Gå til innhold

Ubuntu / Arch, konfigurasjonsfiler

Kagee

Anbefalte innlegg

Trofast Ubuntubruker ønsker å utvide sin horisont og prøve Arch på en ledig partisjon.

Bør jeg skrive ut alle hardware-konfigurasjonsfiler og innstillinger før jeg begynner å installere Arch, eller kan jeg ta sjansen på "plug and pray"? Er det informasjon fra Ubuntu jeg kan få stor nytte av når jeg installerer Arch?

Maskinen er en IBM Thinkstation med så godt som 100% Intel-hardware. Har et Ralink/CNET-wlankort, men siden jeg bruker ethernet, skulle jeg brukt dette som tilkoblingspunkt for PDA'en min. Det eneste hardwareproblemet jeg hadde ved installasjon av 8.10 var skjermoppløsning (for stor, skulle vært 1280x1024).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare kjør på. Så lenge du vet hva slags HW du har osv trenger du ingenting. (og siden det er en ny partisjon sletter du vel ikke den gamle ubuntu installasjonen). Og arch deler vel ikke mange configfiler med ubuntu. fstab og grub og sånt selvfølgelig.

Archwiki er din venn.

Men arch kan vel ikke sies å være plug and play/pray... alt må settes opp manuelt, men jeg har aldri støtt på problemer som ikke er løsbare med archwikien ol. ;)

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Post gjerne noen kommentarer om Arch Kagee når du har fått testet litt, lurer litt på denne jeg også etter å ha brukt Ubuntu lenge nå(siden Dapper Drake). Det jeg lurer på er om den er så rask som folk sier, om den er stabil(det er jo en rolling release), og hvorvidt det er mye arbeid å installere nye programmer og oppdateringer.

Lenke til kommentar

Oppdateringer og installinger er en lek i arch.

pacman -Syu oppdaterer systemet.

pacman -Ss navn paa pakke s0ker etter pakke.

pacman -S navn paa pakke installerer pakke.

pacman -S shaman for.eks vil gi deg en gui pakkebehandler.

Tastaturlayouten er ikke et arch problem bare for aa si det. Det er et merkerlig windows problem. Hvem sa at windows er saa enkelt og brukervennlig. Gidder ikke aa pr0ve aa fikse det engang da jeg ikke gj0r noe saerlig annet enn aa spille i windows :)

Lenke til kommentar

Så lenge du følger beginners guide på archwiki bør det være null problem :p Arch er svært stabil til å være en bleeding edge distro, og er null problem å holde seg oppdatert som nevnt. Kan hende man møter et par vegger ved å benytte seg av "testing" og "unstable" repoene, men de er skrudd av som default.

Når man bare har fått systemet i gang er Arch lekende lett, ja, kanskje "moro" er et bedre ord =) Hurtigheten i Arch kommer nok fra at bakgrunnservices holdes til et minimum, som man har full kontroll over selv. Den er i tillegg optimisert for i686 (x86_64 anbefales!) istedenfor i386 (ubuntu, fedora, suse, osv), som gir en teoretisk boost i ytelse. Hvor stor denne er, kan man diskutere. Oppstartstiden er også svært god etter min mening. 15 sek fram til log-in, på en relativ grei maskin. Også kanskje 10 sec for å få opp X med gnome.

Det som er interessant er at her følger ingenting med som "default". Alle Arch-partisjoner rundt i verden er helt forskjellige! :D

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Trofast Ubuntubruker ønsker å utvide sin horisont og prøve Arch på en ledig partisjon.

Bør jeg skrive ut alle hardware-konfigurasjonsfiler og innstillinger før jeg begynner å installere Arch, eller kan jeg ta sjansen på "plug and pray"? Er det informasjon fra Ubuntu jeg kan få stor nytte av når jeg installerer Arch?

Maskinen er en IBM Thinkstation med så godt som 100% Intel-hardware. Har et Ralink/CNET-wlankort, men siden jeg bruker ethernet, skulle jeg brukt dette som tilkoblingspunkt for PDA'en min. Det eneste hardwareproblemet jeg hadde ved installasjon av 8.10 var skjermoppløsning (for stor, skulle vært 1280x1024).

Så lenge du er villig til å lese litt dokumentasjon, så burde du ikkje få nokre store problemer. Du bør forøvrig lese denne posten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...