Modeswitch Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg og fem andre studenter leier av en studentsamskipnad som praktiserer vaskeinspeksjoner. De var hos oss i forrige uke, og siden det ikke var bra nok kommer de tilbake i morgen. På kjøkkenet henger det en lapp hvor det står at dersom vaskingen ikke er bra nok vil samtlige (!) leieboere bli bøtelagt med 500 kr (!). Vi har vaskelister så det er ingen tvil om hvem som ikke har gjort jobben sin, selv om vi har et visst felles ansvar for at kjøkkenet ser ok ut. Har studentsamskipnaden noen mulighet til å bøtelegge oss alle mann hvis vaskinga ikke er tilfredsstillende? Vet ikke hvor ille det må være før vi blir bøtelagt, men er likevel noe jeg tenker på som student uten jobb. Tvilsomt om det vil bli godkjent i morgen. Er noen som ikke har skjønt hvordan standarden skal være. Lenke til kommentar
plusminus Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg har hørt om den ordningen der og synes den har både gode og dårlige sider. På den ene siden blir det faktisk rent, på den andre siden blir alle straffet dersom én ikke gjør jobben sin. Hvorfor ikke snakke med personen som sluntrer unna, og så ta dette opp med samskipnaden? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Umiddelbart reagerer jeg på dette. § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. (...) Det vil være å strekke tolkningen av "rimelige påbud" meget langt å anta at dette hjemler å gi samtlige leiere gebyr for utilstrekkelig vask. Et minstekrav må være at dere aksepterte gebyrordningen ved innflytting, men samtykke alene kan neppe være avgjørende. Selv om dette er en studentbolig, er det kjøkkenet fremdeles deres private sfære. I vanlige leieforhold har huseier (innen forsvarlighetens grenser) intet med hvor ryddig eller rent husleier har det, kan ikke se at noen særregler for studentboliger medfører annet. Antageligvis er hensikten bak dette først og fremst å skremme dere til lydighet - men hadde saken kommet på spissen, hadde jeg neppe betalt. Endret 15. desember 2008 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
Modeswitch Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg tviler litt på at jeg ville betalt uansett da det ikke er mitt griseri og heller ikke min vaskeuke, men greit å vite hva de kan kreve rent juridisk. Kvier meg for å ta en alvorsprat med de det gjelder. Er ikke bare personen som har vaskeuke, men heller to andre personer som aldri rydder ordentlig opp etter seg når de har laget mat. Jeg har bodd der i halvannen uke og har knapt småpratet med de andre. Er ikke spesielt kult å komme på kant med de andre så tidlig. Det er forresten bare to av de fem andre som prater norsk. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Det står i loven at leietager har plikt til å følge vanlige ordensreglementer. Hvor står det at utleier kan kreve bøter hvis reglene ikke etterleves? Og hvor står det at også den som HAR fulgt reglene, er betalingspliktig? Endret 15. desember 2008 av frevild Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå