MrLuggage Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg var så dum at jeg bestilte en Nokia N95 8gb annonsert på finn, uten å sjekke om firmaet virket seriøst. Naiv som jeg er trodde jeg at det var en viss beskyttelse i at telefonen ble sendt i oppkrav. Fra begynnelsen: Min kone ble frastjålet sin kjære Nokia N95 i oktober. Hun tok det tungt og som en god ektemann ville jeg kjøpe en ny telefon til henne. Jeg kikket litt rundt omkring og fant en annonse på finn for nye N95 8gb til 2999. Selger var et firma som kalte seg DVB Service. Jeg sendte en epost og spurte om det var norsk versjon av telefonen, og når jeg fikk bekreftet at det var det så bestilte jeg en telefon. Noen få dager senere ankom pakken postkontoret og jeg gikk og hentet den. Jeg ville egentlig betale oppkravsbeløpet med kredittkort, for å ha en ekstra sikkerhet hvis det skulle være noe, men betalingsterminalen på postkontoret tok ikke kredittkort. Jeg betalte med vanlig Visa debetkort og fikk utlevert pakken. Når jeg åpnet den så jeg at esken til telefonen ikke så ny ut. Oppi esken viste det seg at hverken kabler, batterier eller lader var originale Nokia-deler. Telefonen så ok ut ved første øyekast. Når jeg kom hjem og viste telefonen til min kone så hun med en gang at noe var galt. Etter å ha studert den litt ble vi enige om at den sannsynligvis var falsk. Jeg kontaktet umiddelbart posten, men som alle som er mindre naive enn meg vet, så kan ikke de gjøre noe etter at man har betalt for en oppkravspakke. Vi ringte Nokia kundeservice og ble oppfordret til å ta telefoen med til et serviceverksted. Jeg kontaktet også Finn, som ba om en skriftlig bekreftelse på at telefonen ikke var ekte. Turen gikk først til Nordialog, som såvidt gadd å sjekke imei-nummeret på telefonen. Imei-nummeret var ukjent, så da var det ikke en Nokia telefon. Noen skriftlig bekreftelse var det uaktuelt for dem å gi meg. Noe oppgitt bestemte jeg meg for å prøve Network Norway i stedet, og der fikk jeg all den hjelp de kunne gi meg. Tekniker undersøkte telefonen nøye og skrev ut en bekreftelse på at dette ikke var en Nokia telefon. Stjerne i margen til Network Norway og en stygg rød strek til Nordialog. Hjemme igjen forsøkte jeg å finne kontaktdetaljer til DVB service og gjorde det jeg burde gjort før jeg bestilte telefonen. Det var ikke registrert noe firma med det navnet i brreg, og det var heller ikke noe å finne i telefonkatalogen. Jeg kontaktet Finn på nytt, det de kunne gjøre var å stenge brukeren ute fra Finn. Hvis jeg sendte dem en kopi av politianmeldelse. De hadde ingen muligheter til å gi meg noen kontaktinformasjon. Siden det var eneste muligheten til å få kontakt med selger så sendte jeg en epost med krav om å få pengene tilbake. Ganske raskt fikk jeg til svar at jeg kunne returnere telefonen på angrefrist, det var bare å sende den tilbake i oppkrav. Telefonen ble sendt dagen etter. En liten uke senere så jeg på pakkesporingen at mottaker hadde nektet å ta imot pakken, og den ble derfor returnert til meg. For å få ut pakken på posten måtte jeg betale returporto, så nå hadde selger klart å pådra meg ytterligere 300 kroner i tap. Etter dette har det ikke vært mulig å få tak i selger. Når jeg sender epost til [email protected] får jeg et autosvar om at de "har problemer med internett og svarer så fort de kan". Jeg har også sendt et brev med krav om heving av kjøpet til samme adressen som jeg returnerte telefonen til. Jeg har skrevet de nødvendige papirer for å sende saken til forbrukerrådet. Jeg kommer nok også til å levere en politianmeldelse om kort tid. Er det noen som har noen andre tips til hva jeg kan gjøre? Det er surt å tape 3500 kroner, det er enda surere om svindleren slipper unna med det. Jeg har som sagt ikke mye informasjon om selger, kun et (ikke-eksisterende) firmanavn, en adresse på Geilo og et kontonummer pengene ble overført til etter at jeg hadde betalt oppkravsbeløpet. Jeg får ingen treff på adressen på Geilo i telefonkatalogen og jeg bor for langt unna til at jeg kan reise dit og se hvem som holder til der. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Det må jo ha vært avsender på pakken når du først mottok den? Lenke til kommentar
MrLuggage Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Det må jo ha vært avsender på pakken når du først mottok den? Ja, firmanavnet og den samme adressen på Geilo som sendte telefonen i retur til. Og som jeg altså ikke finner noe på i telefonkatalogen. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Ja, mye svindel på nettet. Det er enkelt, og nesten risikofritt siden politiet som regel ikke gjør mer enn og henlegge slike saker. Så lønner seg og sjekke selger litt før man kjøper. Samle all informasjon du har og skriv en anmeldelse, ta også kontakt med banken. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Eg har sjølv vore i same situasjon. I botn og grunn må du lage ein fyldig politianmeldelse, oppgje all informasjon du sit på og levere inn til politiet. Om du er "heldig" har svindlaren også svindla mange andre, og politiet vil nok mest sannsynleg klare opp i saka. Svindlaren er nok ikkje betalingsdyktig (doh), og noko statleg inkassoselskap vil foreta innkrevjinga. Du ser nok mest sannsynleg ikkje pengane igjen med det første, sjølv om svindlaren blir tatt. Trist ment sant, det er slik det fungerar her i Noreg. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Anbefaler også at du kontakter Live.no med kopi av politianmeldelse og oppgir at kontoen blir brukt til svindel. De er ikke tvunget å foreta seg noe men kan muligens være med å forhindre at flere blir svindlet. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Eg har sjølv vore i same situasjon. I botn og grunn må du lage ein fyldig politianmeldelse, oppgje all informasjon du sit på og levere inn til politiet. Om du er "heldig" har svindlaren også svindla mange andre, og politiet vil nok mest sannsynleg klare opp i saka. Svindlaren er nok ikkje betalingsdyktig (doh), og noko statleg inkassoselskap vil foreta innkrevjinga. Du ser nok mest sannsynleg ikkje pengane igjen med det første, sjølv om svindlaren blir tatt. Trist ment sant, det er slik det fungerar her i Noreg. så lenge han har navnet eller adresse og dokumentasjon på kjøpet, så kan han fint gå via forbrukerrådet - ftu og ved en eventuell seier gå til tvangsinndrivelse. Lenke til kommentar
stue Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Ta også kontakt med banken. Ta med kopi av politianmeldelsen, og si at du vil ha opplyst hvem som eier kontonummeret du overføte penger til. Når du har fått navnet, så kan du kanskje få tak i et nummer eller privatadresse du kan nå svindleren på. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Har fjernet et innlegg som bare var en ren quote av trådstarters post. Kommentarer om modereringen kan taes via PM og ikke i tråden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå