Gå til innhold

Vil ha informasjon om Jegerkompaniet / ISTAR (Porsanger)

exzEt

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var da på sesjon for en måned siden. Der fant jeg ut, med en del konsultasjon med sesjonsofficeren at jegerkompaniet i prorsanger ville vært noe for meg. Jeg fikk 9 på alle prøvene uten om den teoretiske der jeg fikk 7. Jeg er ikke den som er av absolutt best fysisk form, men jeg driver aktivt med idrett, og går idrettsfag.

Jeg ønsker å vite mest mulig om førstegangstjeneste ved jegerkompaniet i porsanger, å hvordan det er å være der. Jeg er veldig motivert for førstegangstjenesten, og dette er noe jeg har sett fram til lenge. Skal bli sykt deilig å slippe skolehverdagen. Så hvis noen som har tjenestegjort der eller vet mye om jegerkompaniet kunne gitt meg svar på:

Generelle fysiske krav?, når starter de å plukke ut folk?, hvordan er tjenesten der?, de sosiale aspektene(uteliv, officerer, osvosv), hvordan er mulighetene etterpå og hvordan tjeneste forgår fasevis.

Hadde satt stor pris på et godt svar : p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan i hvertfall si at du ikke trenger å være muskelbunt. De er visstnok ute etter folk som kan bære tungt over lang tid. (Kjenner en som kjenner en som tjenestegjorde der som hevdet dette)

Når det gjelder muligheter vet jeg at hvis du gjør en god innsats, kan du bli med på utenlands oppdrag osv. Enkelte vil få muligheten til å signere en 3-års kontrakt med Jegerkompaniet. Da er du proffesjonell jeger

Lenke til kommentar

kan vel fortelle litt jeg. innrykk er 6. august, befalet består av GBU-utdannede befal, samt soldater som har vært i afghanistan etc. I førstegangstjenesten vil du være en del av tropp 2, som er vervetroppen for tropp 1, som er den profesjonelle troppen og er på turnus i afghanistan. Årlig blir bare et par-tre som får tilbud etter endt førstegangstjeneste å fortsette i tropp 1.

Vet liksom ikke helt hvor mye jeg kan si uten om at rekrutten er lang og hard, og du vil være med på både overlevelsesuke og ekstremt mye felt. Du er stort sett i teigen og driver med noe, alt fra stridsteknikk, patruljeskyting og hating i teig :D

For å greie deg noenlunde greit bør du løpe 3000 på under 12 (minimum), ta over 25 push , 5 hangups og 30 sit. Dette er kravene du bør greie HELT i starten, i løpet av den første uka, etter hvert vil tjenesten kreve mye mer, og har du god kondisjon har du en stor fordel.

I løpet av året er du med på en 5-6 øvelser, inkludert øvelse bivuakk, øvelse overlevelse, øvelse cold response, øvelse vinterdrill, øvelse jeger osv. osv. Du lærer å ta vare på deg selv i antarktiske omgivelser. Du kommer til å hate maks ved flere anledninger, men husk at befalet prøver å bryte deg ned i rekrutten, og bygger deg opp igjen etterpå. Det er viktig at du er psykisk sterk. Du vil få muligheten til å ta GIF-tester (Godkjent Infanterist) og Godkjent Jeger-tester underveis i tjenesten.

Velferdstilbudet er bra (egen kino, ikke projektor), svømmehall, styrkerom, tennishall fra 2009, idrettshall, kampsportrom osv. osv.

Om noe du har noen mer spesifikke spørsmål, kjør på. Litt vanskelig å svare i generelthetens navn hele tiden.

Lenke til kommentar
For å greie deg noenlunde greit bør du løpe 3000 på under 12 (minimum)

Skal det stå 15min? Ang. fysiske krav, uten å ha vært på gp selv, kan jeg nesten garantere at det du presterer i felt teller mye mer enn om du springer på 11 eller 13 min på 3000. Tenk over hva som faktisk er relevant. 3000m er lite relevant for en jeger, og gir ingen fullgod pekepinn på hvilken tilstand soldaten er i.

Lenke til kommentar

Av egen erfaring vet jeg at det er mye løping i tjenesten, enten det er FYFO eller med oppakning, vilket gjør at om du ikke løper 3000 på under 12 vil du "slite", mens de med god kondisjon får det MYE lettere. Det offisielle kravet er på 13 fikk vi vite iaf (selv om jeg vet at den offisielle tabellen sier 15), men de sa at de som ikke løper under 13 ville ha vanskeligheter i tjenesten, for som oftest gjenspeiler de som er gode på 3000 hvem som er best på 5km med oppakning f.eks.

Selvsagt teller det du presterer i felt veldig mye, men jeg sier bare at god kondisjon er viktig iaf på GP, gudvethvor mange ganger kondisjonen til en pulje har vært avgjørende for generell straff og jegerhvil. Garanterer deg at alle med god kondisjon framfor de med middels kondisjon får en nesten 20-30 % "lettere" tjeneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...