Peppep Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg holder på å repartisjonere harddisken min, fordi jeg skal ta to OS og kjøre dualboot. Jeg går til diskbehandling, høyreklikker på partisjonen, velger "reduser volum", velger størrelse og kjører igang. Etter et par minutter får jeg feilmelding - "Ingen tilgang". Kjenner noen til dette problemet, og vet hvordan jeg kan omgå det? Jeg har søkt mye selv, og har funnet to muligheter. Det ene er å sørge for at jeg har "eierskap" til disken under "egenskaper" -> "sikkerhet" når jeg høyreklikker på partisjonen. Det har jeg gjort, uten at det hjalp. Det andre er å bruke GParted til å repartisjonere, men jeg har ikke tilgang til tomme CD/DVDer for øyeblikket, og vil ha det unnagjort så fort som mulig. Andre løsninger enn GParted settes pris på! Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) 1) Pagefile og hibernate deaktiveres. 2) Reboot og kontrollere at de er borte. 3) Rense disken for tempfiles via funksjoner i Vista 4) Redusere shadowstorage til minimum (300mb) via : vssadmin resize shadowstorage /for=c: /on=c: /maxsize=300MB i command prompt. (da er restore mulighetene redusert, så du vet det) 5) Defragmentere. 6) Slå av 7) Starte med Vista plate. 8) Du enten velger å gå i Repair My computer og via commandprompt-diskapart du shrinker partitionen, eller du prøver rettfram med liksom installasjon til du kommer til partitioner og du velger da advanced mode og Endret 15. desember 2008 av wiberos Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Fulgte til og med pkt 5, og forsøkte deretter i diskbehandling - noe som fungerte. Tusen takk. Hva er default-maxstørrelse på "shadow storage", slik at jeg får satt det tilbake? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Normalt vil 10 til 15% av volumet størrelse. Hvis du bruker kun vssadmin resize shadowstorage /for=c: /on=c: , så blir det faktisk ubegrenset. Bruke det i første omgang, så opprette manuelt system restore. Kontrollere deretter via vssadmin list shadowstorage hvor mye faktisk kreves til et restore point, backup sak. Bruke de verdiene for å sikre deg hvis du vil, Kanskje x2? Men du kan justere det etter hva du har behov for. Shadowstorage må du da tenke, ikke bare for systemstate, men det som virkelig betyr noe mer, for bruker data. Dvs: Dokumenter som du oppretter og forandrer kontinuerlig vil være lagret og det vil være mulig å få tilbake. Si at du arbeider med noe, og uheldigvis sletter det. Den er ikke borte, ikke fortvil. Shadowstorage behøver ikke å være på c:. Det kan være på et annet sted, og dermed med ubegrenset maxsize for eksperimentering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå