Gå til innhold

Gaming PC til 5000 - 6000,-

Anbefalte innlegg

Dersom jeg var deg ville jeg valgt ett Radeon HD4850 skjermkort fremfor ett 3850 slik som det blir foreslått her. 3850 er et utdatert skjermkort, og jeg mener at de ekstra 500 kr du evt legger i ett 4850 vil være velbrukte penger.

4850 leverer langt høyere ytelse enn 3850, noe du blant annet kan se her

Fordi 4850 er ett nyere kort, vil det også ha lenger levetid enn ett 3850 (levetid som i hvor langt inn i fremtiden det vil kunne kjøre de nyeste spillene).

Aha forstår.

Men tenkte at jeg skulle gå for NVIDIA siden jeg alltid har brukt skjermkort fra de.

Alt du liker i dag har du noen gang prøvd første gang :) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom jeg var deg ville jeg valgt ett Radeon HD4850 skjermkort fremfor ett 3850 slik som det blir foreslått her. 3850 er et utdatert skjermkort, og jeg mener at de ekstra 500 kr du evt legger i ett 4850 vil være velbrukte penger.

Fordi 4850 er ett nyere kort, vil det også ha lenger levetid enn ett 3850 (levetid som i hvor langt inn i fremtiden det vil kunne kjøre de nyeste spillene).

Aha forstår.

Men tenkte at jeg skulle gå for NVIDIA siden jeg alltid har brukt skjermkort fra de.

Hehe true ;p

Broren min har ATI kort, og kan greit si at settings panelet og slikt er kvalmt.

Hva gjør ATI kortene så mye bedre enn NVIDIA sine?

Jeg skal ikke spille de sykeste spille som sagt.

Blir jo det samme som om du er vant til å spise ribbe hvert år, så skal du plutselig begynne og servere pizza på julaften .. :)

Lenke til kommentar

Aha forstår.

Hehe true ;p

Broren min har ATI kort, og kan greit si at settings panelet og slikt er kvalmt.

Hva gjør ATI kortene så mye bedre enn NVIDIA sine?

Jeg skal ikke spille de sykeste spille som sagt.

Blir jo det samme som om du er vant til å spise ribbe hvert år, så skal du plutselig begynne og servere pizza på julaften .. :)

Du får enkelt og greit mer ytelse for pengene ved å velge et ATI kort, angående sammenligningen din er den veldig dårlig.

Lenke til kommentar

ATI har ikke nødvendigvis bedre kort enn nvidia rent ytelsesmessig. Det ATI som gjør at ATI sin 4xxx serie har blitt en slik vanvittig suksess, er ytelse/kr. ATI sine kort i 4xxx-serien yter bedre enn nvidia sine kort til omtrent tilsvarende pris.

Hvordan man synes settings panelet ser ut er helt klart en indivduell sak, og dermed ikke en ting som kan diskuteres. Likevel synes jeg ATIs CCC (catalyst control center) er svært oversiktelig. Du har all informasjon om temperaturer, alle innstillinger osv samlet på ett sted.

Skjønner godt at du er litt skeptisk til å bytte fra nvidia til ATI siden du alltid har hatt nvidia. Jeg kjøpte mitt første ATI kort tidligere i høst (4870X2), etter å ha holdt meg til nvidia i alle år før det. Klart ser ting litt annerledes, men det blir man fort vant til.

Dersom du likevel vil ha ett nvidia skjermkort, noe som for all del ikke er ett dårlig valg, er vel 9800gt det kortet som er mest gunstig for deg. Dette kortet koster omtrent like mye som ett 4850 kort, men yter litt dårligere i de fleste tilfeller. Likevel skal det sies at også dette kortet leverer god ytelse til en god pris, så dette kortet er absolutt også ett godt kjøp.

Lenke til kommentar
ATI har ikke nødvendigvis bedre kort enn nvidia rent ytelsesmessig. Det ATI som gjør at ATI sin 4xxx serie har blitt en slik vanvittig suksess, er ytelse/kr. ATI sine kort i 4xxx-serien yter bedre enn nvidia sine kort til omtrent tilsvarende pris.

Hvordan man synes settings panelet ser ut er helt klart en indivduell sak, og dermed ikke en ting som kan diskuteres. Likevel synes jeg ATIs CCC (catalyst control center) er svært oversiktelig. Du har all informasjon om temperaturer, alle innstillinger osv samlet på ett sted.

Skjønner godt at du er litt skeptisk til å bytte fra nvidia til ATI siden du alltid har hatt nvidia. Jeg kjøpte mitt første ATI kort tidligere i høst (4870X2), etter å ha holdt meg til nvidia i alle år før det. Klart ser ting litt annerledes, men det blir man fort vant til.

Dersom du likevel vil ha ett nvidia skjermkort, noe som for all del ikke er ett dårlig valg, er vel 9800gt det kortet som er mest gunstig for deg. Dette kortet koster omtrent like mye som ett 4850 kort, men yter litt dårligere i de fleste tilfeller. Likevel skal det sies at også dette kortet leverer god ytelse til en god pris, så dette kortet er absolutt også ett godt kjøp.

Takker for et så fint svar :-)

Når du mener at NVIDIA kortet ikke yter like mye som dette ATI kortet, hvor stor forskjell er det da?

Er det snakk om bare noen få mere krefter i ATI kortet? Eller er det så betraktelig mye bedre?

Lenke til kommentar

Dersom du blar litt ut i dette reviewet, kan du se hvordan en del forskjellige kort jgør det i forhold til hverandre. 9800gt er ikke med i testen, men til gjengjeld er 9800gtx det. 9800gtx yter litt bedre enn 9800gt. Ytelsesforskjellen er ikke "enorm", men det er lett å se at 4850 jevnt over yter bedre enn nvidias kort i samme prisklasse.

Lenke til kommentar
Her er et oppsettet på komplett med intel, som jeg gjentar er tingen å kjøpe til 5000-6000, snakker vi 3000-3500 så hadde jeg vel heller foreslått AMD. Velg kabinett selv etter som det er en smaks sak.

Bildet er vel litt lite?:(

-- og steamed, en gaming pc til 6k funker vel fint det ?:"> skal ikke ha topp greier ; )

Vil ikke krangle med deg..

MEN..

Jeg sa at ikke jeg kaller det for en gaming pc..

Det er veldig forskjell på folk..

F.eks :

Person 1 : Jeg har kjøpt en DRIIIT BRA GAMING PC !!!!!11

Person 2 : Pris ? Spesifikasjoner ?

Person 1 : 1 GB Ram, 100 watt Psu. osv. .. Pris 3k

Senere..

Person 2: Jeg har kjøpt meg ny pc :)

Person 1: Spesifikasjoner og pris ?

Person 2: 8 GB Ram 1,5 TB Harddisk.. en i7 cpu .. Pris : 14k

Person 1: KØDDER DU ???!?!?

Person 2: nei.. trengte en ny pc :)

Skrev veldig off-topic her ;P

Husk og kjøpe ;

4 GB Ram (billig på markedet no)

320 GB ++ Harddisk (det trenger du)

Bra nok grafikkort ! (veldig viktig)

Rundt 550 watt PSU.

Romslig kabinett.

Brukbart Hovedkort og CPU, som passer ;)

Endret av Steamed
Lenke til kommentar

Vil ikke krangle med deg..

MEN..

Jeg sa at ikke jeg kaller det for en gaming pc..

Det er veldig forskjell på folk..

F.eks :

Person 1 : Jeg har kjøpt en DRIIIT BRA GAMING PC !!!!!11

Person 2 : Pris ? Spesifikasjoner ?

Person 1 : 1 GB Ram, 100 watt Psu. osv. .. Pris 3k

Senere..

Person 2: Jeg har kjøpt meg ny pc :)

Person 1: Spesifikasjoner og pris ?

Person 2: 8 GB Ram 1,5 TB Harddisk.. en i7 cpu .. Pris : 14k

Person 1: KØDDER DU ???!?!?

Person 2: nei.. trengte en ny pc :)

Skrev veldig off-topic her ;P

Husk og kjøpe ;

4 GB Ram (billig på markedet no)

320 GB ++ Harddisk (det trenger du)

Bra nok grafikkort ! (veldig viktig)

Rundt 550 watt PSU.

Romslig kabinett.

Brukbart Hovedkort og CPU, som passer ;)

Du prater om?

Har da valgt meg 4GB ram

500GB harddisk

600W PSU iallefall

Et stort nok kabinett

+ et hovedkort som tar 3,1GHz intel 2 core duo prossesoren jeg ser på for øyeblikket.

En gamer pc trenger ikke koste 14k ;-)

Bortkastet med penger. For da koster jo bare kabinettet 3k pga de store lysene og den store skjermen på ene siden av kabinettet :)

Skjønte fortsatt ikke helt poenget med posten din ; )

Mener du at grafikken i spill vil bli annerledes? Altså at CS vil se annerledes ut med et ATI-kort enn med et nvidia-kort?

Hørte det var folk som sa det ;p

Men jeg må tenke litt pris også :p

Lenke til kommentar

Går en del rykter om at prisen på hardware skal gå opp etter jul, men dette er det få som kan si noe sikkert om.

Hvis jeg var deg hadde jeg kjøpt pcen nå slik at jeg kunne hatt den i juleferien. Men så skal det sies at jeg er utålmodig og nysgjerrig av natur:-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...