Gå til innhold

hva tror/håper du at vi oppnår innen de neste 500 årene?

Anbefalte innlegg

for meg ser det ikke ut som om det er noen stopper for vitenskapen og hva vi kan oppnå. er det noen hinder i veien så finner man alltids et smutthull.

innen de neste 500 årene tror jeg mye av det vi ser på i dag som sci fi vil være virkelighet.

syntetisk bevissth, AI, tror jeg kommer til å være en virkelighet. dog hjerne og bevissthet er veldig komplisert, så tror jeg man kommer til å være i stand til å gjenskape dette på u-organisk vis på en eller annen måte.

astartes krigere, akkurat som i warhammer universet! vi kommer til å ha kommet så langt i genmanipulering at mennesker kan modifiseres til å bli dobbelt så høye og ha dobbelt så store muskler som gjennomsnittsmennesket!

og teleportering hadde jo vært litt kult... kan hende det tar mer enn 500 år, men men...

så, hva er dine tanker om framtiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Atombomber som ikke gjør skade på kloden. Bare som "whiper" en slags bølge over byen/stedet og så dæ'vver alle folka.

2) Tidsmaskin

3) Generering av kloner. Liker ikke Star Wars, men ideen om å lage en hær på mange hundre tuse av kloner som aldri er skeptisk eller noe er fantastisk god.

4) Vi finner nytt liv og kommer i konflikt. Det blir "Space-battle" i rommet der hele planeter kjemper mot hverandre.

5) (egentlig viktigs og øverst): Dette håper/tror jeg kommer til å skje i løpet av 100 år. Vi klarer å lage et slags skjold rundt jorden som kan beskytte oss selv om ozonlaget er borte. Vi har sikkert for lengst gått over til lav-energi forbruk, men det finnes vel alltids en måte å forurense på.

Lenke til kommentar
Poenget er vel at det er en fysisk umulighet, ikke bare på dagens nivå, uansett.

skal ikke si at noe er umulig selv om det ser slik ut i dag.

kanskje man kan rommet i stedet for å dra fort.

kanskje "worm-hole" kan brukes til å gå tilbake i tid.

sorte hull kan kanskje brukes.

å forflytte seg raskere enn lyset er kanskje en umulighet, men finnes andre alternativer.

uansett, regner med at vi i dag ikke skjønner hvordan de har det for 500 år siden, akkurat som at de for 500 år siden ikke hadde en anelse om hva som kunne være i dag.

men, ser for meg dette:

-strøm er borte, alt forsyner seg selv.

-internett slik vi kjenner det i dag er borte, det er mye mer integrert i hverdagen.

-penger(fysiske), butikk-ansatte og tyverier er borte, folk tar det dem vil i butikken og blir trekt fra kontoen automatisk.

-99% av verdens befolkning jobber i service-yrker.

-kolektiv transport er erstattet av automatiske kjøretøy man leier(sånn man leier de by-syklene)

-alt man trenger er integrert i X, så man slipper å ha med mobil, lommebok, adgangskort og mp3-spiller, man trenger bare X(på håndleddet f.eks) for å gjøre alt man vil.

-alt i hjemmet komuniserer med alt annet og kan styres fra det med X(se over).

Lenke til kommentar
Poenget er vel at det er en fysisk umulighet, ikke bare på dagens nivå, uansett.

sorte hull kan kanskje brukes.

Dette er vel noe av det med absurde jeg har hørt på lenge. Jeg er helt åpen for fremskritt og teknologi, men denne tok ærligtalt kaken. 

If people from Earth were watching your journey into a black hole they would never see you cross the event horizon. Albert Einstein's theory of General Relativity says that as you approach a black hole your time slows down. The closer you get to the black hole the more you appear to be in slow motion as seen by Earth. Eventually you appear to be frozen in time as you cross the event horizon. You would notice nothing different whatsoever. If you were to change your mind right before crossing the event horizon and return to Earth you would find it in the very distant future. You've become a time traveler! Neat huh?
Lenke til kommentar

Jeg tror mange har litt kunstig høye forhåpninger. 500 år er veldig kort, og vi har ingen garanti for at utviklingen vil fortsette i samme tempo som den har gjort de siste 300 årene. Jeg tror (eller håper) på følgende:

-Et stor skritt fremover i kartleggingen og forståelsen av vår egen hjerne.

-Store fremskritt innen genetikk og medisin.

-Endelig løsning eller en kartlagt mulig løsning relatert til energiproduksjon. (Fusjon?)

-En endelig avslutning på dualismedebatten relatert til det menneskelige sinn.

-Økt globalisering og store fremskritt innen FNs tusenårsmål. (uavhengig av om FN består.)

-Store fremskritt innen romfart og menneskelig overlevelse i rommet.

-Store fremskritt innen naturvitenskapene med alle følgene det medfører.

-Avvikling av tradisjonell kjøttproduksjon (til fordel for dyrket kjøtt) og effektivisering av av handel og jordbruk.

Lenke til kommentar
-alt man trenger er integrert i X, så man slipper å ha med mobil, lommebok, adgangskort og mp3-spiller, man trenger bare X(på håndleddet f.eks) for å gjøre alt man vil.

Her ser jeg også for meg noe spennende. En liten klokke som man trykker på en knapp og så fyker det ut et hologram med ALT av muligheter. Dette er ikke 500 år frem i tid, bare et par, toppen 5.

Noe jeg også forventer om et par års tid (kanskje innen 2010 :p) har vi et trådløst nett på global rekkevidde. Akkurat som telenor har nå: putt den lille greia inn og maskinen funker som en mobil (skjønt det er internet). Om et par år er disse greiene intergrert i maskinen, dekningen vil være mye høyere og vi har hastigheter på størrelse med vanlig hjemmebredbånd.

Lenke til kommentar

Jeg tror menneskeheten har gått på en smell, om den fremdeles eksisterer. Videre håper jeg at vi har slått oss til ro med at teknologi alene ikke gjør verden bedre, selv om menneske og maskin har smeltet godt sammen. Vi har kvittet oss med ytterpunkt-politikk og tabloid-demokrati og styrer verden praktisk, befolkningsmassen har stabilisert seg på 2-3 mrd. Forhåpentligvis er vi venner og vel forlikt såpass at vi forenes mot en antatt ytre fiende (grønne menn og meteorer), og det som brukes av penger på militær går til interplanetarisk forsvar. Kjønn forekommer ikke i offentlighetens klassifisering, og religion er kun en etnisk detalj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...