isaac elric Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 i en historie og filosofi time her om dagen kom jeg i heftig debatt om religion og toleranse. man tok stilling til denne påstanden: blasfemi bør være ulovlig når det var min tur til å snakke sa jeg "blasfemi er en fin ting og burde absolutt ikke være ulovlig, siden det bidrar til utryddningen av religion" dette skapte et par reaksjoner, og siden jeg liker å provosere så dro jeg den enda lengre og folk ble etterhvert ganske sure. eller, gutta ble ikke sure; de var alle sammen enige med meg... kvinnene derimot var de eneste som argumenterte mot meg. senere viste det seg at flere av dem var religiøse. så, utifra denne lille observasjonen, samt en hel rekke andre, så virker det som om kvinner er mye mer åpne for religion og spiritualisme enn oss menn. kan dette tyde på at de også egentlig er litt dummere? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg er også av inntrykket at kvinner stort sett er litt mer motakelig for å tro på overnaturlige ting. Jeg ville likevel vært forsiktig med bruken av ordet "dum". Ingen liker å bli kalt det, ingen tjener på å kalle noen dum. I verste fall henger hele diskusjonen seg opp i det ordet (dum) og man får ikke diskutert noe fornuftig i det hele tatt. Lenke til kommentar
Europa Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Videregående skole? Jeg vil anta kvinner jevnt over har lavere IQ og er mer religiøse enn menn. Men de er søtere. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Jeg hadde en lignende episode med jentene i klassen min. Vi hadde printed ut en bunke med utmeldings skjemaer for statskirka. Vi pratet litt høyt i klassen om, men ingen personlig oppfordring. Vi sa rett og slett bare vårt synspunkt på saken. Dette førte siden til at oppførsels karakteren min droppa ned et hakk. Siden hele saken ble rapportert som mobbing. Ja jentene gikk til læreren og klagde. Argumentet vårt da var at om kristendommen får drive den misjoneringen de har gjort og enda gjør. Så skal da fanden ta de kristne tolerere at andre driver misjons arbeid også. Nå kan jeg nok se at flammen brant sterkere i oss enn hva godt var. Det var lite vi tjente på det. Men vi følte det som vår sak å ihvertfall underholde klassen med nok utmeldings skjemaer. Vi sørget alltid får å legge fra oss noen i hvert klasse rom. Uansett så var det unødvendig å håndtere saken som mobbing med resultat av nedsatt karakter. Angående kvinner så har jeg erfart at de er flittigere enn oss men. De har godt anlegg for å gjøre det bra på skolen. Men mangler ofte den kritiske røsten man ofte finner hos menn. Som kanskje kommer av det at menn i mye større grad føler behov for å individualisere seg og skille seg ut fra mengden. Jeg kan ofte rett og slett bli oppgitt og sliten når jeg overhører jenter på rundt 16-20 år på bussen som prater. Det oser såpass av overfladiskhet og mangel på egne meninger at det er ekkelt. Endret 15. desember 2008 av pesja Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Men outperform women on average by 3-4 IQ points. Studies illustrate consistently greater variance in the performance of men compared to that of women (i.e., men are more represented at the extremes of performance), and that men and women have statistically significant differences in average scores on tests of particular abilities, which even out when the overall IQ scores are weighted. Les mer her. Endret 15. desember 2008 av fargoth Lenke til kommentar
Europa Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Argumentet vårt da var at om kristendommen får drive den misjoneringen de har gjort og enda gjør. Så skal da fanden ta de kristne tolerere at andre driver misjons arbeid også. Mange vil hevde at det er respektløst. Det oser såpass av overfladiskhet og mangel på egne meninger at det er ekkelt. Jeg vet. Jenter er opptatt av å være som alle andre (bare litt penere). Menn er mer individuelle og kritisk tenkende. Generelt. Endret 16. desember 2008 av ilpostino Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Argumentet vårt da var at om kristendommen får drive den misjoneringen de har gjort og enda gjør. Så skal da fanden ta de kristne tolerere at andre driver misjons arbeid også. Mange vil hevde at det er respektløst. Ja det var jo det som var ideen. Eller det ble fort det når vi oppdaget at det rådet stor uenighet. Hvordan kan en kristen person mene at det er greit å stå med bibelen i den ene hånda og brødet i den andre nede i Afrika, Men å stå med noen skjemaer i den ene hånda og en informativ pekefinger i den andre her i Norge, det er respektløst? Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hmm, nå er det jo ikke nødvendigvis dumt å være religiøs. Kan jo tvert om være at det er dumt å ikke være det, så å si at kvinner er dummere og derfor mer annlagt for religion blir... vel, ikke en vinner hos kvinnene vertfall Kvinners motagelse for spirituelle medier kan jo ganske enkelt komme fra at de prøver å høre til, at de aper etter vennene. Det blir liksom litt mote (aha, er derfor det er kvinner som er så opptatt av mote og ikke menn:P) Forøvrig burde det vel nevnes at kvinner har generelt mye høyere sosial IQ en menn, mens menn gjerne dominerer på logikk-fronten. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) hoho Endret 15. desember 2008 av IsaachElric Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Kvifor blir IQ dratt inn i biletet? Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Fordi IQ er en grei måte å måle smarthet på? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) IQen forteller bare hvor flink man er til å se sammenhenger og mønstre og forstå matematikk. Jeg tror ikke at smarthet er et godkjent ord i det norske språk, men IQ og intelligens er ikke det samme. Selv har jeg en IQ på 128, men det er ingen merkbar forskjell på meg og andre personer med lavere IQ. Endret 15. desember 2008 av Zarac Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 det var godt å vite. jeg har en IQ på 80 høhø Lenke til kommentar
Genuine Genes Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Om noen har en skikkelig IQ-test kunne de jo linket den til meg... Jeg har ikke egentlig et inntrykk av at jenter er mer religiøse enn gutter, de bare gir større inntrykk for det. Jeg kan lettere se på en religiøs jente at hun er religiøs enn på en religiøs gutt, på en måte... Men om man tror lett på religion, og er lite kritisk, er jo det egentlig dumhet. Så en setning på en noe anti-kristen t-skjorte som jeg synes var veldig stilig: "Blind faith. Because thinking is hard." Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg stiler spørsmål ved hva denne sosiale iqen som kvinne har så mye av er ... For meg er det bare intelligens og sosial forståelse er med i dette begrepet. Hvis man snakker om evner til å integrere seg sosialt så er dette ikke basert på intelligens, det er basert på preferanser. Einstein var ikke usosial fordi han var dum, men fordi han var så smart at å sosialisere med andre ble ofte kjedelig. Når man ikke ler av hverandres spøker osv. så blir det lite sosialisering og vi vet jo alt at de smarte er i mindretall og derfor blir stemplet som usosiale nerder. Det kan være sant, men at de ikke er sosialt smarte er en idiotisk påstand. Selv skjønner jeg mye mer en de fleste om sosialitet, men jeg er ikke flink i de sosiale stasjonene hvis målet er å bli likt. Heller terger jeg alle ved at mine preferanser er så ulike de andres. Man kan ikke slutte å like det man liker, jeg eller andre kan ikke slutte og tro hva vi tror eller le av de vi finner kjedelig eller prate seremonielt når vi hater det. Det betyr derimot ikke at vi er sosialt dumme. Jeg har selv lagt merke til at flere kvinner enn menn har overtroiske forestillinger. Leser horoskoper oftere osv. Dette er nok et faktum. Om dette er fordi de er dummere av natur er jeg mer skeptisk til kanskje ser vi heller de resterende resultater av den sosiale rollen de har blitt tildelt i samfunnet. Lenke til kommentar
Shiva82 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Ja, forskning viser at kvinner er mer religiøse enn menn. Eksempler på artikler eller bøker hvor man kan lese mer om dette: Becker & Hofmeister (2001) "Work, family, and religious involvement for men and women" i Journal for the Scientific Study of Religion, 40:707-722 Brierly (1991) Christian England: What the English Church Census Reveals (London: MARC Europe) Davie (2007) The Sociology of Religion (London: SAGE Publications Ltd.) De Vaus (1984) "Workforce participation and sex differences in church attendance" i Review of Religious Research, 25:247-256 De Vaus & McAllister (1987) "Gender differences in religion" i American Sociological Review, 52:472-481 Francis, L. (1997) "The Psychology of gender differences in religion: a review of empirical research" i Religion, 27:81-96 Miller & Stark (2002) "Gender and religiousness: can socialization explanations be saved?" i American Journal of Sociology, 107:1399-1423. Stark (2002) "Physiology and faith. Addressing the 'universal' gender difference in religious commitment" i Journal for the Scientific Study of Religion, 41:495-507 Walter & Davie (1998) "The religiosity of Women in the modern West" i British Journal of Sociology, 49:640-660 Woolever m.fl. (2006) "The gender ratio in the pews: consequences for religious vitality" i Journal of Beliefs and Values, 2:25-38 (Alle artiklene eller bøkene kan leses via nettet eller fysisk ved et universitet eller alle offentlige biblioteker.) Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Uansett hva som er hva så er det snakk om gjennomsnitt. Man kan ikke si at kvinne = religiøs. Intelligens gjør ikke noen til en mer kritisk tenker. Jo mer intelligent man er jo bedre rustet er en til å rasjonalisere og argumentere for det som blir trodd på. Tankefeil og kritisk tenkning må læres. Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Kjenne mange jenter som er mottagelig for overnaturlige ting ja, kun et fåtall gutter. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Uansett hva som er hva så er det snakk om gjennomsnitt.Man kan ikke si at kvinne = religiøs. Intelligens gjør ikke noen til en mer kritisk tenker. Jo mer intelligent man er jo bedre rustet er en til å rasjonalisere og argumentere for det som blir trodd på. Tankefeil og kritisk tenkning må læres. ...og det lærer man ikke med hjelp av religion samme om du er mann eller dame.... Damer har kanskje en tendens til å være mer standhafig enn menn generelt, det vi menn scorer på på IQ tester (tror jeg) er at vi er flinkere til å tenke i rom og tid, 3D om du vil, enn de fleste kvinner jeg har møtt ihvertfall... Nå er det viktig å huske på at vi ER forskjellige fra naturen av, vi har tross alt hatt forskjellige roller i snart 6 millioner år. Menn har bedre skarpsyn enn kvinner og er flinkere til å forfølge EN ting av gangen mens kvinner har bedre utviklet fargesyn i vidvinkel synet enn menn og er mestre på å holde flere baller i luften på en gang (ikke bokstavelig da ) Det er ikke for ingenting at 95% av verdens sekretærer er kvinner... Jeg klarer IKKE å konsontrere nok til at jeg klarer å sitte i telefonen og se på TV samtidig, jeg MÅ velge enten den ene eller den andre men det klarer min kone helt fint... Så vi ER forskjellige... Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Men forskjellen går på gjennomsnitt. Når man ser på enkeltmennesker så kan man ikke trekke så mye ut av det. Det er jo kvinner som har bedre rom forståelse enn de fleste menn, det finnes jo kvinnelige jagerflypiloter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå