Gå til innhold

Kutter garantitiden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  zicoz skrev:
  KjellV skrev:
Har nok ikke så mye å si for oss nordmenn med lovfestet 5 års reklamasjon.

Siden når har vi lovfestet 5 års reklamasjon på harddisker? Eneste jeg har hørt er 2 år.

Som nevnt, fordi de tydlig har vesentlig lengre levetid enn 2 år, det står tilogmed i teknsike spesifikasjonsdokumenter fra produsentene at "desgin life" er 5 år, flere produsenter har 5 år garanti, det har vært en dom i forbrukertvistutvalget(?) der en PC på over 2 år ble fikset når HDen gikk i stykker, og all erfaring med disker tilser at de varer lengre i de fleste tilfeller. Ikke at det hindrer butikkene i å ignoere argumentene dine totalt å bare utbasunere "vi mener det er 2 år" og starte en diger krangel om du forsøker deg på en disk av den alderen. Forrige gang jeg var innvolvert i noe slikt var det ukesvis med krangling, til tross for total mangel på argumentasjon fra butikkens side, utover "vi menr det er 2 år".

AtW

Lenke til kommentar
  Bolson skrev:
Det er vel en rein økonomisk vurdering fra Seagate, og har neppe særlig med produksjonskvalitet å gjøre. Hadde problemet vært mye garantisaker på 3 - 5 år gamle harddisker med påfølgende kostnader, hadde det nok vært mer økonomisk å fikse det svake punktet. Reduksjon av garanti kombinert med en svakhet i produktet gir bare effekt i mindre salg.

Trolig er vurderingen at reduksjon av garanti og bruk av frigitte ressurser på annen måte gir mer penger i kassa.

Hvorfor koster det så mye å tilby 5 år garanti fremfor 3 års garanti dersom de sier at produktene deres holder så lenge uansett?

Lenke til kommentar
  kindings skrev:
  Bolson skrev:
Det er vel en rein økonomisk vurdering fra Seagate, og har neppe særlig med produksjonskvalitet å gjøre. Hadde problemet vært mye garantisaker på 3 - 5 år gamle harddisker med påfølgende kostnader, hadde det nok vært mer økonomisk å fikse det svake punktet. Reduksjon av garanti kombinert med en svakhet i produktet gir bare effekt i mindre salg.

Trolig er vurderingen at reduksjon av garanti og bruk av frigitte ressurser på annen måte gir mer penger i kassa.

Hvorfor koster det så mye å tilby 5 år garanti fremfor 3 års garanti dersom de sier at produktene deres holder så lenge uansett?

Skriver ikke at det koster mye, trolig er kostnaden lav. Men selv det å flytte små ressurser kan ha betydning på inntjeningen, og man velger således slike endringer. Frigjør man f.eks en 10 - 12 stillinger og noen mill kroner i tillegg, kan disse f.eks brukes til aktiviteter som skaper større grad av mersalg.

Lenke til kommentar

Okei, frigjøring av ressurser, greit nok. Jeg synes likevel at det er rart at de går tilbake til 3 års garanti på forbrukerseriene. Er rimelig sikker på at Seagate gjorde det samme stuntet før, gikk ned på 3 år for forbrukerseriene etter at det var vanlig med 5 år i lange tider. Så fulgte andre produsenter etter, eller så var det WD som var først, husker ikke lenger :) Uansett, da ble det vanlig med 3 år hos flere produsenter. Så gikk Seagate tilbake til 5 år, og andre fulgte etter. Skjønner virkelig ikke hvorfor det skal igjen bli 3 år nå.

For min del ser jeg etter trygghet og kvalitet ved innkjøp av ny maskinvare. Hvis en produsent står bak med 5 års garanti, da ser jeg på det som et tegn på kvalitet og at produsenten garanterer for at det jeg kjøper er et bra og gjennomtestet produkt. Man kan si at produsenten er stolt av det de leverer.

Lenke til kommentar
  ATWindsor skrev:
  zicoz skrev:
  KjellV skrev:
Har nok ikke så mye å si for oss nordmenn med lovfestet 5 års reklamasjon.

Siden når har vi lovfestet 5 års reklamasjon på harddisker? Eneste jeg har hørt er 2 år.

Som nevnt, fordi de tydlig har vesentlig lengre levetid enn 2 år, det står tilogmed i teknsike spesifikasjonsdokumenter fra produsentene at "desgin life" er 5 år, flere produsenter har 5 år garanti, det har vært en dom i forbrukertvistutvalget(?) der en PC på over 2 år ble fikset når HDen gikk i stykker, og all erfaring med disker tilser at de varer lengre i de fleste tilfeller. Ikke at det hindrer butikkene i å ignoere argumentene dine totalt å bare utbasunere "vi mener det er 2 år" og starte en diger krangel om du forsøker deg på en disk av den alderen. Forrige gang jeg var innvolvert i noe slikt var det ukesvis med krangling, til tross for total mangel på argumentasjon fra butikkens side, utover "vi menr det er 2 år".

AtW

Når jeg gikk på videregående i VK1 almennfag så var det en i klassen min som hadde en 4 år gammel harddisk som røyk. Skal ikke si hvor den var kjøpt (er ikke 100% sikker hvor det var), men han var også av oppfattning av at harddisker har levetid på 5 år, så han mailet butikken. Så fikk han samme svar som du fikk "Vi mener den har 2 års reklamasjon".

Men fyren tok økonomifag og bladde seg frem diverse plasser i pensum og samla opp noen paragrafer om reklamasjon i norge (2 år, eller 5 hvis tingen er ment å vare lenger), så bladde han opp tekniske spesifikasjoner og fant at den sa "5 years design life" som du nevner. Så han maila butikken tilbake og lista opp paragrafer, levetid fra spesifikasjoner, og hadde en meget streng tone, og trua med forbrukertvist. Neste dag fikk han mail tilbake som sa "Ok, bare send den inn".

Du har ikke rettigheter hvis du ikke står på de ;) (det er et sistat fra en plass, men husker ikke hvor).

Når vi snakker levetid på harddisk, en jeg deler leilighet med har fortsatt en 4GB harddisk fra godt før 2000 som lever i en linux server :p

Lenke til kommentar
  kpolberg skrev:
http://www.seagate.com/www/en-us/products/...racuda_7200.11/

MTBF(Mean Time Before Failure) = 750 000 timer / 24 = 31250 dager / 365 = 85 år faktisk. Så at en disk ikke er ment å vare lenger enn 2 år, blir vel kanskje litt feil :)

MTBF har ingenting med forventet levetid å gjøre[1]. MTBF kan i realiteten anses som tiden til du statistisk sett vil nå en 100% sjanse for driftsavbrudd/kræsj/defekt. En disk med MTBF på 750 000 timer har da en årlig feilsjanse på 0.44%, har du da 100 disker i et system vil du kunne forvente å bytte ut en disk i systemet ca. hvert tredje år. Det har vært gjort flere undersøkelser på diskfeilrater, og jeg har foreløpig ikke sett en eneste som antyder at produsentens data holder mål i det hele tatt. I normal bruk hjemme vil en disk i snitt holde ca. 5 år før den enten feiler eller begynner å vise tegn til å kunne feile snart.

Sitat
What does MTBF have to do with lifetime? Nothing at all! It is not

at all unusual for things to have MTBF's which significantly exceed

their lifetime as defined by wearout -- in fact, you know many such

things. A "thirty-something" American (well within his constant

failure rate phase) has a failure (death) rate of about 1.1 deaths per

1000 person-years and, therefore, has an MTBF of 900 years (of course

its really 900 person-years per death). Even the best ones, however,

wear out long before that.

Mer lesestoff: Disk failures in the real world: What does an MTTF of 1,000,000 hours mean to you?

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Hehe, jorgis, jeg har faktisk lest den artikkelen før, men MTBF vil alikevel si noe om at produktet er forventet å leve vesentlig lenger enn 2 år. Hvis disken _garantert_ dør etter 85 år, så vil jeg anse det som sannsynlig at den holder lenger enn 2 år.

Hmm, setningen der gjorde ikke mening i det hele tatt.nuff said.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
  jorgis skrev:
I normal bruk hjemme vil en disk i snitt holde ca. 5 år før den enten feiler eller begynner å vise tegn til å kunne feile snart.

Dette hørtes ut som et veldig lavt tall. Vil anta en disk lever vesentlig lenger enn 5 år i snitt, ellers hadde man neppe fått 5 års garanti.

Lenke til kommentar
  KjellV skrev:
  Darth Kjell skrev:
Jo, det har noe å si. Hvorfor kutter de garantien? Er det fordi de bruker dårligere deler nå, og derfor regner med at harddiskene ikke varer så lenge som før?

Har du noe som helst som støtter opp om din synsing? Jeg tviler sterkt på at Seagate begynner å "vanne ut" harddiskene sine, og man kan forvente akkurat like lang levetid på en disk om garantien er 3 eller 5 år.

Kan tenke meg at det er tilfellet ja.

Denne endringen er nok rent pga. lavere garantitid = lavere kostnader (naturligvis pga. de slipper å betale ut like mye i garantisaker).

-Stigma

Lenke til kommentar
  Simen1 skrev:
For dere som lurer:
  Sitat
The warranty change goes into effect on drives shipped from January 3, 2009, onwards. Seagate will honour the 5-year warranty on affected drives purchased before that date. The company isn't intending to change the warranty period on retail or enterprise drives.

Kilde

Takk for kilden Simen1. Dersom man faktisk leser kilden, særlig de to siste avsnittene, så vil trolig dette ha minimal effekt på sluttkunde.

Det er ikke på noen måte sannsynlig at dette vil påvirke kvaliteten. Det er viktig i denne sammenheng å være klar over at de store kundegruppene ikke er "selvbyggere", men OEM PC-leverandører.

"Retail" og "enterprise" produkter vil ikke være påvirket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...