Gå til innhold

[Løst]Tips og råd til kjøp av speilreflekskamera

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen spørsmål i forbindelse med kjøpe av nytt speilreflekskamera som så mange andre. Jeg har lest litt på de forskjellige trådene her og fått mange gode tips, men har enda noen spørsmål:)

Jeg har fotografert mye tidligere, men i hovedsak med analogt kamera. Nå er jo verden blitt digital og det er mye å sette seg inn i.

Jeg lurer rett og slett på hva IS betyr, har lest at noen skriver om objektiver med og uten IS, hva er dette?

Og så snakkes det mye om kamera med eller uten KIT, lurer ogspå på hva dette er/betyr?

Er det noen som kan svare på det, evt. henvise meg til noen sider jeg kan finne mer informasjon om dette?

mvh

Hilde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IS = image stability. canon sin bildestabilisator.

Vr = vibration reduction. Nikon sin bildestabilisator.

vc = tamron

os = sigma osv osv...

Kit. Et gitt hus som blir solgt som en "pakke" med et bestemt objektiv.

for eks. canon 450D m/18-55 IS.

eller Nikon D60 m/18-55 VR.

Håper det hjalp.

Lenke til kommentar
IS = image stability. canon sin bildestabilisator.

Vr = vibration reduction. Nikon sin bildestabilisator.

vc = tamron

os = sigma osv osv...

Kit. Et gitt hus som blir solgt som en "pakke" med et bestemt objektiv.

for eks. canon 450D m/18-55 IS.

eller Nikon D60 m/18-55 VR.

Håper det hjalp.

Tusen takk for svar!

Det hjalp ja:)

Lenke til kommentar

Noe annet du ikke spør om, men som er av en viss viktighet er cropfaktor. Jeg vet ikke om du kjenner til det, men nevner det likevel. :)

De fleste digitale speilreflekskameraer har en sensor som er mindre enn en rute med 135-film. Dette betyr at en brennvidde vil gi et noe annet utsnitt enn det du er vant til med filmkameraer.

For å gjøre det enkelt har de forskjellige systemene forskjellige faktorer du må gange med for å se hvilken brennvidde utsnittet du får samsvarer med.

Forskjellige systemers cropfaktor:

Canon APS-C (1000D, 400D, 450D, 40D, 50D): 1.6x

Nikon DX (D40, D40x, D60, D80, D90, D300): 1.5x

Pentax/Samsung: 1.5x

Sony (Konica Minolta): 1.5x

Fourthirds (Olympus, Panasonic, Leica): 2.0x

Sigma: 1,73x(?)

Dersom vi tar for oss det klassiske normalobjektivet, har dette en brennvidde på 50mm på 135-film. Dersom vi i stedet setter en 50mm på et Canon 1000D, vil utsnittet du får tilsvare en 80mm. :) På et Nikon-kamera vil det tilsvare 75mm i utsnitt, på fourthirds vil det tilsvare 100mm.

Kort sagt, bør du ha dette i bakhodet når du handler optikk. Selv om f.eks. 28-80 var en dugelig brennvidde for det meste med film, er det en noe upraktisk på digitalt (for ikke å snakke om typiske 35-70-objektiver).

Dette er likevel lite problematisk, fordi vi har nok av objektiver som er tilpasset alle systemene, typisk 18-55 og lignende for Canon, Nikon, Sony og Pentax, og 14-42 for fourthirds.

:)

Lenke til kommentar
Noe annet du ikke spør om, men som er av en viss viktighet er cropfaktor. Jeg vet ikke om du kjenner til det, men nevner det likevel. :)

De fleste digitale speilreflekskameraer har en sensor som er mindre enn en rute med 135-film. Dette betyr at en brennvidde vil gi et noe annet utsnitt enn det du er vant til med filmkameraer.

For å gjøre det enkelt har de forskjellige systemene forskjellige faktorer du må gange med for å se hvilken brennvidde utsnittet du får samsvarer med.

Forskjellige systemers cropfaktor:

Canon APS-C (1000D, 400D, 450D, 40D, 50D): 1.6x

Nikon DX (D40, D40x, D60, D80, D90, D300): 1.5x

Pentax/Samsung: 1.5x

Sony (Konica Minolta): 1.5x

Fourthirds (Olympus, Panasonic, Leica): 2.0x

Sigma: 1,73x(?)

Dersom vi tar for oss det klassiske normalobjektivet, har dette en brennvidde på 50mm på 135-film. Dersom vi i stedet setter en 50mm på et Canon 1000D, vil utsnittet du får tilsvare en 80mm. :) På et Nikon-kamera vil det tilsvare 75mm i utsnitt, på fourthirds vil det tilsvare 100mm.

Kort sagt, bør du ha dette i bakhodet når du handler optikk. Selv om f.eks. 28-80 var en dugelig brennvidde for det meste med film, er det en noe upraktisk på digitalt (for ikke å snakke om typiske 35-70-objektiver).

Dette er likevel lite problematisk, fordi vi har nok av objektiver som er tilpasset alle systemene, typisk 18-55 og lignende for Canon, Nikon, Sony og Pentax, og 14-42 for fourthirds.

:)

Takker så mye for informasjon :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...