Gjest medlem-141789 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 du kan lett sjå at bildet er manipulert på grunn av skyggen på personen heilt til venstre i forhold til dei andre sin. (håpar at ingen har sakt det alerede. ) Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg tror faktisk at VG Nett er en veldig ettertraktet arbeidsplass for nyutdannede journalister. Jeg vet ihvertfall om uteksaminerte journaliststudenter som har tatt seg jobb i selgervadelingen til VG, sånn bare for å få en fot innenfor avisen. VG er landets største og dette tiltrekker såklart talenter. I stand corrected. La meg i så fall omformulere påstanden: Det er synd at VG Nett får kloa i disse potensielt dyktige journalistene istedet for at de kan få seg jobb i en skikkelig avis hvor de kan lære slike ting som profesjonalitet og yrkesstolthet... Geir Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg tror faktisk at VG Nett er en veldig ettertraktet arbeidsplass for nyutdannede journalister. Jeg vet ihvertfall om uteksaminerte journaliststudenter som har tatt seg jobb i selgervadelingen til VG, sånn bare for å få en fot innenfor avisen. VG er landets største og dette tiltrekker såklart talenter. I stand corrected. La meg i så fall omformulere påstanden: Det er synd at VG Nett får kloa i disse potensielt dyktige journalistene istedet for at de kan få seg jobb i en skikkelig avis hvor de kan lære slike ting som profesjonalitet og yrkesstolthet... Geir Må sei meg heilt enig med deg, når dei virkeleg lagar eit spel som detta trur eg det må vere noko gale: http://flash.vg.no/grafikk/2008/bush/kast_sko.html Ok, vanlege personar kan lage slike spill, men når ein så stor avis hedrar ein person for det burde dei lære seg vær varsom plakaten. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg tror faktisk at VG Nett er en veldig ettertraktet arbeidsplass for nyutdannede journalister. Jeg vet ihvertfall om uteksaminerte journaliststudenter som har tatt seg jobb i selgervadelingen til VG, sånn bare for å få en fot innenfor avisen. VG er landets største og dette tiltrekker såklart talenter. I stand corrected. La meg i så fall omformulere påstanden: Det er synd at VG Nett får kloa i disse potensielt dyktige journalistene istedet for at de kan få seg jobb i en skikkelig avis hvor de kan lære slike ting som profesjonalitet og yrkesstolthet... Geir Stiller meg bak denne her jeg også. Generelt ser jeg mørkt på journalismens fremtid. Ihverfall for den gravende og ressurskrevende sorten. Kortere saker, klipp og lim-saker og kjendisstoff ser ut til å være framtiden. Men det finnes absolutt hederlige unntak. Alt er ikk tapt. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Kan trekke inn en liten 'anekdote', fra mitt første år på media. Vi skulle skrive en journalistsak, og jeg fikset sammen en om den lokale elven som stinker død og fordervelse. Ringte litt rundt til folk i kommunen, der samtlige la skylden på hverandre. "Ring A, A er sjef". Ringte til A som sendte meg til B, som sendte meg til C, som sendte meg til A etc. Fikk en ganske stort og (relativt god, mente jeg selv) sak til slutt, men lærerene ga den tre fordi det ikke var 'sensasjonelt nok'. "En elv er forrurenset og ingen tar ansvar? So what?". Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 I 1960 gikk hele verden på dette manipulerte bildet: Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 J@cob: Hvis du fikk tre så var det nok flere grunner enn at den ikke var sensasjonell nok. Det er mange flere ting som teller i nyhetssaker. Men ja, slik bildemanipulering som VG bedriver her er ganske skammelig og burde egentlig ha blitt meldt inn til PFU. Fy Fy for aviser å gjøre slikt. Selv VG burde holde seg for god til det. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Pivotal, les tråden. Bildet er en del av en serie bilder en kunstner manipulerte seg selv inn i, nettopp for å vise hvordan manipulasjon kan lure, om jeg ikke husker feil (andre har påpekt dette tidligere i tråden, mener jeg). VG hadde en sak om dette for en del tid siden, og bildene har naturlig nok vært lagret i VGs arkiv for senere bruk (om de skal lage en ny sak om kunstneren slipper de å lete, kunstneren får PR, VG sparer tid, win-win). Her har det dog tydeligvis gått litt raskt i svingene for VGs journalist, og h*n har publisert feil bilde etter ett raskt søk. Dette bildet er rimelig nytt og ligger derfor trolig på toppen. Uten direkte sammenligning og med en hektisk hverddag er det ganske likt, på samme måte som en kan ta feil av to ganske like biler - fellestrekk og mange likheter. Jeg tror nok likevel det er en journalist i VG Nett som har fått seg en overhaling i dag. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Simon: AH, hadde ikke fått med meg at det var et uhell Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 moralen er at man ikke må lese vg. det er den dårligste avisen. Moralen er at man må stille etthvert inntrykk fra et hvert massemedium i et kritisk lys og ikke sluke alt man kommer over uten videre tanker. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 moralen er at man ikke må lese vg. det er den dårligste avisen. Moralen er at man må stille etthvert inntrykk fra et hvert massemedium i et kritisk lys og ikke sluke alt man kommer over uten videre tanker. Det er faktisk veldig sant, for at et manipulert bilde som er i en kunstrekke, som lyser photoshopet med kommer igjennom så hva med all teksten de produserer? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Bare for å spørre, er det noen av de som snakker veldig høyt som faktisk har erfaring fra media? Lenke til kommentar
fox Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 jeg vil ikke si at jeg har erfaring fra media, men jeg har nylig kommet inn i det Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) Du burde eigentleg tru det omvendte av kva VG seie. Det var Bush som heiv skoen på Irakeren ikkje omvendt. Endret 17. desember 2008 av medlem-141789 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Bare for å spørre, er det noen av de som snakker veldig høyt som faktisk har erfaring fra media? Sånn for å klarifisere, hva mener du med "snakker veldig høyt"? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 En generalisering for å ikke ramme enkeltbrukere. Poenget er at mange mener folk i media gjør en slepphendt jobb, uten å helt tenke på at de faktisk har deadlines som ville vært problemer for de aller fleste. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Poenget er at mange mener folk i media gjør en slepphendt jobb, uten å helt tenke på at de faktisk har deadlines som ville vært problemer for de aller fleste. Hvorfor er det så stor forskjell på avisene? Mitt inntrykk er at regionalavisene, morgenbladet, aftenposten og delvis DN omhandler fakta mye mer presist enn VG, Blabladet og ikke minst ukepressen. Til og med byaviser som Bergens Avisen og Rogalands Avis med langt færre ressurser gjør det bedre. Å skylde på tidspress ved å lage så dårlige medier så lenge synes jeg er en dårlig forklaring. Sorry at huset ditt falt sammen, men du skjønner vi hadde en slik høykonjunktur rundt 2007 da vi bygget boligen din og det var så mye å gjøre Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Hehe. Regionalavisene har et heeeeelt annet tempo, og å i det hele tatt sammenligne arbeidssituasjonen for ukeavisen-som-trykker-kronikker (les: Morgenbladet) med VG er vel ikke helt relevant. Aftenposten har nok bare en annen kultur, det samme gjelder nok DN. Det er ofte vanskelig å si. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 [...]Aftenposten har nok bare en annen kultur, det samme gjelder nok DN.[...] Og det er vel mye av saken, hva slags kultur og prioriteringer de forskjellige avisene har. Hvis det for VG er 1st prioritet å være først ute og ha ett stort bilde vi gjerne klikker på, så før det heller være at det var noen unøyaktigheter og feil bilde med en gang (det får heller rettes opp etterhvert). Mens for Aftenposten er det gjerne teksten folk klikker seg inn for, og de lever mer på å være "særiøs avis" enn å være først og med størst bilde. Vil prioriteringen der kanskje heller være at artikkelen ikke publiseres før en 1/2 time senere, eller at den legges ut uten bilde, om det er der usikkerheten ligger.At det altså ikke, nødvendig vis, er snakk om gode og dårlige aviser/journalister men heller forskjellige prioriteringer og markeder. Ser jeg at det brenner i sentrum, så sjekker jeg først VG/Blabla for å finne ut hvor det brenner, og så kan jeg sjekke Aftenposten på kvelden for å lese detaljene og brannsjefens mening (og morgenbladet på fredag i neste uke, for å lese om hvordan vedlikeholdet forsømmes i innvandrerbydeler). Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Og det er VGs førstepri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå