arnizzz Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Er på jakt etter et system som kan hjelpe til med å styre oppdateringer, distributere programvare, fjernstyre lokal konsoll, sjekke status på ytelse / feilstatus, og kanskje til og med opprette VPN-kobling mellom klient og server-nett (slik at man slipper å ha så mange forskjellige klienter installert). Klientene er typisk laptoper som er ute i verden på reise. Noen som har erfaring med sånn programvare? Har prøvd å google litt, men særdeles usikker på hva dette kalles? Gjelder kun Windows som ikke er tilkoblet et domene. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Nå er det jo to/tre forskjellige ting/områder du lurer på slik eg tolker behovet. Men litt utdyping trengs. Når du snakker om overvåking. Er det da overvåking av klienter eller servere du tenker på? Trenger du et sentralt overvåkingssystem eller skal klientene overvåke seg selv og deretter varsle dersom noe skjer? Eg vil anbefale deg å ta en kikk på LogMeIn IT Reach. Har mye av det du er på jakt etter, om eg har forstått deg rett. Når det gjelder VPN så er ikke dette så enkelt, alltid. Er dette VPN inn mot en sentral lokasjon eller er det en eller flere maskiner som skal nå mange forskjellige bedrifters systemer samtidig? Hvordan ser infrastrukturen deres ut i fra før? Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Når du snakker om overvåking. Er det da overvåking av klienter eller servere du tenker på? Trenger du et sentralt overvåkingssystem eller skal klientene overvåke seg selv og deretter varsle dersom noe skjer? Klientene overvåker seg selv om eventuelle problemer ytelsesmessig eller at de henger etter med oppdateringer. Jeg tenkte en software-klient som rapporterer inn mot en sentral management-server. Eg vil anbefale deg å ta en kikk på LogMeIn IT Reach. Har mye av det du er på jakt etter, om eg har forstått deg rett. Det hadde du helt rett i! Så veldig bra ut. Hadde helst håpet på en self-hosted sak. Men logmein skal vurderes. Mangler da "pakkebehandling". Altså pushing av programvare og å kjøre oppdateringer. Når det gjelder VPN så er ikke dette så enkelt, alltid. Er dette VPN inn mot en sentral lokasjon eller er det en eller flere maskiner som skal nå mange forskjellige bedrifters systemer samtidig? Hvordan ser infrastrukturen deres ut i fra før? Alle klientene skal inn mot en sentral plass for å nå noen få nettverksressurer, bl.annet en applikasjonserver. Per i dag kjører jeg openvpn på et par klienter og en brannmur på openvpn serveren som gir tilgang der det trengs. Det skal ikke være noe klient-til-klient kommunikasjon og hovednettet har aldri behov for å initiere koblinger mot klientene. Openvpn er stabilt og funker bra til vårt bruk, men jeg synes det er alt for knotete å administrere når det blir mange brukere. Jeg har ingen erfaring med andre vpn-løsninger, men jeg antar at det må finnes noe enklere der ute? Det beste hadde altså vært å hatt fjernstyring, klientovervåking/rapportering, software distribution og evt en vpn-tunnel i et og samme system som kan kjøre på en self-hosted server. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 hvis software-distribusjon menes med å slenge ut oppdateringer har du WSUS og SMS til å legge ut applikasjoner med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå