Gå til innhold

hva tror/håper du at vi oppnår innen de neste 500 årene?

Anbefalte innlegg

-alt man trenger er integrert i X, så man slipper å ha med mobil, lommebok, adgangskort og mp3-spiller, man trenger bare X(på håndleddet f.eks) for å gjøre alt man vil.

Her ser jeg også for meg noe spennende. En liten klokke som man trykker på en knapp og så fyker det ut et hologram med ALT av muligheter. Dette er ikke 500 år frem i tid, bare et par, toppen 5.

Noe jeg også forventer om et par års tid (kanskje innen 2010 :p) har vi et trådløst nett på global rekkevidde. Akkurat som telenor har nå: putt den lille greia inn og maskinen funker som en mobil (skjønt det er internet). Om et par år er disse greiene intergrert i maskinen, dekningen vil være mye høyere og vi har hastigheter på størrelse med vanlig hjemmebredbånd.

Jeg tror du har glemt en 0 noen plasser. Det du håper på skjer ikke med det første. Hologrammer kan man se langt etter med de resultatene man har foreløpig og et globalt nett med dekning ut over byer og tettstrøk og med brukbare hastigheter må du nok se langt etter.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror du har glemt en 0 noen plasser. Det du håper på skjer ikke med det første. Hologrammer kan man se langt etter med de resultatene man har foreløpig og et globalt nett med dekning ut over byer og tettstrøk og med brukbare hastigheter må du nok se langt etter.

for 2-3 år siden sa vi: "Om 15 år har vi kanskje mobiler som gjør ALT for oss, ringe, mail, kamera, mp3, gps osv..."

2 år senere: "ALLE MOBILER PÅ MARKEDET"

Husker selv jeg sa da det fortsatt var strid om Blu-ray/HD DVD: "Om 5 år finnes det sikkert dvd spillere som tar begge formater"

Uka etter så jeg nettop det jeg snakket om i elkjøps kundeavis...

skjønner du? Ting går så vanvittig fort!!! vi kan ikke stoppe utviklinge. Vi kommer aldri til å stoppe utviklingen, det finns alltid oppgraderinger. Samme med Spill: 2000: grafikk med pixler på størrelse med legoklosser, 2007: Crysis med den mest realistiske grafikken verden noen gang har sett.

DVD'er også. Komm på begynnelsen av århundreskiftet og etter bare 8 år på markedet har vi byttet det ut med noe mye bedre. Blu-ray kommer sikkert også bare være et tiår før det kommer noe enda bedre.

DET GÅR FORT!

PS: Hologrammer har vi allerede lagd selv om det så ut som et levende bål. Det kommer bare til å bli bedre og bedre med årene og til slutt funker det som i alle Star Wars filmene og Stargate og alt det der.

Lenke til kommentar

skjønner du? Ting går så vanvittig fort!!! vi kan ikke stoppe utviklinge. Vi kommer aldri til å stoppe utviklingen, det finns alltid oppgraderinger. Samme med Spill: 2000: grafikk med pixler på størrelse med legoklosser, 2007: Crysis med den mest realistiske grafikken verden noen gang har sett.

DET GÅR FORT!

PS: Hologrammer har vi allerede lagd selv om det så ut som et levende bål. Det kommer bare til å bli bedre og bedre med årene og til slutt funker det som i alle Star Wars filmene og Stargate og alt det der.

Utviklingen innen IT-teknologi har vert veldig forutsigbar de siste 15 årene og det har vert relativt enkelt å spå den fremtidige utviklingen. Fremgangen går ikke fort hvis man følger linjene og har litt kompetanse innen de ulike feltene som samlet påvirker markedet og den tekniske utviklingen. I 2000 satt man å spilte The Sims eller CS på PC eller Tekken på Playstation 2, så du overdriver nok litt hva gjelder grafikk og den tekniske utviklingen i spill.. Jeg ble ihvertfall ikke tatt på sengen av hverken GPS-mobiler, formatkrigen eller Crysis.

Holografi er ikke i nærheten av å fungere slik man ser i Star Wars eller Star Trek og med dagens kunnskap innen de ulike naturvitenskapene er det ingen ting som skulle tilsi en revolusjon på denne fronten innen det neste ti-året heller. Det samme gjelder for trådløse nettverk. Tatt i betraktning hvor mange som har vanlig bredbånd i verden og tatt i betraktning de standarder man har for tådløs overføring i dag vil du nok ikke kunne ta i bruk et globalt trådløst nettverk med det første. Innen ti år har vi kanskje en løsning som fungerer tilstrekkelig i Norge. ;) Og husk at det som ofte tar mest tid er å komme frem til standarder, utføre tilstrekkelig testing, få igjennom godkjenninger for å starte produksjon, produksjonen i seg selv samt innkjøringsfasen på et par år før det eventuelt blir et produkt som omfavnes av massene.

Lenke til kommentar
Jeg tror mange har litt kunstig høye forhåpninger. 500 år er veldig kort, og vi har ingen garanti for at utviklingen vil fortsette i samme tempo som den har gjort de siste 300 årene. Jeg tror (eller håper) på følgende:

-Et stor skritt fremover i kartleggingen og forståelsen av vår egen hjerne.

-Store fremskritt innen genetikk og medisin.

-Endelig løsning eller en kartlagt mulig løsning relatert til energiproduksjon. (Fusjon?)

-En endelig avslutning på dualismedebatten relatert til det menneskelige sinn.

-Økt globalisering og store fremskritt innen FNs tusenårsmål. (uavhengig av om FN består.)

-Store fremskritt innen romfart og menneskelig overlevelse i rommet.

-Store fremskritt innen naturvitenskapene med alle følgene det medfører.

-Avvikling av tradisjonell kjøttproduksjon (til fordel for dyrket kjøtt) og effektivisering av av handel og jordbruk.

Antaklig går det fortere, vi har mye flere forskere, og mye flere folk enn vi hadde før. Tenk på hvoran verden var for 500 år siden, jeg har ganske stor tiltro til at framskrittene 500 år fram i tid er enorme.

Forøvrig er dualusme-debatten allerede "avsluttet" dualisme strider mot fysikkens lover i mine øyne. Selv om det alltid vil være noen som tror på ting uansett hvor irrasjonelt det er, slik som i dag.

AtW

Lenke til kommentar
3) Generering av kloner. Liker ikke Star Wars, men ideen om å lage en hær på mange hundre tuse av kloner som aldri er skeptisk eller noe er fantastisk god.

Personlig synes jeg den er fantastisk elendig, det er ingenting spesielt med kloner, tvillinger er kloner, man blir ikke automatisk uskeptisk av å være en klone, tvert imot er man et helt normalt menneske. Og hvorfor skal man bruke samme gener på alle i en hær? Ser ikke helt fordelen. Foruten at det vil kreve enorme brudd på mennskerettigheten å fø opp hundretusenvis fra barnsben av til å krige på den måten.

AtW

Lenke til kommentar
3) Generering av kloner. Liker ikke Star Wars, men ideen om å lage en hær på mange hundre tuse av kloner som aldri er skeptisk eller noe er fantastisk god.

Personlig synes jeg den er fantastisk elendig, det er ingenting spesielt med kloner, tvillinger er kloner, man blir ikke automatisk uskeptisk av å være en klone, tvert imot er man et helt normalt menneske. Og hvorfor skal man bruke samme gener på alle i en hær? Ser ikke helt fordelen. Foruten at det vil kreve enorme brudd på mennskerettigheten å fø opp hundretusenvis fra barnsben av til å krige på den måten.

AtW

Da er det tillatt og vi kan tukle med hjernen deres. Tror du jeg mente direkte kloner? Med egne tanker og følelser? Er du dum? Jeg mente at vi kloner mange tusen soldater og fucker litt opp i hjernen deres slik at de ikke stiller spørsmål til det de gjør, de bare gjør det. Ikke har de følelser heller, skulle de miste en "bror" i kamp legger de seg ikke ned og furter slik du ville gjort. De sloss videre.

Lenke til kommentar

AtW

Da er det tillatt og vi kan tukle med hjernen deres. Tror du jeg mente direkte kloner? Med egne tanker og følelser? Er du dum? Jeg mente at vi kloner mange tusen soldater og fucker litt opp i hjernen deres slik at de ikke stiller spørsmål til det de gjør, de bare gjør det. Ikke har de følelser heller, skulle de miste en "bror" i kamp legger de seg ikke ned og furter slik du ville gjort. De sloss videre.

Hvorfor skulle jeg anta at du mener noe annet enn du skriver? Du ville ha en hær av kloner, om jeg skrev jeg ville ha en hær av mennesker, hvorfor burde man anta automatik at de er "fukka opp i hjernen" og "ikke har følelser"? Det er jo litt spesielt å være så uklar, og deretter beskylde meg for å være dum fordi jeg ikke kan lese tankene dine.

Og hvorfor er kloner bedre egnet til å få "fucket opp hjernen" eller være følsesløse? Det er ingenting som gjør kloner til noe spesielt som mennesker, utover at de har mange tvillinger. Alle tingene du lister opp har ikke noe å si om hvorvidt de er kloner det er snakk om, så spørsmålet er

1. Hvorfor er kloner mer egnet enn en mennskemengde med mer variasjon i genene?

2. Hvorfor i alle dager er det en god ide å ha en suveren forakt for menneskeverd og herpe med hjernen til mennesker for å lage en hær?

AtW

Lenke til kommentar

Dette med at roboter eller droner skal utkjempe kriger og slikt har jeg ikke tro på. Det er da meningsløst å sende ut noe kanskje du har ubegrenset av på en annen hær som også har ubegrenset med ressurser. Krig er ment for å skade en annen nasjon, og de vil da sannsynligvis gå på de sivile mål og ødelegge samfunnet. Verdensfred er umulig, og finnes bare i fiksjon.

Lenke til kommentar

vil ha en flyvende AI som ligner en liten ball... akkurat som Bao-Dur's Remote i Star Wars spillet Sith Lords.. ja.

og lys-sabler!

robotkrig hadde vært kult. man kan koble seg inn i en virtuell maskin langt unna krigssonen og man har da kontroll over sin egen AI som man kan skyte huet av andre AIs med

vet ikke ikke om dette er så realistisk, men jeg har da lov å håpe.

Lenke til kommentar

fysikkens lover er inntresange.. Er jo mange teorier som om de stemmer kan la oss ignorere lyshastighete når det kommer til reise..

Og det stemmer forsåvidt ikke helt at det ikke er mulig å bevege seg raskere (eller like raskt som) lyset. Såvidt man vet i dag så er det noen typer svarte hull hvor alt som spinner rundt hullet vil bli dratt i over lysets hastighet. :)

Einstein var en smart fyr, jeg er stor fan av han, men han hadde ikke spesielt stor kjennskap til kvantefysikk. Han var svært skeptisk til at det i det hele tatt eksisterte (men så var den i sin spede barndom på den tiden da).

Lenke til kommentar
Og det stemmer forsåvidt ikke helt at det ikke er mulig å bevege seg raskere (eller like raskt som) lyset. Såvidt man vet i dag så er det noen typer svarte hull hvor alt som spinner rundt hullet vil bli dratt i over lysets hastighet. :)

det stemmer nok at man ikke kan forflytte seg raskere enn lyste, men man kan f.eks forsinke tiden, eller forsyve rommet istedet.

finnes andre måter å komme seg fra A til B enn å forfytte seg selv på.

Lenke til kommentar
er vel en eller annen teori som hevder at vi kan entre andre dimensjoner hvor avstanden fra A til B er mye mindre, og at når vi har reist den betydelig mindre avstanden i dimensjon 1, så kan vi poppe tilbake til dimensjon 2 (vår dimensjon) uten å ha brukt så så lang tid på å reise.

når var 2. dimensjon vår dimensjon?

sist jeg sjekket levde vi i 3 dimensjoner, noe jeg ikke har fått med meg i det siste eller...

Lenke til kommentar

Det er forskjell på dimensjon 1 og dimensjon 2, når man bruker det for å symbolisere forskjellige dimensjoner, og ordene blir brukt, som hvis man skal beskrive en hendelse med person 1 og person 2, og 2. dimensjon og 1. dimensjon etc. Vi lever vel i fire dimensjoner, og vi kan jo si at det da er en første, andre, tredje og fjerde dimensjon (den fjerde dimensjonen er tiden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...