Mannen med ljåen Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hva er det som gir et privat parkeringsselskap myndighet til å avkreve penger fra sivile? Hva hindrer meg i å skrive ut bøter for egen vinning? Har en parkeringsvakt myndighet utenfor sin arbeidsgiver sitt område? Hva om jeg parkerer et sted der det er forbudt, langs en vei sånn at jeg sperrer den? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Når du parkerer på et privat område godtar du at du kan ilegges bot dersom du ikke følger regler som gjelder. Dersom du parkerer bilen din på offentlig område hvor kommunens parkeringsvakter har ansvar kan ikke en privat parkeringsvakt ilegge deg gebyr. De kan heller ikke ilegge deg gebyr dersom de ikke eier parkeringsplassen eller har avtale om å håndheve parkeringsbestemmelsene for den plassen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Når du parkerer på et privat område godtar du at du kan ilegges bot dersom du ikke følger regler som gjelder. Enn hvis jeg nekter å betale? Er det å regne som avtalebrudd, siden jeg har "lovet dem penger" ved å parkere der? Eller er alt de kommer med tomme trusler? "Inkasso" er jo som kjent et magisk ord. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Dersom du parkerer der og bryter bestemmelsene tar de et bilde av bilen din. De har da bevis på at du har brukt en tjeneste uten å betale. Dersom du bare ignorerer alle krav fra dem vil nok saken havne til inkasso ja. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Hva om jeg lager min egen, lovlige parkeringsplass, og skriver i bestemmelsene (som ingen leser uansett) at alle biler som parkeres på området blir mine? Er det juridisk gyldig? Selvsagt er det gyldig. At folk ikke leser avtalen før de parkerer der, er deres problem. Eller? Metoden som brukes er jo så sleip at man må kunne bruke skjønn, "god tro" eller en annen paragraf? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Vil ikke tro du kan kreve penger for en parkeringsplass uten skilting om "parkering forbudt, området drives etter privatrettslige regler" el.lign. Men er vel ingen krav om skriftstørrelse... Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hva om jeg lager min egen, lovlige parkeringsplass, og skriver i bestemmelsene (som ingen leser uansett) at alle biler som parkeres på området blir mine?Er det juridisk gyldig? Selvsagt er det gyldig. At folk ikke leser avtalen før de parkerer der, er deres problem. Eller? Metoden som brukes er jo så sleip at man må kunne bruke skjønn, "god tro" eller en annen paragraf? Jeg er ingen jurist, men det finnes en eller annen paragraf som sier noe slikt som at en avtale som er utformet slik at den gagner den ene parten i mye større grad enn den andre er ugyldig. Du skal vel også sette opp et såpass stort skilt at det ikke kan misforståes. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hva om det ikke er skiltet? Jeg parkere langs en privat vei for noen dager siden. Endte med at en eller annen (aner ikke hvem som eier veien) ringte for å få meg tauet. Det sto verken skilt om at veien var privat eller at det ikke var lov å parkere der. Hva gjelder her? BUrde jeg skjønt at det var en privat vei og at det ikke var lov å parkere der? Veien er av grei størrelse og går til et boligfelt. Ser ikke veldig privar ut. Jeg var der heldigvis da tauebilen kom og fikk snakket meg ut av det. Aner ikke hvem som måtte betale for at de i det hele tatt kom for å taue meg, men det ble heldivis ikke meg. Jeg vet bare at jeg sikkert ikke bør parkere der igjen, noe som er litt kjipt, det betyr nemlig en god gåtur for meg hver morgen når jeg skal på jobb. Jeg er anleggsgartner og vi holder faktisk på å fikse opp denne veien jeg parkere langs. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Du kan nok ikkje kreve å få bilen siden det er ein avtale som gir den eine parten ein urimelig avtale. Men å seie at du tar 500kr visst nokon parkerar på din private parkeringsplass i meir en 30 min er vell ikkje urimelig? Litt relatert til dette så ser eg at private parkeringselskap har deira eigne parkeringsforbudt skilt i eigne fargar. Det er ikkje alltid like enkelt å sjå om det er eit privat forbudtsskilt eller om det er ein reklame plakat. Bruker desse private selskapa slike skilt fordi dei ikkje får bruke offentlege parkeringforbudt skilt, eller er det for å prøve å lure folk til å oversjå skilta? Du er pliktig til å orientere deg om skilt når du er ute å kjøyrer, men er du pliktig til å leite fram og lese alt av informasjon når du svinger inn på ein parkeringsplass? Må det ikkje stå tydeleg at parkeringsplassen er privat? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Bruker desse private selskapa slike skilt fordi dei ikkje får bruke offentlege parkeringforbudt skiltJa.eller er det for å prøve å lure folk til å oversjå skilta? Nei, ikke bare derfor, men det kan jo være en "nyttig" bieffekt.. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Private skilt er ofte grå på hvit bakgrunn, om de er like i utforming som de private. Dette gjelder gjerne på private områder (campingplasser etc) med veier, der man ønsker å sette en fartsgrense, parkering forbudt etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå