Gå til innhold

Posten foreslo aksjeinvestering

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg opprettet nylig en BSU i Postbanken, og satte inn 15 store for max skattesparing.

Dama i kassa spurte om jeg ville snakke med en rådgiver om evt. investere i aksjer.

Jeg takket nei, fordi:

1) Markedet er ustabilt

2) Jeg har ikke peiling på slikt

3) Jeg vil ikke gamble og miste pengene og muligheten til å kjøpe et hus. Ti fugler på taket, vet du

4) De folkene som kaller seg rådgivere, er ansatt i Postbanken, og er egentlig selgere.

Er jeg fullstendig idiot, som lot muligheten til evig lykke gå fra meg? Eller har jeg nettopp berget fremtiden min?

Burde jeg snakke med selgeren/rådgiveren før jeg bestemmer meg?

Gode råd verdsettes :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal sette penger på aksjer bør det være penger du har råd til å tape. Det bør også være penger du har råd til å la stå en potensielt lang stund før du kan forvente avkastning.

Om du ikek ahr "penger til overs" ville jeg ikke tenkt på aksjer.

Lenke til kommentar

Jeg overførte som sagt 15.000 fra postbanken-kontoen min til BSUen.

Jeg er en stor fan av å ha flest mulig fugler i hånden, så jeg lurer på om jeg bør legge mer penger i BSUen umiddelbart, eller la pengene stå på lønnskontoen?

15.000 er jo max for å få tilbake på skatten, men er det andre fordeler/ulemper?

Eneste ulempen jeg kjenner til, er at hvis bilen bryter sammen, så kan ikke pengene røres hvis de har blitt overført til BSUen, og da har jeg ikke råd til bil.

Men de sa noe om at pengene kunne tas ut igjen under visse omstendigheter, mn at da måtte jeg betale tilbake de skattelettene jeg hadde fått. Og at jeg kan ikke opprette en ny BSU i noen bank.

Oppklaringer?

Jeg liker tanken på at penger er øremerket for bolig. Men det er lite fleksibelt hvis jeg har mer bruk for pengene umiddelbart.

Lenke til kommentar

Jeg er en stor fan av å ha flest mulig fugler i hånden, så jeg lurer på om jeg bør legge mer penger i BSUen umiddelbart, eller la pengene stå på lønnskontoen?

Jeg hadde latt dem stå der de er. Skattefordelen er bare på de første 15 000. Finnes også banker som "spytter ut igjen" overskytende beløp tilbake til kontoen det kom fra.

Jeg ville ikke spart 15 000 her med mindre du skatter minst 3000 i året.

15.000 er jo max for å få tilbake på skatten, men er det andre fordeler/ulemper?

Eneste ulempen jeg kjenner til, er at hvis bilen bryter sammen, så kan ikke pengene røres hvis de har blitt overført til BSUen, og da har jeg ikke råd til bil.

Andre fordeler må vel være at du kanskje får bedre rente. Men jeg tror ikke du binder det som er over 15 000. Det er kun de 15 000 som står på konto 31.12.08 og som skattefordelen beregnes fra som blir låst.

Men de sa noe om at pengene kunne tas ut igjen under visse omstendigheter, mn at da måtte jeg betale tilbake de skattelettene jeg hadde fått. Og at jeg kan ikke opprette en ny BSU i noen bank.

Stemmer. Du kan kun ha èn BSU og med en gang du har brukt av pengene som er bundet til BSUen kan du aldri mer spare i BSU.

Oppklaringer?

Jeg liker tanken på at penger er øremerket for bolig. Men det er lite fleksibelt hvis jeg har mer bruk for pengene umiddelbart.

Det er greit å ha noen penger på siden i tilfelle det skulle skje noe. Selvfølgelig avhengig av at du greier å la dem stå i ro.

Lenke til kommentar
BSU er ALLTID smart.Aksjer ville jeg ikke engang vurdert nå.

Det er vel strengt tatt nettopp nå man skal vurdere aksjer, dersom man har penger til overs og minst et par års tidshorisont, that is. Men BSU bør prioriteres først, naturligvis.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar

Dersom du velger på putte mer enn 15k inn på kontoe vil du (som regel) få markedets beste rente på disse pengene. Det du må huske på er at BSU kontoen har et maks sparebeløp på 100k. Dvs at når konten når dette beløpet så vil du ikke lenger få skatteletten på 3k i året.

Stemmer ikke det?

Lenke til kommentar

Du får ikke satt inn mer enn det i året på kontoen, så nei. :)

Sett de på sparekonto istedet.

(BSU-grensen økes vel neste år, da kan du sette inn noe mer i året)

Lenke til kommentar
Hallo!

Jeg opprettet nylig en BSU i Postbanken, og satte inn 15 store for max skattesparing.

Dama i kassa spurte om jeg ville snakke med en rådgiver om evt. investere i aksjer.

Jeg takket nei, fordi:

1) Markedet er ustabilt

2) Jeg har ikke peiling på slikt

3) Jeg vil ikke gamble og miste pengene og muligheten til å kjøpe et hus. Ti fugler på taket, vet du

4) De folkene som kaller seg rådgivere, er ansatt i Postbanken, og er egentlig selgere.

Er jeg fullstendig idiot, som lot muligheten til evig lykke gå fra meg? Eller har jeg nettopp berget fremtiden min?

Burde jeg snakke med selgeren/rådgiveren før jeg bestemmer meg?

Gode råd verdsettes :-)

Der gjorde du en klok avgjørelse.

Lenke til kommentar

Så, rett over årsskiftet, bør jeg sette inn 20.000 kroner mer på BSUen?

Hvorfor er det en 150.000 krense på BSU? hva innebærer det? Vil de ikke ta imot mer penger enn det?

Det er jo bare en brøkdel av boligens pris, selv om man kjøper det billigste man finner.

jeg skal jo tross alt kjøpe, ikke leie.

Forutsettes det at jeg låner resten av beløpet?

Jeg har pengene allerede nå. Men får jeg ikke satt dem inn før til neste år, hvis jeg vil ha 3000 kroner i skattelette da også?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Så, rett over årsskiftet, bør jeg sette inn 20.000 kroner mer på BSUen?

Jepp, for å få maks uttelling av rentene, som for BSU-kontoer er høye så er 1. januar det beste.

Men når det er sagt så taper du ikke nødvendigvis kjempe mye om du venter en dag eller ti heller da

Hvorfor er det en 150.000 krense på BSU? hva innebærer det? Vil de ikke ta imot mer penger enn det?

Det er jo bare en brøkdel av boligens pris, selv om man kjøper det billigste man finner.

jeg skal jo tross alt kjøpe, ikke leie.

Forutsettes det at jeg låner resten av beløpet?

Sparing på BSU er et initiativ fra myndighetene for at unge mennesker skal ha et større incentiv for å starte langsiktig sparing med tanke på bolig(kjøp).

Likefullt som at myndighetene aka samfunnet ønsker at unge mennesker skal få et sted å bo, så er det heller ikke omgivelsene som står til ansvar for at unge mennesker skal evne å tenke langsiktig og spare. For hver tusenlapp som blir satt inn på en BSU-konto så taper statskassen tohundre i skattelette til innskytteren, så hadde det ikke vært et øvre tak, så ville en slik ordning kostet samfunnet betydelig mye mer enn hva den gjør i dag.

Dessuten er det ikke sikkert at ordningen hadde hatt ønsket effekt heller, ved at boligprisene vil økt, og muligens også så mye som det hadde blitt gitt i skattelette fordi kjøpsevnen til unge etablerer hadde steget tilsvarende. M.a.o. hadde du spart 100.000 et år og fått igjen 20 % via skatten, så ville du hatt 120.000 til å kjøpe bolig for. Noe som hadde vært med å drevet prisene oppover.

Jeg har pengene allerede nå. Men får jeg ikke satt dem inn før til neste år, hvis jeg vil ha 3000 kroner i skattelette da også?

Sett dem inn 1 januar, så får du skattelette av tyveprosent av tyve tusen, som er 4000,-

:)

Lenke til kommentar
Aksjer ville jeg ikke engang vurdert nå.

Merkelig. Det ville nemlig jeg.

Jeg og.

OSE er lavere nå enn på, hva da, 20 år? Investerer du i aksjer/fond i dag, har du garantert god avkastning over en lengre tidsperiode.

Tror ikke vi snakker 20 år, mer i området 5-6 år på det verste. Men for all del, det er enorme summer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...