Zeelot Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hei! Etter en dårlig start i skoleåret med sykdom osv har jeg bestemt meg for å ta alle fagene som privatist. Jeg går siste året mitt på almennfaglig utdanning og skal ta disse fagene som privatist: Historie Norsk Muntlig Norsk Skriftelig Nynorsk skriftelig Historie Relgion Sosiologi Media Engelsk Lurer på om noen har noen erfaringer rundt dette. Planen er å jobbe med et fag av gangen, lese 2timer hver dag. Lage prøver til meg selv hver 3. uke elns og besvare en del av fjorårets eksamner. Sikkert mange som vil si at det ikke er så lurt å ta siste året som privatist. Men viss jeg går på skolen så må jeg faktisk ha Norsk Skriftelig Nynorsk skriftelig + muntlig eksamen + skriftelig eksmanen Så det blir fem mere eksamner. Så viss noen har noen tips til hvordan jeg skal holde meg motivert osv er det bare å komme med det! Livstilen min er at jeg bor i kollektiv med 3andre gutter på lik alder som alle går siste året. Trener 3-4 dager i uken og spiller 2-3timer online poker hver dag. Har aldri gjort noen lekser hjemme i mitt liv, så det kan bli litt av en utfordring! Skal ha møte med rådgiver i morgen, så får håper jeg får noe hjelp da. Lenke til kommentar
ptta Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Hei! Vurderer å gjøre det samme, har ikke så mange tips, men vurder å gjøre litt det samme som deg, jobbe intensivt med et fag om gangen. Jeg har allerede begynt å jobbe med historie og norsk, det er ikke så vanskelig som det høres ut. Føler faktisk at jeg lærer mer av dette enn av å gå på skolen. Tror forresten du har glemt et fag, gym, så vidt jeg vet må man ha skriftlig eksamen i gym også, på den andre siden har du skrevet historie to ganger, så blir like mange fag. Endret 16. desember 2008 av ptta Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) Hei. Høres smart ut på en måte, men du må være innstillt på å jobbe noe ekstremt og være meget strukturert. Om du ikke er strukturert for mye lesing, vill jeg anbefale deg å gå på skolen istede. Norsk muntlig er noe av det vanskeligeste. Vet du hva norsk muntlig innebærer? Leselisten din må inneholde tekster etc. som dekker hele læreplanen. Bare dette blir fort 200 sider med lesing. I tilegg skal du ha særpensum innenfor norsk muntlig. Der det er anbefalt med mellom 3-5 verk. Disse skal i tillegg sammenlignes osv. I tilegg skal du ha alle de andre fagene å lese på. Norsk muntlig eksamen er tredelt: Forberedelsestid: 30 minutter. Eksamen: 30 minutter 1. I forberedelsestiden vill du få utdelt en ukjent tekst. Denne skal presenteres for sensor og du skal vise til vilken tekst dette er, analysere den etc. 2. Du vill få en kjent tekst. Dette er en "reproduksjonsoppgave". Dette kan være en tekst fra din leseliste. (Mest sannsynlig?) men det kan være noe annet innenfor norsk pensum. 3. Her skal du presentere ditt særemne. Snakke om dette og samenligne verken du har lest osv. Du skal ca. bruke 10min på ver av disse. Høres det krevenes ut? Ja, for meg høres det meget krevenes ut. Når du skal ha alt det andre. Tenk deg om før du gjør dette. Endret 17. desember 2008 av eddielie30 Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Vil egentlig ikke anbefale deg dette når du selv stiller spørsmålet. Det er vanskelig å holde seg motivert, man er så veldig fristet til å drive med andre ting hjemme når man ikke MÅ følge noe. Mitt tips er følg skoleplanen, og heller jobb hardt for å komme deg innpå igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå