fox Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Mulig det er feil sted å poste, men jeg prøver likevel! Jeg reagerer på at de bruker et manipulert bilde på en artikkel på vg.no, http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=555391 SPIONDØMT: Arne Treholt ble dømt for spionasje i 1985. Dette er det mest berømte bildet fra saken. Det ble tatt av overvåkningspolitiet da Treholt (t.v.) hadde et møte med KGB-generalene Gennadij Titov og Aleksander Lopatin. Foto: Scanpix Han til venstre er IKKE ekte, ergo undertekst gir feilaktig informasjon. Arne Treholt er ikke han til venstre, men midten som ble avbildet sammen med én KGB-general. Hva tenker dere? Endret 15. desember 2008 av Fox Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hvor har du det fra at bildet er manipulert? Godt mulig det stemmer, jeg bare kjenner ikke saken så godt. Lenke til kommentar
fox Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Jeg veit fordi det er et kjent bilde som forteller hvor lett det er å manipulere, det lærte jeg på skolen... Kan også se at det er ikke ekte. EKTE BILDE: Endret 15. desember 2008 av Fox Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Armen til personen til venstre ser veldig falsk ut. Det er jo selvfølgelig feil at VG bruker et manipulert bilde, men det er ikke sikkert de er klar over det. Sitat Dagbladet: "Ole John Aandal plasser seg selv inn i et av norsk pressehistories mest kjente fotografier. Manipulert foto: Ole John Aandal" Endret 15. desember 2008 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hvis det er så kjent så burde de vite om det og ikke bruke det uten å opplyse om det. Lenke til kommentar
sandemas Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Det kan jo være at den aktuelle journalisten ikke helt vet hva han/hun driver med. Er jo ikke unormalt at journalister er litt sløve Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg ser nå at vedkommende har gjort det samme opptil flere ganger. MICHAEL: Her har Aandal tatt digitalt plass i bilen med Michael Jackson og Omar Bhatti. Manipulert foto: Ole John Aandal Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Mest sannsynlig så har vel den aktuelle journalisten bare tastet inn "Treholt" og søkt i bildebanken og tatt et random bilde. Sløvt og dårlig. Kanskje noen av oss skulel sendt inn en klage på pur f. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Vi har to muligheter: Enten er sover de i VG-redaksjonen, eller så er billedvalget gjort av en som ikke er gammel nok til å huske dette bildet. Jeg tror de fleste som var voksne den gangen husker det, og skjønner at det er noe galt med det. Det kunne selvsagt i teorien vært motsatt, at en person var redigert ut av det "ekte" bildet, fordi overvåkningspolitiet ikke ønsket at hans identitet ble kjent. Ja ja, jeg skjønner at jeg går glipp av en del fordi jeg boikotter VG og Dagbladet... Geir Lenke til kommentar
fox Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) De har redigert bort etter jeg sendte inn mail om det. Men alle som jobber inne medier, MÅ ha noe kunnskap om Ole John Aandal og hans verk... Det går ikke ann å ha null peiling :O Endret 15. desember 2008 av Fox Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Det går ikke ann å ha null peiling :O På VG Nett? Jo, det tror jeg så absolutt går an. Jeg vet ikke akkurat hva ansettelseskravene er der, men jeg tipper at det ikke er førstevalget til de som uteksamineres fra journalisthøyskolen. Geir Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Haha Så fantastisk flaut. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Sånn for å følge opp, siste ledar i Dag og Tid: På måndag vert det avgjort om den spiondømde Arne Treholt får saka opp til ny rettshandsaming. Vi vonar det skjer. Saka fortener ei handsaming der alle partar opptrer meir prinsipielt og etterretteleg enn under handsaminga i 1980-åra. Her friskar vi opp litt av det som skjedde rundt fengslinga, rettssaka og soninga til Arne Treholt, og som skapte den opphaussa stemninga kring saka: Inkonsekvensen: Statsminister Willoch, utanriks minister Stray, forsvarsminister Sjaastad og justis minister Røkke som tok avgjerda om å sleppa Treholt inn på Forsvarets Høgskule, sjølv om dei visste at han hadde kontakt med sovjetiske representantar. Overdrivinga 1: Treholts spionasje «vil det ifølge forsvarsjefen koste beløp tilsvarende flere års forsvarsbudsjetter å reparere», Treholt-dommen s. 51. I ettertid vart det aldri gjeve løyvingar for å retta opp att skadane som Forsvaret skulle vera påført. Overdrivinga 2: Oppbodet av terrorpoliti, hunde patruljar og skarpskyttarar rundt Oslo tinghus då rettssaka opna. Treholt vart ekskortert med blåljos, sirener og fleire politibilar. Overdrivinga 3: Dei strenge fengslingsvilkåra. Treholt sat ein periode på avdeling K på Ila saman med fleire psykotiske fangar overførde frå det gamle Reitgjerdet. Då han skulle besøkja ein sjuk far på Brandbu i 1989, vart han ekskortert av tre vakter frå fengslet og to tungt væpna politifolk. Spekulasjonane og førehandsdøminga like etter arrestasjonen: «Hemmelig barn bak jernteppet» (Arbeiderbladet), «Elsket penger» (VG), «Den perfekte agent» (Klassekampen), «Spionen gikk rett i fella» (Dagbladet). Treholt vart kalla «spionen» eitt og eit halvt år før han vart dømd. Ordet «sikta» vart knapt brukt – med eitt heroisk konsekvent unnatak – avisa Dagen under Arthur Berg. Botnnivået: VG som natta før rettssaka tok til, leigde ein kran og tok bilete av Arne Treholt inn cellevindauga i 7. etasje i Drammen Kretsfengsel. Vi kan altså konkludere med at Drammen Kretsfengsel ikkje ville vere i stand til å stoppe eit kran-assistert rømningsforsøk. Forresten, Arne Treholt får ikkje tatt saka si opp att. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 [...]Vi kan altså konkludere med at Drammen Kretsfengsel ikkje ville vere i stand til å stoppe eit kran-assistert rømningsforsøk. [...] Nå sier ikke teksten din noenting som helst om hvor nærme denne kranen var... For alt jeg vet kan den ha vært 1 km unna og VG-fotografen brukte sitt heftigste objektiv... Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Det går ikke ann å ha null peiling :O På VG Nett? Jo, det tror jeg så absolutt går an. Jeg vet ikke akkurat hva ansettelseskravene er der, men jeg tipper at det ikke er førstevalget til de som uteksamineres fra journalisthøyskolen. Geir Jeg tror faktisk at VG Nett er en veldig ettertraktet arbeidsplass for nyutdannede journalister. Jeg vet ihvertfall om uteksaminerte journaliststudenter som har tatt seg jobb i selgervadelingen til VG, sånn bare for å få en fot innenfor avisen. VG er landets største og dette tiltrekker såklart talenter. Jeg tror heller problemet er dårlig redaksjonell oppfølging og krav til høyt publiseringstempo. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 [...]Vi kan altså konkludere med at Drammen Kretsfengsel ikkje ville vere i stand til å stoppe eit kran-assistert rømningsforsøk. [...] Nå sier ikke teksten din noenting som helst om hvor nærme denne kranen var... For alt jeg vet kan den ha vært 1 km unna og VG-fotografen brukte sitt heftigste objektiv... Tja, med et Canon-objektiv til rundt 2 millioner (som først ble konstruert rundt 1995) og noen telekonvertere i perfekte lysforhold kunne det latt seg gjøre å ta et bilde på 1 kilometers avstand. VG har ikke slikt utstyr i dag, og de hadde det ikke i 1982. Lenke til kommentar
Noko Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Ser ut som de har endret bilde nå... E: altså bruker det ekte. Endret 15. desember 2008 av Noko Lenke til kommentar
fox Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Ja, det har jeg skrevet litt lenger opp De sendte mail til meg og beklaget for feilen. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 moralen er at man ikke må lese vg. det er den dårligste avisen. det samme som se og hør, bare med en liten oppdatering på nyheter og sport. de tar ikke med vikigte ting, bare ting som alle bøndene og pensjonerte leser. hold dere til en sakelig avis som ikke er vg eller dagbladet sier nå jeg. til og med aftenposten er blitt for full av kødd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå