Gå til innhold

halogen-pærer i maskina


Anbefalte innlegg

Har gjort det selv, lyser som bare skitt. Noen som vet om et gjennomsiktig, farget materiale som ikke smelter?
Farget glass. (Det smelter naturligvis det også som det meste annet, men ikke før ca 700-1000 'C) Om du liker grønnt eller brunt, kan du jo prøve med bunnen på ei vinflaske eller ølflaske.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, det er ikke noe som + og - ¨på vanlige glødelamper.. Er det det på halogen??
Halogen er en type glødelampe. (Halogen er den gassen innenfor glasset)
Og 10w?? Det lyser bra, men burde ikke være så varme da.. Men de er VELDIG varme.. =/
Ja, det er riktig at man får halogenpærer som utvikler 10W, 15W, eller 20W ved 12V.

 

Når det gjelder overflate-temperaturen så kommer den an på hvor godt du kjøler pæra. Den gir uansett ikke noe mer varme til kabinettet enn 10W.

 

PS. Om du vil ha flere pærer kan det jo være et tips å kjøpe 2 stk 20W pærer og koble de i serie på 12V'en. Da utvikler de bare 5W hver. Eller å koble hver enkelt på 5V'en. Da vil de utvikle ca 3,5W.

Lenke til kommentar

målte pæra til 110C, å da takla ikkje måleren mer... so jeg tror jeg skal plasere lyset bak en vifte som blåser ut av kabinettet:

 

 

 

ute @ inne i kabinettet

 

@=lyset

 

siden viftebladene mine er gjennomsiktige vil det lyse inn i pc'en. det jeg tenkte på da var å farge viftebladene med tysj. kanskje halvparten rødt og resten blått eller noe. tror dere dette ville fungere?

Lenke til kommentar
målte pæra til 110C, å da takla ikkje måleren mer... so jeg tror jeg skal plasere lyset bak en vifte som blåser ut av kabinettet:

 

 

 

ute @ inne i kabinettet

 

@=lyset

 

siden viftebladene mine er gjennomsiktige vil det lyse inn i pc'en. det jeg tenkte på da var å farge viftebladene med tysj. kanskje halvparten rødt og resten blått eller noe. tror dere dette ville fungere?

 

Sa vel til deg i går at halogenpærer avgir MYE varme :D

 

Men å farge viftebladene bør bli kult! Men igjen, ikke for nære pæra, ei vifte av plast brenner som f@en...

Lenke til kommentar

Bare for å klare opp litt her (eller forvirre?):

 

Varme = transport av termisk energi og måles i Watt.

Varme er IKKE = Temperatur !

 

10W er den varmeenergien som produseres av ei bestemt halogenpære. At temperaturen blir høy til tross for lav varmeutvikling skyldes at pæra ikke kjøles så bra som f.eks en 10W CPU. Hvis pæra hadde vært like liten som en CPU og blitt kjølt med en like bra kjøleribbe g vifte så ville temperaturen blitt like lav som på CPU'en. Hvis du legger lyspæra ned i skittentøyskurven så unnslipper ikke varmen og dermed øker temperaturen. Til slutt blir temperaturen så høy (3-500 'C) at klærne tar fyr. Det er altså ikke varmeutviklingen på usle 10W som gjør det brannfarlig, men den manglende kjølinga.

 

PS. Det er ikke uten grunn at det advares mot å tørke klær (f.eks boblejakker og gensere) på panelovner og andre ovner.

Lenke til kommentar
Bare lurte på litt om lakkinga de Muv!  

Når jeg lakker , og etterpå pusser med 1200 , så går lakken helt bort der som det akkurat blir en sånn bøy når det .....hmmmm , ja klarer ikke å forklare det helt! Håper du skjønner! Skjedde det samme hoss deg?

 

er det på kantene du mener så er svaret ja, men du har vel ikke tenkt å pusse etter siste strøket? så da gjør det vel ingen ting :)

Lenke til kommentar

Det var ikke noe problem mht temp når jeg installerte mine halogenpærer i maskinen. Det er bare å sørge for at de er plassert foran vifter som trekker ut av kabinettet. Problem solved.

 

http://www.home.no/gwikse/bulb.JPG

http://www.home.no/gwikse/sidedarkwap.JPG

http://www.home.no/gwikse/wfp.JPG

http://www.home.no/gwikse/TTopp.jpg

 

Temp steg med 1 grad i toppen av kabinettet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som sagt, litt off topic, men jeg monterte ei 3500 ANSI lumens (IKKE Watt, som jeg hadde skrevet først :oops: . Takk til Simen1 for å gjøre meg obs på den lille typo'n) halogen pære på Harley'n min. Ble så lei av alle bilistene som la seg helt opp i ræva :evil: (sånt er skikkelig farlig, med tanke på at en MC har ca 8 ganger kortere bremsestrekning enn en bil). Pæra var montert rett over bakskjermen i en vinkel som ville treffe de fleste tettkjørende bilister midt i fleisen.

 

Dette fungerte ypperlig, var nøyt til å modde litt ekstra stach til den da. Men det fungerte veldig fint, men det var ei pære til ca 5000,- så jeg vil ikke anbefale å gjøre dette. For å ikke snakke om at biltilsynet og politiet ikke var så særlig begeistret for det. (Men jeg klarte å snakke med ut av det med å kalle det for ryggelys :D ).

Men en ting er sikkert, det ble djevelsk varmt, så jeg måtte lage et timer på den som gjorde at den ikke lyste i mer enn 5 sekunnder og at den ble fadet ned i stedet for at strømmen ble kuttet brått. (sunnere for pæra).

Lenke til kommentar
Som sagt, litt off topic, men jeg monterte ei 3500Watts halogen pære på Harley'n min.... (bla bla)

 

LOL... 3500 Watt :lol:

 

Greit at du har peiling på stilfulle sykler, men lyspærer har du i hvertfall ikke peiling på. Det heter "3500 meter lyskaster", selv om den ikke er i nærheten av å lyse opp merkbart på 3,5km avstand. Det har heller ikke noe som helt med 3500 Watt å gjøre.

 

3500W er forresten rundt 35-70 ganger kraftigere enn kraftige lyspærer til bil-lykter. Siden de aller fleste biler og sykler har 12V-anlegg betyr det at pæra må trekke 3500/12 = 292 Ampere. Dvs. at du trenger kobber kabler med en diameter på minst 2 cm for å føre den mengden strøm frem til pæra uten for store spenningsfall. Det ville også ført til at batteriet i sykkelen ville blitt flatt på veldig få minutter. Varmeutvilkingen ville også vært like høy som en liten badstuovn eller 2-3 kokeplater, bare at varmen ville blitt konsentrert i en tynn liten glødetråd. Om pæra er på størrelse med en vanlig spotlightpære så ville ytterglasset sansynligvis nådd en temperatur på 800-1200 *C, for ikke snakke om glødetråden: minst 20.000 *C.

 

Mao. Dette blir som den historien om julenissen og hvordan han skal rekke rundt jorda med alle julegavene på et døgn....

 

Så jeg må bare si "ho ho ho" .. :lol:

Lenke til kommentar
nå har jeg fixa til lyset, men det blir ekstremt varmt! greier ikke å holde på d lenge... er det muligheter for at det kan "sprenge" etten noen døyn konstant på?

den kan gå til varmere strøk down under hvis du tar på den.... Grunnen til det er at fettet fra fingeren din vil senke varmeoverføringen endel.

 

Og til han som foreslo å kjøre de på 5v, da blir de ødelagt (kanskje de overlever litt, men det blir et sånt brunt og jævelig lys) (ps. prøvde det selv).

Lenke til kommentar
Som sagt, litt off topic, men jeg monterte ei 3500Watts halogen pære på Harley'n min.... (bla bla)

 

LOL... 3500 Watt :lol:

 

Greit at du har peiling på stilfulle sykler, men lyspærer har du i hvertfall ikke peiling på. Det heter "3500 meter lyskaster", selv om den ikke er i nærheten av å lyse opp merkbart på 3,5km avstand. Det har heller ikke noe som helt med 3500 Watt å gjøre.

 

3500W er forresten rundt 35-70 ganger kraftigere enn kraftige lyspærer til bil-lykter. Siden de aller fleste biler og sykler har 12V-anlegg betyr det at pæra må trekke 3500/12 = 292 Ampere. Dvs. at du trenger kobber kabler med en diameter på minst 2 cm for å føre den mengden strøm frem til pæra uten for store spenningsfall. Det ville også ført til at batteriet i sykkelen ville blitt flatt på veldig få minutter. Varmeutvilkingen ville også vært like høy som en liten badstuovn eller 2-3 kokeplater, bare at varmen ville blitt konsentrert i en tynn liten glødetråd. Om pæra er på størrelse med en vanlig spotlightpære så ville ytterglasset sansynligvis nådd en temperatur på 800-1200 *C, for ikke snakke om glødetråden: minst 20.000 *C.

 

Mao. Dette blir som den historien om julenissen og hvordan han skal rekke rundt jorda med alle julegavene på et døgn....

 

Så jeg må bare si "ho ho ho" .. :lol:

Well du tar feil, prosjektor lamper! Men jeg skrev feil... det skal self være 3500 ANSI og ikke Watt som jeg skrev. (retter den i min post også)

Lenke til kommentar

Er de noen her som i det hele tatt har begrep om brannfare? Det virker ikke sånn. De fleste har en tendens til å tro at downlights (les 12V spottere) ikke representer noen fare. Det er fullstendig feil. Det er faktisk meget strenge krav for å kunne montere downlights i tak, nettopp på grunn av brannfaren.

 

I 1986 omkom 14 mennesker i en storbrann på Hotell Caledonien i Kristiansand. Husker jeg ikke mye feil, så var det en spotlight forårsaket denne katastrofen.

 

Flere branner har oppstått p.g.a. folks undervurdering av lampene/pærenes varmeutvikling. Etter få sekunder med pæra påslått, kan du ikke engang holde hånden på beskyttelsesglasset, hvis pæra i det hele tatt har. Noen spotlighter fås uten beskyttelsesglass også.

 

Mitt tips til dere som absolutt skal ha en spotlight eller flere i kabinettet: Vær bevisst på dette med brannforbyggende tiltak. Husk at de provisoriene dere monterer i kabinettene er ikke godkjente, og dersom det skulle bli brann av det, så kan det få katastrofale følger, både menneskelig, og økonomisk. Forsikringsselskapet kan gå så langt at de ikke utbetaler så mye som en krone.

 

Det var dagens moralpreken. :wink:

Lenke til kommentar

Er fullstendig klar over brannfaren. En kammerat av meg brant i hjel for noen år siden på grunn av det tok fyr i hallogen lampene han brukte for gi lys til noen planter han hadde.

 

Men ikke bare det at det er brannfarlig. Selve gassen som er inne i lampa er nok til å ta livet av alle som er inne i samme rom, om det er dårlig sirkulering. (og et lite rom, type barneværelse/soverom).

 

Jeg tenkte på dette med en 15Wats halogen i bunnen av kassa, for noen år siden, men lot det være nettop fordi jeg just kom i fra begravelse!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...