Breivik. Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Heisann! Er til våren ferdig med bachelorstudier i økonomi og administrasjon, og er klar for nye utfordringer. Tenker derfor på å begynne som privatist ved UIO på jusstudiet. Har midlertidig noen betenkeligheter ved det. Ser for meg det er meget ensomt som privatist, og at det stiller store krav til egendisiplin. Er det noen som har erfaringer som privatist ved jusstudiet i Oslo? Kan dere fortelle litt om hvordan det fungerer for dere? Imøteser alle svar med stor takk. Mvh Jan Erik Breivik Lenke til kommentar
Martin_Horgen Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Hei Jan Erik, Jeg kan ikke gi deg noen svar paa hvordan det er aa studere Jus som privatist, men jeg er selv inne paa samme tanke. Saa da er det vel en ''mulighet'' for oss privatister aa slaa seg sammen for aa erstatte det som gaar tapt naar man ikke har studierett. Det er ingen tvil om at et slikt lop krever en stor grad med selvdisiplin, videre tror jeg nok du maa regne med aa staa temmelig alene om det meste dersom du studerer som privatist. mvh, Martin Horgen Lenke til kommentar
Nefargarap Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Går fint å studere som privatist, men du går glipp av fordypningen som følger av tilgang til bibliotek, diskusjoner med andre studenter, kursundervisning og tilbakemelding på oppgaver. I tillegg går man glipp av det (store) sosiale presset etter gode karakterer, som for mange fungerer disiplinerende. Hvis du tar sikte på forretningsjuss (jf bachelorgraden din) må du lese mye. De store firmaene ansetter neppe mange med C i snitt... Selv hadde jeg studieplass, men etterhvert kuttet jeg ut "skolen" og reiste bare inn når det var eksamen, så det er fullt mulig. Lenke til kommentar
Gryteknut Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Hei, lurer også på å lese litt jus på egen hånd, i første omgang for å se om jeg liker det. Er det noen som har link til boklister for første avdeling? Lenke til kommentar
Gryteknut Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Tillater meg å "bumpe" denne tråden da jeg er interessert i flere erfaringer fra personer som har studert jus som privatist (eller vært lite på forelesning!). Finnes det kanskje nettsider/forum for personer i samme situasjon? Tar også gjerne imot boktips for 1. avdeling (ser at det finnes mange valgmuligheter innen hvert område). På forhånd takk! Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Er litt interessert i Jus studiet jeg også, men er det et veldig "tørt" studie med veldig mye terping av teori uten praksis? Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Er litt interessert i Jus studiet jeg også, men er det et veldig "tørt" studie med veldig mye terping av teori uten praksis? litt tørt er det selvsagt,ikke bare spennende. man finner interesse etterhvert og blir vandt til tankegangen underveis. kunsten er å tenke praktisk når du arbeider med dette. når du leser hovedlitteraturen må du tenke deg en klient som spør deg om det du leser. du skal hjelpe. samme gjøres ved fak.oppg. dette gjør studiet mye mer spennende. du kan også melde deg inn i slikt som jussbus eller jusshjelpen,hvor du arbeider med ekte saker og ekte mennesker. dette er veldig spennende og lærerikt,men da legges det selvsagt stor vekt på at du som student gjør en god jobb med din klient da dette er mennesker som trenger juridisk hjelp. jussbuss og jusshjelpen kan man drive med fra og med 2.avd. Endret 31. januar 2009 av SLIguy Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Ok, virker spennende, så legger nok en søknad inn på dette studiet. Det som er synd er at det er så vanskelig å komme inn på profesjonstudiet i Oslo... Man må nesten bare ta bachelor eller master, og jobbe seg videre etter dette Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Ok, virker spennende, så legger nok en søknad inn på dette studiet. Det som er synd er at det er så vanskelig å komme inn på profesjonstudiet i Oslo... Man må nesten bare ta bachelor eller master, og jobbe seg videre etter dette master ER profesjonstudiet. finnes egentlig ingen bachelor innenfor juss,enten gjør du deg ferdig med alle årene eller så har du STRENGT tatt ingenting. men du er ikke helt blåst av banen altså selv om du ikke tar hele løpet ut. du kan få jobber hos NAV,forbrukerrådet og undervise i rettslære på vgs med kun 2-3.avd i juss. man kan ta HELE studiet som privatist og få de samme papirene og jobbmulighetene som enhver annen på fakultetet.............så stå på Endret 1. februar 2009 av SLIguy Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Nuvel. Det finnes en bachelor i juss ved en eller annen høgskole (muligens også flere). Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Nuvel. Det finnes en bachelor i juss ved en eller annen høgskole (muligens også flere). kan godt hende,men min og de fleste andres anbefaling er å ta hele mastergraden. det er 5 år med slit,men det er godt investert slit spør du meg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Nuvel. Det finnes en bachelor i juss ved en eller annen høgskole (muligens også flere). kan godt hende,men min og de fleste andres anbefaling er å ta hele mastergraden. det er 5 år med slit,men det er godt investert slit spør du meg. Det er jeg da vitterlig klar over, men du påsto at det ikke finnes en bachelorgrad i jus. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Nuvel. Det finnes en bachelor i juss ved en eller annen høgskole (muligens også flere). kan godt hende,men min og de fleste andres anbefaling er å ta hele mastergraden. det er 5 år med slit,men det er godt investert slit spør du meg. Det er jeg da vitterlig klar over, men du påsto at det ikke finnes en bachelorgrad i jus. jeg sa at det finnes EGENTLIG ikke noe som heter bachelor i juss sånn fra grunn av. slik har jeg hørt det fra mine forelesere. når du ser på universitetsnettsidene så har ihvertfall ikke jeg funnet noe som heter bachelor juss (3år). men som jeg sa du kan få jobb hos NAV,forbrukerrådet og undervise på vgs med kun 2-3.avd dersom man ikke kommer lenger i studiet. men du kan ikke jobbe som advokat. om noen høgskoler sier de har en bachelor i juss,javel det er greit det. det har ikke jeg hørt noe om. da har vel de bare lagt det opp slik at man får akkurat nok kompetanse til å starte i slikt som NAV,forbrukerrådet eller å kunne undervise i rettslære på vgs. greit dette:) PS: ingen grunn til å starte å tordne imot Endret 1. februar 2009 av SLIguy Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) At den ikke finnes på universitetene betyr ikke at den ikke finnes. Om det er noen hensikt å ta den er jo en annen sak, men du får altså en bachelor i juss her: http://www.hil.no/studier/content/view/full/11116 Endret 1. februar 2009 av Herrbrun Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 At den ikke finnes på universitetene betyr ikke at den ikke finnes. Om det er noen hensikt å ta den er jo en annen sak, men du får altså en bachelor i juss her: http://www.hil.no/studier/content/view/full/11116 ok,da vet jeg om dette også Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg ville dog heller valgt profesjonsstudie ved et av universitetene. Bachelorgraden virker litt vel annenrangs. Lenke til kommentar
Gryteknut Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Det finnes også en 1-årig variant: http://www.hibu.no/studietilbud/jus/arsstudium/ Studiet er godkjent som 1. år i en mastergrad i rettsvitenskap ved Universitetet i Oslo. Bestilte meg forresten denne boken for få dager siden: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=129354 Ser at den har fått gode kritikker som innføringsbok. Tenkte å lese den for å se om jus kan være noe for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå