Gå til innhold

[Løst]Hvor stor minnebrikke er det egentlig vits i å ha?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et Canon Powershot G9 i julegave til meg selv på fredag. Jeg har et minnekort på 1 GB som jeg har satt i fra det forrige kameraet mitt og satt i.

Med tanke på at kameraet tar bilder på ~5+ MB så vil 1 GB være for lite når jeg feks er på ferie. (da jeg var på 2 ukers ferie i Spania i september tok jeg feks over 500 bilder). Jeg har derfor sett på 8 eller 16 GB minnekort. (et 8 GB minnekort holder vel til cirka 1454 bilder i jpg-format). de kortene jeg har sett på bruker SDHC men det er det støtte for i kameraet så det er ikke noe problem.

hvilken klasse/hurtighet vil dere anbefale på minnebrikkene? jeg har sett noen anbefale klasse 6 på grunn av hastigheten men det er vel for folk som er mer fotonerder enn meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke dumt å gå for 16gb ettersom minnekort er rimelig, og det er bedre å ha litt for mye enn litt for lite plass. Men det spørs vel om du har bruk for 16. Det er opp til deg og lommeboka. Mest sannsynlig bruker du mindre enn 8gb.

Class 4 skulle være mer enn nok for vanlig knipsing i JPG. Class 6 er hovedsaklig beregnet på video i full HD kvalitet, eller for seriebildetaging med dyrere speilreflekskamera. Et G9 vil nok ikke utnytte særlig mer enn class 4 uansett, og jeg tviler på at man trenger det. Men er prisforskjellen liten, skader det ikke med class 6.

Men kjøp Sandisk eller Lexar. Det er trygge merker, og faren for krasj og tap av mange hundre bilder minimeres.

I stedet for 1x8/16gb kan du vurdere 2x4/8gb. Det er litt uenighet om hva som er best. Fordelen med 2 kort er at man kan bruke annet hvert kort annen hver dag. Hvis det ene kortet krasjer, kameraet blir stjålet eller lignende, så har du fortsatt halve ferien intakt. Ulempen er at risikoen for et krasj dobles når man har to kort og at så lenge et kort er utenfor kameraet, er det større risiko for at noe skjer med det. Men det handler om å spre risikoen.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Jeg personlig mener det holder med 8 GB...

Men er du på ferie og kan komme til og ta masse bilder er det kjekt og ha 16 GB. (Jeg sletter aldri bilder, før jeg får sett de på PC / større format)

Ellers er det også kjekt og ha 4 på 2GB, tilfelle noen kræsjer, så alle bildene dine ikke går tapt...

Lenke til kommentar

Er enig med de andre her. Best å ha flere små brikker av god kvalitet.

Personlig bruker jeg kun Sandisk Extreme III og Lexar professional x133 brikker på 2 Gb hver, både til min 30D, G7 og G10. Hvis en brikke streiker, er det bare å ta den ut, putte en ny en i kameraet og hente bildene fra den ødelagte brikka med software.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...