Gå til innhold

Valg av speilrefleks til nybegynner


Anbefalte innlegg

Det er lurt å ha en liten plan for hva man skal kjøpe. Jeg fant fort ut at et mer lyssterkt objektiv kom høyt opp på ønsklista. Derfor ble min plan først en god normal-zoom, så blitz og deretter ble det 50-150mm`eren og et stativ. Nå går jeg for en vidvinkel zoom og antagelig en lyssterk fast på ca 30mm... Poenget er iallefall at man trenger ikke kjøpe alt med en gang, men bygge på etterhvert som man føler man har pengen til det (og selvfølgelig behovet for det). Tenker man seg godt om før man handler, slipper man kansje unna de store bomkjøpene (det er da pengene forsvinner fort). Tviler iallefall på at D90 blir et bomkjøp men husk å kjøpe gode objektiver. Det er disse du vil ha glede av lengst. Et kamerahus vil du antagelig bytte oftere enn objektivene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til utendørsbruk, og særlig til slikt som på ski o.l. så bør du tenke på værtetting. I de lavere prisklasser er det vel bare Pentax som har dette, og det er heller ikke dårlig kameraer!

 

Når det gjelder skikjøring er vel ikke værtettning et must. På vinteren er det som regel tørr luft så tar man de rette forhåndsreglene bør ikke fukt være noe problem. Gikk ei uke i femundsmarka i sommer med masse regn (og faktisk litt sludd selv om det var juni) og hadde ikke noe problem med fukt på eller i kamera da heller. Vanntette pakkeposer og litt fornuftig bruk (tørke av verste fukten etc.) bør gjøre at Nikon D80 og D90 er bra nok bygget tross mangel på værtettning. Men for all del, Pentax har sikkert bra kameraer de uten at jeg skal uttale meg noe om det.

Lenke til kommentar

Nå har kompaktkameraet mitt heller aldri vært værtett, og kompiser med speilrefleks med på tur har ikke vært noe problem på de turene vi har hatt, så en heavy værtetting er ikke prioritert på samme nivå som bildekvalitet. Det er selvfølgelig interessant å slippe å være livredd for vannsprut osv, men som Brumund nevner over, burde det ikke være noe stort problem om man bare tenker seg om litt..

 

Når det er sagt, så har jeg aldri lagt føringer for denne diskusjonen på hvilke merker som skal vurderes, jeg har i utgangspunktet bare sagt noe om ca prisklasse. D80 ble nevnt som en aktuell prisklasse, evt strekke seg litt ekstra etter en D90. Men hvis man kan finne et kamera som gir bedre totalopplevelse enn D90, til omtrent samme pris, vil jeg absolutt vurdere det. Jeg har som sagt tidligere i tråden ikke noe optikk fra før, så er ikke bundet av gammelt utstyr. Men det jeg har prøvd av utstyr, er i hovedsak et Nikon D80 (og bittelitt et Canon EOS 350D, men dette var bare minimalt).

 

Derfor har man endt med D90/D80 som mest aktuelt.

 

Når det kommer til innkjøp av objektiver, så har jeg ikke økonomi til å kjøpe full pakke med en gang, men jeg forstår det ihvertfall som om kit-objektivet ikke er noe å spare på i forhold til å kjøpe tredjeparts. Men hvilket objektiv er det første man evt skulle investert i, når man ellers står på bar bakke?

 

Om det står mellom et Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro HSM og Nikon AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR, som foreløpig er hovedforslagene til det første objektivet jeg skal ha til, hva hadde dere gått for?

 

Edit: Linker

Endret av olindtve
Lenke til kommentar

Hmmm, som nybegynner selv må jeg si at du legger lista voldsom da... Er jo rimelig dyre hus for slike som oss eller? Forholdsvis 4.543 kr for D80 og 7.793 kr for D90 på kelkoo for BARE husene du vipper imellom. Om du virkelig er nybegynner trenger man jo ikke å gå så høyt før du vet om dette er noe du kommer til å bruke så mye tid på derav virkelig verd den investeringen :)

 

Jeg ble anbefalt ett kamera til godt under halve prisen som får like god kritikk i f.eks lyd og bilde som D90. Jeg tror det lille som måtte skiller er ting vi nybegynnere ikke har peiling på uansett.. Tenker at ti raske lapper er mye for en startpakke spesielt siden du nevnte pris innledingsvis. Men nå plager det ikke meg om du svir av x antall lapper på ett kamera men du burde kanskje spørre deg selv om det virkelig er verd det? Du minner meg mye om meg selv når jeg skal kjøpe noe! KUN det beste er godt nok og man er knallredd for å gå på smell med katta i sekken alt det der. Jeg tok turen innom en fotobutikk og ble til egen overraskelse møtt av fagfolk med peil! Så etter 10 minutters prat skjønte jeg at det var bare tull å svi så mye av julebudsjettet når det er mange gode KNALL tilbud ute å går om dagene.

 

Kanskje verd å tenke litt på? Jeg mener sjekk denne lista til lyd og bilde, er jo flere en det jeg kjøpte som når helt opp i toppsjikte da! Og det må jo være gull om man er nybegynner? Jeg har iallefall kamera i hue og ræva for ett godt år :D Eller kanskje du ikke er så newbie som jeg antar, kanskje du tom. egentlig er sikker på hva du vil ha og trenger bare ett siste dytt fra forumet for å gjøre det sosialt akseptabelt ovenfor egen økonomi for å kjøpe D90 hehehehehehhehe.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Gøy det blir nevnt, for jeg har jo ikke eid et dSLR selv, ikke vanlig gammeldags SLR heller for den saks skyld. Så jeg er til en viss grad enig, det er jo mye penger å legge i det uansett hvordan man vrir og vrenger.

 

Tanken bak å sikte litt høyt er i utgangspunktet at jeg synes det er bedre å bruke litt mer enn kanskje strengt tatt nødvendig først, og så være grisefornøyd med kameraet i lang tid, enn å bruke halvparten så mye penger, og så gå lei etter et år og ende med å kjøpe noe dyrt likevel. Da får jeg heller bruke mer penger på førstegangsinvesteringen, for akkurat der kjenner jeg meg selv som min egen bukselomme. Jeg har en tendens til å gå lei og bytte ting hvis de ikke oppleves som optimale.

 

Videre har jeg siktet høyt fordi jeg kun har brukt utstyr i denne prisklassen. Både D80 og EOS 350d var jo i samme sjikt da de var nye.

 

Uansett er det ikke julebudsjettet som går med, dette skal ikke kjøpes før på nyåret/i løpet av våren. :-)

 

Men det er jo absolutt interessant med andre synspunkter! Og jeg må jo innrømme at jeg håper det skal komme noen gode tilbud på D90 utover vinteren...;-)

Lenke til kommentar

Jeg var helt fersk da jeg kjøpte mitt D80 kit til 10 000,- og kan vel ikke si jeg angrer når jeg ser hvor mye det har blitt brukt. Selvfølgelig er det veldig mye penger, men min påstand er at D90 gir veldig mye kamera for pengene trass i at det koster ca 7000,- Det er raskt, veldig god skjerm, bra bygget, god ergonomi og gjennomtenkt når man tenker på knapper etc. Mulighet for gode bruktkjøp av tilbehør som objektiver og blitz. Det er et kamera man kan ta i bruk som nybegynner og samtidig "vokse" med i lang lang tid.

Endret av Brumund
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe galt i å bruke rundt 10-12.000 for å komme igang med godt utstyr. Og idag, så er det vel en D90 m/16-85mm som gir mest for pengene. Alternativene i den klassen er vel Canon 40D med Tamron 17-50mm f/2.8, Pentax K20D med DA 17-70mm f/4 (eller blir det for dyrt ?), Sony A700 (med Tamron ?). Olympus E-30 burde være i samme selskap, men der pt.t for dyr. Alternativet er da en E-520 + Pro otpikken til Olympus. Men det er ingen dum ide det.

 

Vi operer her i en klasse over entry-level, der sjansen for å bytte ut huset i den nærmeste fremtid er usannsynlig. I motsetning de billigste kameraene, mener jeg.

 

Tom

Lenke til kommentar

For det første så viser du en innsikt som ikke mange andre førstegangskjøpere her har.

 

Bare litt gennerell filosofi angående kamerakjøp.

 

Kjenner meg igjen når det gjelder kamerakjøp.Kjøpte først en 400D,men uka etter var det kjempetilbud på 30D og heldigvis så fikk jeg levert tilbake 400D'en.Så ganske fort begrensinger med 400D som jeg ikke likte angående justeringsmuligheter og størrelse.

 

Du vil nok ikke bruke eventuelt kamera du kjøper kun til og ta bilder i auto,sannsynligvis så vil du eksperimentere angående manuelle og halvmanuelle innstillinger,du vil da kunne finne begrensinger på et nybegynner/innstegskamera.

 

Det er endel som kjøper rimelige innstegskameraer som blir bitt av fotobasillen og dem bytter innen rimelig tid til et semiproftkamera.

 

Og hvis du ikke er en "sisteskrikfrik" som må bytte hver gang det kommer en ny modell,kan det være lurt og gå for et nyere/bedre kamera som du kan ha gleden av i mange år.

 

 

Bildemessig går du ikke på noen bommert uansett merke du handler,men nyere modeller har endel nyere softvare og innstillingsmuligheter som du kan savne tålig fort med et kamera som har noen år på nakken.

 

Så har du råd til det beste,og kjøpet ikke går på bekostning av noe annet så løp å kjøp.

Lenke til kommentar

Trådstarter spurte tidlig om:

To lapper for Nikon d40 høres jo meget bra ut, men hvordan er kvaliteten på bildene her? Er det slik at det bare skal en liten slump ekstra til for å gå markant opp i bildekvalitet?

Det spørsmålet har såvidt jeg kan se ikke blitt adressert siden?

 

Forskjellen i bildekvalitet til A3-utskrifter er ikke verdt mange kronene for meg. Jeg gleder meg sinnsykt til det året jeg tenker at "pokker! -enda et bilde som jeg gjerne skulle ha skrevet ut i A2, hadde det bare hatt god nok teknisk kvalitet!".

 

De 5000,- gir meg ingen nye kreative muligheter jeg ikke har med D40, bare enklere tilgang til noen av dem.

Lenke til kommentar
For det første så viser du en innsikt som ikke mange andre førstegangskjøpere her har.

 

Hm, det er jo litt godt å høre at det ikke bare er jeg som synes jeg virker reflektert og innsiktsfull i denne diskusjonen..:-)

 

Kjenner meg igjen når det gjelder kamerakjøp.Kjøpte først en 400D,men uka etter var det kjempetilbud på 30D og heldigvis så fikk jeg levert tilbake 400D'en.Så ganske fort begrensinger med 400D som jeg ikke likte angående justeringsmuligheter og størrelse.

 

Du vil nok ikke bruke eventuelt kamera du kjøper kun til og ta bilder i auto,sannsynligvis så vil du eksperimentere angående manuelle og halvmanuelle innstillinger,du vil da kunne finne begrensinger på et nybegynner/innstegskamera.

 

Dette er mye av motivasjonen for å investere i dSLR, med tanke på at nåværende kamera er et Sony DSC-t7... :blush:

 

Jeg har virkelig lyst til å kunne se på bildene jeg har tatt, uten å irritere meg over at de er dårlige, og jeg har lyst til å kunne bruke de til annet enn facebook...:-) Jeg tenker selv at jeg sannsynligvis hadde byttet ut et kamera fra innstegssegmentet relativt fort, lenge før antallet eksponeringer med et evt billig kamera hadde gjort den overflødige investeringen verdt pengene. Og tenk på den dagen jeg bytter ut et evt innstegssegment-kamera, for så etter en stund sitte og se igjennom bildene fra det nye dyre, og så på de gamle fra det billige, og irriterer meg grønn over at ikke alle de fantastiske øyeblikkene jeg har fanget med det billige kameraet er tatt med et bedre kamera som ville gitt bedre bilder?

 

Derfor tenker jeg at jeg heller vil skyte med litt for stort kaliber enn litt for lite. Da dør ihvertfall målet, for å si det sånn.. :-)

 

Edit:

 

Når vi først er inne på gode tilbud, så ser jeg at elkjøp og lefdal har en kampanje på Nikon D80 kit med 18-55mm VR til 4990,-. Kanskje ikke en så veldig dum vending i saken? Da blir jo fort D90 4000,- dyrere, en dobling i pris, rett og slett (litt rask hoderegning...:roll:). Dermed er det kanskje ikke verdt det å vente på D90, så mye lavere enn idag vil den kanskje uansett ikke gå? Eller?

Endret av olindtve
Lenke til kommentar
Jeg har virkelig lyst til å kunne se på bildene jeg har tatt, uten å irritere meg over at de er dårlige, og jeg har lyst til å kunne bruke de til annet enn facebook...:-) Jeg tenker selv at jeg sannsynligvis hadde byttet ut et kamera fra innstegssegmentet relativt fort, lenge før antallet eksponeringer med et evt billig kamera hadde gjort den overflødige investeringen verdt pengene. Og tenk på den dagen jeg bytter ut et evt innstegssegment-kamera, for så etter en stund sitte og se igjennom bildene fra det nye dyre, og så på de gamle fra det billige, og irriterer meg grønn over at ikke alle de fantastiske øyeblikkene jeg har fanget med det billige kameraet er tatt med et bedre kamera som ville gitt bedre bilder?

 

Ja, hadde det bare vært så enkelt. Desverre er det nok slik at gode bilder krever en god fotograf.

 

boos

Lenke til kommentar
Desverre er det nok slik at gode bilder krever en god fotograf.

 

Joda, jeg er klar over det, derfor spør jeg i utgangspunktet om hvor stor forskjellen er mellom husene. Det var jo slik tråden begynte, og jeg har fått tilbakemeldinger på at det absolutt vil være forskjell. Men man må også ta med byggekvalitet, tilgang på funksjoner og i det hele tatt muligheten til å tilpasse selv.

 

Jeg innser at et dSLR sannsynligvis vil gi meg bedre bilder enn med kompakten nesten uansett, og det er jo main topic. Videre ønsker jeg at det skal vare en stund, at jeg ikke må investere på nytt etter bare kort tid. Jeg kjøper heller noe som er litt for avansert først, slik at det er litt overkill i begynnelsen, enn å kjøpe noe som akkurat passer nå, og som er for lite avansert om et år.

 

Litt samme tankegang som når man kjøper ski. Jeg har ihvertfall aldri kjøpt en begynnerpakke av noe slag, og aldri anbefalt det til noen, fordi jeg vet at utstyret i en slik pakke aldri holder til noe særlig mer enn en teaser. En slags appetittvekker..

 

Jeg trenger ingen appetittvekker, jeg er allerede sulten.

 

Synes dog det er litt interessant at ingen har nevnt EOS 450d som utfordrer til D80, er det noen grunn til dette? Er det fordi det kun er Nikon-mennesker som har kommentert? Eller er de ikke i det samme segmentet, selv om jeg egentlig oppfatter de som det? De ligger jo på samme prisnivå, mener jeg?

Lenke til kommentar

Slenger meg på Nautica her. I min tid var jeg innom flickr og tittet på bildene til en utrolig god amatørfotograf. Fikk lyst til å ta slike bilder seg, så jeg gikk å kjøpte meg et D40 kit, uten å gjøre den grundigste researchen først. Det viste seg å skulle bli en dyr tabbe.

 

To uker etter å ha anskaffet meg D40, så jeg de klare begrensnigene det satt. Solgte D40'en på finn og kjøpte et D80 body only + 18-200mm VR. Dette kameraet gav meg uendelig mye mer glede enn D40en noen sinne kunne gjort. Jeg fikk mulighet til å bruke batterigrep, eldre objektiv uten integrert autofokusmotor, bracketing, trådløs blitsstyring av eksterne nikonblitser, og sikkert en hel drøss av andre forbedringer over D40.

 

I det store og hele bunner det vel ut i hvor fotointeressert du tror du kommer til å være om 6-12 måneder. Om du anser det som en mulighet, og kjøper en inngangsmodell slik jeg gjorde, og i tillegg blir bitt av basillen, er faren for å gå på en finansiell smell relativt stor.

 

Et siste tips fra min side; 18-200mm er et fantastisk ferie-objektiv. Et jeg tror du kunne fått mye glede av på en skitur i f.eks Chamonix!

Med slike all-round objektiv med dårlig lysstyrke (relativt sett) kunne det vært kjekt med et kamera som ikke gav så mye støy på høyere ISO-følsomhet. (les: D300 som tar brukbare bilder opp til 6400 ISO, kontra D80 som støyer kraftig over ISO 400/800)

 

Kanskje jeg varter opp til en dyr investering her, men D300's eksepsjonelle byggkvalitet, brukervennlighet, hurtighet og bildekvalitet er kanskje noe du bør vurdere? (hvis du forventer at kameraet kommer til å bli meget flittig brukt selvfølgelig)

 

D300 får du til rundt 7000 brukt, på foto.no eller finn.

 

Gå til en fotobutikk og si at du vurderer vurderer D90 opp mot D300 og spør så om å få kjenne på og holde i begge.

 

Edit: Canon-kameraen som ligger i klassene under 30-40-50D har en ekstremt plastic fantastic følelse som jeg aldri selv ville anskaffet meg om jeg vurderte et ordentlig kamera.

 

Kameraer fra klassen 40-50D og oppover er noe jeg kunne vurdert, med tanke på funksjonalitet og tilgang på optikk (både nytt og brukt), men når jeg tar i et canon-kamera merker jeg hvor mye mer intuitivt og brukervennlig konkurerende nikonmodeller er.

 

Kan ikke uttale meg om pentax eller olympus.

 

Shameless plug: Nikkor 75th anniversary

Endret av Mr. Lid
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg kan fortelle litt om hva jeg gjorde for ca 6mnd siden:

 

Skulle kjøpe mitt første dSLR ( har tidligere hatt et billig Pentax film-slr) og hadde hørt mye bra om canon 450d og nikon d60 (mener det var d60).

Dro ned til elkjøp for å prøveholde kameraene, men jeg synes ikke de var så gode å holde i. Prøvde et canon 40d som stod der, og det var for meg mye bedre å holde i. Jeg synes kvalitetsfølelsen var markant.

Da hadde jeg pluttselig et dilemma, 450D kostet ca 5000 med kit-linse og 40d kostet nesten det dobbelte av dette igjen.

Det hele endte med at jeg kjøpte et brukt canon 30d-hus (forgjengeren til 40d) for 3000kr :!:

Jeg angrer ikke et sekund på kjøpet og har brukt pengene jeg sparte på god optikk :woot:

 

Det jeg vil fram til her er:

-Dra til en fotobutikk og prøv de kameraene som er aktuelle for deg. Gjør dette før du eventuelt bestiller kamera på nett.

 

-Har du lyst å spare litt penger så kan det være kjekt å ta en kikk på f.eks. foto.no sitt bruktmarked.

 

Lykke til med kjøpet :thumbup:

Tror du stort sett kommer til å bli fornøyd uansett hva du velger.

 

-Hiss

Lenke til kommentar
-Dra til en fotobutikk og prøv de kameraene som er aktuelle for deg. Gjør dette før du eventuelt bestiller kamera på nett.
Fotoforretninger er faktisk ikke visningsrom for nettbutikkene, de er avhengige av salg for å overleve :roll:

 

For all del, stikk innom tilgjengelige fotoforretninger, prøv forskjellige merker og sammenlign priser. Men når du først har bestemt deg, så gi i det minste fotoforretningene litt igjen for innsatsen ved å gjøre kjøpet i en butikk du allerede har besøkt og fått hjelp hos.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...