Gå til innhold

Hvordan tar man ultraskarpe portretter?

Anbefalte innlegg

Hei! :) Jeg har et canon EOS 30D og jeg er veldig glad i å ta portretter. Jeg har veldig lyst til å få til bilder som er så skarpe at du kan se porene i huden. Jeg tror dette krever høy oppløsning.

Stativ har jeg.

Lys er kanskje litt viktg for å ta skarpe bilder?

Noen som har lyst til å gi meg konkret info om lukkertid, instillinger, oppløsning osv. når det gjelder skarphet?

Hadde vært kjekt! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Kjøp det beste du får tak i av optikk (til en overkommelig pris). EF 50/1.4, EF 85/1.8 eller EF 100/2.0 er mitt beste tips. Kjøper du brukt snakker vi 2000-2500,-.

-Bruk blender 5.6 som er peak performance på disse.

-Lukkertiden må bli rask nok til å fryse alt av bevegelser. 1/125s er et greit tips for håndholdt i brennviddeområdet 50-80mm. Helst raskere.

-Så lav ISO som mulig (ISO 100).

-Fokuser 100% nøyaktig på øynene.

-RAW

-Etterbehandling etter smak og behag.

-Oppskarping til slutt. Ikke for mye. Ikke for lite

:)

Du kan evt skippe trinn 1, men da må du sannsynligvis blende ned til f/8 eller f/11 i stedet (om du bruker kit-zoom eller annen zoom).

-

Lenke til kommentar

Lys er superviktig. Som de andre sier, skaff fastoptikk og blend ned noen steg. Men viktigere er det å ha godt lys. Uten godt lys kan du ha så bra optikk som penger kan betale, men bildene vil uansett bli "blah!". Som et enkelt nybegynnertips, så kan du f.eks. finne en godt belyst vinduskarm (men uten direkte sol) og plassere "offeret" ditt der.

Evt kan du kjøre med et par blitzer på stativ med softboxes på.

Lenke til kommentar
-Fokuser 100% nøyaktig på øynene.

Det var veldig gode råd ragamuffin :thumbup:

Når det gjelder nøyaktig fokusering på øyne så kan det lønne seg å bruke f/8-11 for å oppnå større dybdeskarphet og dermed større toleranse for feilfokusering.

Ellers så har jeg et råd til på lager: Bruke striplights (sideblitser) for å fremheve teksturen (porene) i huden.

Lenke til kommentar

Synes selv det er veldig kjekt å ta bilde av mennesker, så kan legge ut noen av mine portretter. Du kan kikke på www.kristianengebretsen.net for flere.

Du kan komme langt med kameraet du allerede har, og dersom du finner ut at portretter er gøy kan du skaffe deg et dedikert objektiv til. For å få en fin og uskarp bakgrunn er det lurt å bruke et objektiv som har stor blenderåpning ( gjerne under 2.0 ). Er ikke så kjent med hva Canon har, men en 50 f1.8 eller tilsvardende kan være en fin inngangsportal. Har selv brukt en Nikon 50mm f1.2 og en god del 80-200 f2.8. En generell regel er at du får mer bakgrunnsuskarphet dersom du øker brenvidden og bruker større blenderåpning(lavere f-tall).

Hva vil du vise med portrettet?

Hvem er det du vil vise fram med bilde? Hvilket sinnstemning, eller hvilken situasjon ønsker du å vise med bilder? Under er et bilde av en kammerat som jeg ville framstille som noe "bygderåner". Stilte opp bilen litt opp på kanten, og fikk han til å posere med en litt "overlegen og harry" stilling.

20080413200638_dsc_8052.jpg

Her er et bilde av broderen da han knuste stein på hytta. Bildet er tatt på 200mm og med blender f2.8. Her ser du at bakgrunnen er veldig uskarp, mens personen er relativt godt i fokus.

20080831000149_dsc_8088-edit.jpg

Et annet bilde jeg tok skulle vise "Kirkegutter med nazi-sveis". Da fikk jeg Joakim til å posere med "tøft" med halvlukkede øyne og armene i kryss. Jeg fikk ham også til å vri seg litt skrått. Det er en bra og enkel måte å få litt mer liv i bildene. Ofte blir portretter som er tatt rett forfra fryktelig kjedelige. Lagte bilde sort hvitt fordi lyset ikke var spesielt fint der og fordi kontrastene kom bedre fram.

Et annet eksempel på at man kan skildre en person gjennom hvor han/hun er er dette bilde av pallesen fra forumet. Her er han i bilen en gang vi var på tur. Det er tatt med fisheye og blits som er reflektert fra taket.

20070720195359_dsc_4089-edit%20copy.jpg

Under er to bilder til. Det første av min onkel og det andre av en miniundervanssoperatør jeg traff i byen.

20070809004841_dsc_3877-edit.jpg

20060618165142_dsc_4363.jpg

Begge bildene viser dem i naturlige miljøer og ingen av bildene er oppstilte. De skildrer personene i sine naturlige miljøer og det er kun tatt med naturlig lys.

Det går også an å bruke kunstig lys i form av en blits på kameraet / trådløst / eller med kabel. Det har jeg gjort her. Dette er dama, som jeg fikk til å legge seg ned i løvet nå i høst. Kastet litt blader og løv over henne og holdt en blits i hånda fordi det var helt mørkt ute. Det som er viktig å passe på når du bruker kunstig lys er at det er lett å få veldig harde slagskygger i ansiktet. Det kan du se på høyre siden av nesa hennes. En annen detalj jeg er litt misfornøyd med er hånda hennes som stikker opp i nedre bildekant. Den hadde kansje sett grei ut dersom utsnittet hadde vært en del større, men nå er den kun i veien.

20081109022358_dsc_4695.jpg

Har vist en del av mine egne bilder for å vise deg litt hva jeg tenker når jeg tar et portrett. Så for å oppsummere litt: Hvem er det du vil vise og hva slags situasjon er det du vil skildre. Hvilke innstillinger du bør bruke varierer fra bilde til bilde. Lær deg hvilke innstillinger som gir hvilke bilderesultater. Det finnes ingen regler på hvordan ting skal gjøres, bruk kreativiteten og bruk bildekritikken hyppig.

Endret av engekri
Lenke til kommentar

Lys er superviktig. Som de andre sier, skaff fastoptikk og blend ned noen steg. Men viktigere er det å ha godt lys. Uten godt lys kan du ha så bra optikk som penger kan betale, men bildene vil uansett bli "blah!".

For helt klassiske portretter, men man kan få mange spennende portretter med lite lys og.

Lenke til kommentar

Lys er superviktig. Som de andre sier, skaff fastoptikk og blend ned noen steg. Men viktigere er det å ha godt lys. Uten godt lys kan du ha så bra optikk som penger kan betale, men bildene vil uansett bli "blah!".

For helt klassiske portretter, men man kan få mange spennende portretter med lite lys og.

Åja - mye gøy å finne på i halvmørket! Men trådstarter spurte etter superskarpe portretter, og da ga jeg oppskriften på det :)

Lenke til kommentar

Trenger neppe noe macro objektiv. 50mm 1,8 er skarpt nok for det han vil ha.

Spesielt om du blender litt ned.

Men er viktig å etterbehandle bildene rett, for å virkelig få de til å poppe. Feks jobbe litt med highpass filer, og finne ut av det. Var en fin guide på det på foto.no nå, som kan anbefales å lese.. =)

Og ellers bare få kontrastene og eksponeringen til å bli riktig. Med for mye (som feks det av hun jenta i løvet her), virker ikke bildet veldig skarpt, og gror litt for mye igjen. Du får ikke spesielt mye ut av skarpheten her.

Blir ikke det skarpt nok ville jeg ha sjekket ut om objektivet fokuserer rett.

Feks; d200 + 50mm 1,8 @ F8ish her,

http://i115.photobucket.com/albums/n320/cr.../_MSG3665-2.jpg

http://i115.photobucket.com/albums/n320/cr...rg/_MSG3726.jpg

Så det handler mye om hvordan du etterbehandler bildene..

(synes forøvrig ikke alle bildene i posten over her virker spesielt skarpe at all. ett par virker direkte uskarpe for meg?)

Lenke til kommentar
Trenger neppe noe macro objektiv. 50mm 1,8 er skarpt nok for det han vil ha.

Spesielt om du blender litt ned.

Men er viktig å etterbehandle bildene rett, for å virkelig få de til å poppe. Feks jobbe litt med highpass filer, og finne ut av det. Var en fin guide på det på foto.no nå, som kan anbefales å lese.. =)

Og ellers bare få kontrastene og eksponeringen til å bli riktig. Med for mye (som feks det av hun jenta i løvet her), virker ikke bildet veldig skarpt, og gror litt for mye igjen. Du får ikke spesielt mye ut av skarpheten her.

Blir ikke det skarpt nok ville jeg ha sjekket ut om objektivet fokuserer rett.

Feks; d200 + 50mm 1,8 @ F8ish her,

http://i115.photobucket.com/albums/n320/cr.../_MSG3665-2.jpg

http://i115.photobucket.com/albums/n320/cr...rg/_MSG3726.jpg

Så det handler mye om hvordan du etterbehandler bildene..

(synes forøvrig ikke alle bildene i posten over her virker spesielt skarpe at all. ett par virker direkte uskarpe for meg?)

Når det gjelder etterbehandling kan det være et godt tips å søke på guider for å få til "Dragan" effekten i portretter. Et søk på google etter begrepene "dragan effect photo photoshop" gav meg en lang liste over gode tutorials :-D Men igjen, dette er en litt spesiell stil innenfor portrett bilder... se på det og finn ut hva du synes :-)

JEg har testet ut Dragan-effekten på et av mine portretter her. (Og her vil du vel også se at man får en litt kunstig look... samtidig som det ikke er lett å få fram porene i huden til et barn med glatt hud :-)

Endret av tor-ivar.hals
Lenke til kommentar
Stemmer forsovet det du sier, at ikke alle bildene jeg la i posten over er optimale og helt skarpe slik de burde vært. Så kommer vi litt til definisjonen av skarp da, er et bilde skarpt når man har en uklar bakgrunn og motivet er godt fokusert, eller må bilde også være knivskarpt fordi man har glass som gir så skarpe bilder?

Meningen med posten min kan nok for noen virke noe usaklig, men tanken min var å vise at det er mange forskjellige måten å gjøre ting på. Med bakgrunn i dette synes jeg det er vondt å gi konkrete tips om hvilke innstillinger som bør brukes, da det varierer etter forholdene akkurat som med alle andre bilder. Ser det har kommet en del lure tips ellers i tråden, og det er topp.

Så alt i alt, tror jeg trådstarter som for meg ikke helt vet hva h*n spør etter, har fått mange gode tips og en del inspirasjon til å lære seg mer om foto med vekt på portretter.

Lenke til kommentar
Der snakker vi sharpness, raga!! tatt sjøl? Hvilket kamera + objektiv, i så fall?

Jo takk for det (og OlavF)..:)

Tatt selv ja. Canon 10D (6MPx kameraet som i dag vel har en verdi på en drøye 1500,- kroner). Ef 28-70/2.8L (forgjengeren til 24-70L).

Jeg har to enkle blitslamper som er kjapt å sette opp i stua eller hvor det måtte være. Derav eksponeringen som nevnvt over.

På f/11 er de fleste objektiv meget bra, selv om det selvsagt er forskjeller ute å går her også. Problemet med f/11 uten slike lyskilder er at det må veldig mye lys til (evt høyere ISO).

Dette bildet får meg til å tenke på at det er alt for lenge siden jeg har brukt disse to blitsene...Bør gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...