MooseOnTheRun Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Det har seg sånn at jeg alltid har slit med og/å når det kommer til norsk faget. Er det noen som gidder fortelle meg reglene for dette her? Har prøvd får men har vell bare gitt opp eller glemt reglene... Takk for all hjelp:) Lenke til kommentar
Target.Aquired Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 http://www.ressurssidene.no/view.cgi?&...4&spraak=bm Lenke til kommentar
Like clockwork Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Å skal brukes foran verb i infinitiv. Eks. Å spise, Å sove og Å klatre Når skal vi dra å spise. Og binder sammen like ord. Eks. Tv og radio, Kristian og Pål. Jeg og Pål kommer om 10 min. Håper dette er til litt hjelp;) Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) "Og" er en konjunksjon, et bindeord: Kari og Olav. "Å" brukes foran verb i infinitiv: Å sykle. Eller foran preposisjonsuttrykk. Er det to verb i setningen, f.eks: "Steinar sitter ... spiller"? Skal det da stå "å" eller "og"? Trikset her er å prøve å sette verbene i preterium (fortid) - kan begge verbene settes i preteritum, så skal man bruke "og"; kan kun ett av dem settes i preteritum, skal man bruke "å". "Steinar sitter og spiller" er derfor riktig - fordi vi kan skrive "Steinar satt og spilte". "De pleier ... reise bort i ferien" => "De pleide å reiste bort i ferien" ... Her skurrer det litt. Her bruker vi "å". Håper det hjalp, er ikke norsklærer ... Så har ikke noen flott fomrulert regel for og-/å-bruk. Edit: Linken til Majestic var bedre gitt. Endret 14. desember 2008 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
Endre Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Når skal vi dra å spise. Dette er feil. Her er og korrekt, siden det binder sammen verbene dra og spise. Er det to verb i setningen, f.eks: "Steinar sitter ... spiller"? Skal det da stå "å" eller "og"? Trikset her er å prøve å sette verbene i preterium (fortid) - kan begge verbene settes i preteritum, så skal man bruke "og"; kan kun ett av dem settes i preteritum, skal man bruke "å". Det vil jo aldri være aktuelt å ha å foran spiller, siden det ikke er i infinitiv. Beklager hvis jeg virker for pirkete, men en som allerede sliter bør ikke bli villedet. Endret 15. desember 2008 av Endre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå