe" for de fleste.

Før kvelden bør du være sliten (ha trent, gjort lekser el.). Legg deg i senga til en fast tid, les en bok eller et blad eller noe, ikke se på tv (mye lyd/lys-stimulering) og slapp av. Det gjør det lettere å sovne. Sov 8 timer.

Når ringeklokka ringer hiver du deg opp (fordi vekkerklokka er på andre siden av rommet)!

I helgene kan du jo være oppe et par timer ekstra, og sove et par timer ekstra, men da må du ta støyten på mandag ;)

(PS: Ikke ta medisiner du på andre måter kan unngå å bruke)

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
I helgene kan du jo være oppe et par timer ekstra, og sove et par timer ekstra, men da må du ta støyten på mandag ;)
Nettopp det som er problemet :) Hvis jeg f.eks legger meg kl 01.00 på en lørdag så får jeg ikke sove noe tidligere på en søndag. Helgene ødelegger, så derfor burde jeg hver søndag ta en sånn tablett for å komme tilbake i rytmen. Takk for fine tips forresten :)
Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat det samme problemet som deg i fjor. Var zombie stort sett dagen lang, sovna på de merkeligste steder (ikke spør), og hadde ingen energi whatsoever. MEN, litt utpå dagen, gjerne når klokka tippa 21 så ble jeg hyper, og fikk ikke sove. Uansett hva jeg gjorde hadde jeg det problemet. Prøvde feks å døgne døgnet før, for å være trøtt til neste natt. Uansett hvor mye søvn jeg fikk var jeg alltid trøtt. Kostholdet mitt var det heller ikke noe galt med. Dette problemet fikk jeg omtrent samtidig som mørketiden inntraff.

Når vinteren var over, og våren kom var problemet borte. Merket deretter ikke noe til dette før mørketiden inntraff igjen. Var ikke like ille som før, men allikevel unormalt trøtt og energiløs om dagen. Startet så å ta vitaminbjørner, samtidig som jeg sto opp til samme tid vær eneste bidige jævla dag. Jepp, opp kl 6 OGSÅ i helgene :) Og det hjalp faktisk. Trøttheten var borte, og gutten hadde energi igjen. Etter en liten stund ble dette systemet dessverre forstyrra av ei lita fyllekule, og jeg kom aldri helt inn igjen.

Er heldigvis ikke lenger plaget med disse problemene, de gikk over da jeg startet med vitaminbjørner og faste tider å stå opp på.

Med unntak av et merkelig energikick som fortsatt slår meg vær eneste kveld er alt helt normalt nå.

Vet ikke helt hvor mye du fikk ut av dette, men det er nå ihvertfall min historie :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Nettopp det som er problemet :) Hvis jeg f.eks legger meg kl 01.00 på en lørdag så får jeg ikke sove noe tidligere på en søndag. Helgene ødelegger, så derfor burde jeg hver søndag ta en sånn tablett for å komme tilbake i rytmen. Takk for fine tips forresten :)

I psykiatristudiet, lærer man "metoder" på å forberede SOVEHYGIENEN.

Dette kan hjelpe mot søvnvansker.

Søk wikipedia på dette, og les hva du kan forberede på.

Lykketil!

Vaio :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg føler at jeg har et større problem , jeg legger meg alltid sent .. fra kl 00-04.00 . i Natt kl 02.30 så var jeg sulten og tok meg litt mat men jeg blir aldri trøtt før på morningen og utover dagen . Jeg la me kl 0400 faktisk . Jeg går på idrettslinja ? og får mellom 3-7 timer søvn . Det er et megastort problem for meg og ja jeg er iallefall et B menneske det kan man si ,jeg liker å være oppe om natta . Av og til så kan det bli senere i uken enn i helgene men jeg sover alltid 10-12 timer i helgene .

Jeg klarer ikke legge meg om kveldene , blir om natta og i denne terminen så har jeg ikke vært på skolen på 2-3 dager nettopp pga for lite søvn og klarer ikke stå opp . Jeg vil bare sove . Jeg sitter mye foran pcen og tven .

Lenke til kommentar
Jeg føler at jeg har et større problem , jeg legger meg alltid sent .. fra kl 00-04.00 . i Natt kl 02.30 så var jeg sulten og tok meg litt mat men jeg blir aldri trøtt før på morningen og utover dagen . Jeg la me kl 0400 faktisk . Jeg går på idrettslinja ? og får mellom 3-7 timer søvn . Det er et megastort problem for meg og ja jeg er iallefall et B menneske det kan man si ,jeg liker å være oppe om natta . Av og til så kan det bli senere i uken enn i helgene men jeg sover alltid 10-12 timer i helgene .

Jeg klarer ikke legge meg om kveldene , blir om natta og i denne terminen så har jeg ikke vært på skolen på 2-3 dager nettopp pga for lite søvn og klarer ikke stå opp . Jeg vil bare sove . Jeg sitter mye foran pcen og tven .

Ikke skyld på at du er B-menneske, A-menneske eller C-menneske - det blir bare en hvilepute.

1. Legg deg i senga til rett tid:

Sørg for at du legger deg i sengen tidsnok som tillater nok søvn 8-9 timer før du skal stå opp. Ro ned, les en bok, ikke noe TV/PC.

2. Tving deg til å stå opp til "rett tid". Det er vel egentlig dette som er det "vanskeligste" kan jeg tenke meg.

Så lenge man ikke har noen medisinske problemer så er det kort og godt dette det går på. Forstand til å legge seg tidlig nok, og ikke minst viljestyrke til å stå opp når man skal. Hvis du bare lar behovene styre vil noen mennesker (såkalt B?) få døgnrytmen kontinuerlig forskjøvet og det er vanskeligere å holde seg våken/sove til normale tidspunkt.

Lenke til kommentar
Ikke skyld på at du er B-menneske, A-menneske eller C-menneske - det blir bare en hvilepute.

Nei vel? Selv en biolog/doktor har publisert artikkler om dette?

http://www.surrey.ac.uk/SBMS/ACADEMICS_homepage/archer/

Så lenge man ikke har noen medisinske problemer så er det kort og godt dette det går på. Forstand til å legge seg tidlig nok, og ikke minst viljestyrke til å stå opp når man skal. Hvis du bare lar behovene styre vil noen mennesker (såkalt B?) få døgnrytmen kontinuerlig forskjøvet og det er vanskeligere å holde seg våken/sove til normale tidspunkt.

Når blir insomnia et medisinsk problem??? Hva defineres som et medisinsk problem?

Duttzi, du er en sann menneskekjenner.. :rofl:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Føler jeg kan skrive litt her.

Gjennom alle år har jeg slitt med søvn, så lenge jeg kan huske. Det har endt med at jeg har fått veldig lite søvn, men jeg har alltid klart å drasse meg til skolen, uansett hvor trøtt jeg har vært. Jeg har kompansert med tap av søvn ved å sove så lenge som mulig om morgenen, sånn at jeg bare har et kvarter-tyve min på å rekke bussen (og for oss som dusjer hver morgen kan det bli ganske knapt med tid). Dette førte til økt stressnivå, økt trøtthet og total mangel på frokost. De siste ukene har problemet vendt opp-ned: Jeg sovner kanskje klokken 18-19 de dager jeg ikke har noe å gjøre, enten på sofaen eller lignende, og sover helt til tolv.. jaja, da er det ikke annet å gjøre enn å ta kveldspuss og legge seg. Det resulterer i at jeg klarer å stå opp en time før jeg skal gå, som igjen fører til at jeg er mye mer våken på skolen, rekker en god frokost og en dusj som tar litt lenger tid enn to minutter. Men jeg er fortsatt helt tappet for krefter klokken 19, selv om jeg spiser sundt og alt.

Det jeg har lært de siste ukene er at grunnlaget for en bedre hverdag lager man om morningen. Selv om det er herlig å sove i et kvarter ekstra, er det mye herligere å bare stå opp, ta seg en god dusj og spise et skikkelig måltid. Akkuratt DET kommer jeg til å fortsette med.

Lenke til kommentar

Nei vel? Selv en biolog/doktor har publisert artikkler om dette?

http://www.surrey.ac.uk/SBMS/ACADEMICS_homepage/archer/

Jeg betviler ikke at mennesker ikke kan klassifiseres som A og B-mennesker (begynn å LES det jeg skriver!), men jeg mener at denne klassifiseringen kan bli en hvilepute for mange. Typisk: " Ja, ja, jeg er B-menneske, så jeg kan ikke noe for at jeg står opp sent og legger meg sent. Tja, jeg kan jo bare drite i å prøve å endre meg fordi det ikke nytter likevel." Dette mente jeg! Fjomp.

Når blir insomnia et medisinsk problem??? Hva defineres som et medisinsk problem?

Duttzi, du er en sann menneskekjenner.

Det er ikke bare snakk om insomnia, men også at man er trøtt på dagen. Med "medisinsk problem" mente jeg sykdommer som fører til søvnproblemer, og ikke "bare" mangel på atferdskontroll. Slutt å kverruler og kutt ut arrogansen.
Lenke til kommentar

Altfor mange som trekker ting ut av sin sammenheng ja. Folk er altfor dårlig til å analysere debattinlegg og fokuserer kun på det ordet eller den setningen som de mener de kan si imot, og ikke debattinnlegget i sin helhet. Personen over meg med et usedvanlig merkelig brukernavn har helt klart et poeng.

Lenke til kommentar
Typisk: " Ja, ja, jeg er B-menneske, så jeg kan ikke noe for at jeg står opp sent og legger meg sent.

Tja, jeg kan jo bare drite i å prøve å endre meg fordi det ikke nytter likevel." Dette mente jeg! Fjomp.

:rofl:

Fjomp ja... Denne fjompen har iallfall forstått meningen med B-menneske.

Gjør du? Psykolog?

Det du skriver, er like dum som å anklage noe med lav blodsukker for lat...

Det er ikke bare snakk om insomnia, men også at man er trøtt på dagen.

Fordi han ikke få "S-o-v-e" om natten? Sånn masse energi greie?!?! :wee:

Med "medisinsk problem" mente jeg sykdommer som fører til søvnproblemer, og ikke "bare" mangel på atferdskontroll.

Sykdommer som fører til søvnproblemer... Nydelig! :wee:

Jeg anbefaler:

Kaplan and Sadock's Synopsis of Psychiatry: Behavioral Sciences/Clinical Psychiatry

Kapittelet om SLEEPING DISORDERS...

Slutt å kverruler og kutt ut arrogansen.

Hehehe.... ironiiiiiiiiii.... :evil:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...