Gå til innhold

Hjelp til kjøp av 5.1-anlegg til PC, budsjett: 5,000-30,000

Anbefalte innlegg

I Januar kommer endelig den nye maskinen min, og i den anledningen oppgraderer jeg alt som er av tileggsutstyr. Jeg har allerede kjøpt nytt tastatur, mus og skjerm, men nå har jeg kommet til det kanskje vanskeligste kjøpet (utenom selve maskinen): høyttalere. Til nå har jeg brukt ett 4.1 system fra Altec Lancing som jeg kjøpte ved årtusenskiftet. Dessverre så har de bakerste høyttalerne for lengst sviktet, og bassen skurrer noe forferdelig, så det er på tide at disse blir pensjonert.

Jeg har sett litt på Logitech Z-5500, og for en stund var jeg overbevist om at det var ett godt valg. Nå som jeg har gjort litt grundigere forskning, har denne lysten minsket en god del. Snakket om en overdimensjonert subb som overdøver all annen lyd imponerer ikke meg noe særlig; dunk-dunk-dunk og jordskjelv var kult i tenårene, men nå vil jeg gjerne prøve noe mer sofistikert; bass er fint, men den bør vel være balansert med resten av høyttalerne.

Det største problemet jeg kan finne ved Z-5500 er at så mange opplever sikringsfeil i anlegget, og dette er nærmest utilgivelig slik som jeg ser det. Dette er ett kjøp som bør vare en stund, og jeg har ikke lyst til a skifte sikring annenhver måned for å fortsette å bruke det.

Det jeg er ute etter er kvalitet; ett anlegg som gir maksimalt med innlevelse i spill og film (DVD og Blu-Ray); musikk hører jeg ikke så mye på, men jeg ville ikke hatt noe imot om anlegget kunne brukes til dette også. Anlegget skal gi en ren og realistisk lydopplevelse, ved mindre spillet eller filmen krever urealistisk mye bass, i tilfelle bør anlegget også kunne klare dette.

Rommet mitt er omtrent 4x3 meter i diameter, og maskinens lydkort er av typen X-Fi Titanium Fatal1ty Champion (PCI-E). Budsjettmessig vil jeg helst holde meg mellom 5-20.000 kroner, men jeg kan nå opp til 30.000 om det skulle være nødvendig.

For øvrig bør det nevnes at jeg ikke har noen praktisk fortidserfaring med høyttalere; jeg vet hvordan jeg skal koble opp det gamle anlegget til maskinen, men ikke stort mer enn det. Jeg er selvsagt villig til å lære mer, om det skulle trenges.

Takk for oppmerksomheten. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For 20,000 får du eit kvalitests annlegg, ikkje kjøp noe jalla i fra elkjøp f.eks. Ta turen innom hifiklubben.no eller soundgarden.no å kjøp deg kvalitet.

Handla i fra hifiklubben.no og er kjempe fornøyd med mitt 5.1 system

Endret av albions
Lenke til kommentar

Du har eit alt for stort budsjettspekter. Frå 5 til 30 000 er det umogeleg å vite akkurat kva ein skal velge.

I så fall må du enten bestemme deg for ein circapris eller gå i butikkane og lytte på anlegg i forskjellige prisnivå og vurdere ut frå det kva pris du skal legge deg på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...