HaterDiskus Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Jeg tygger en del tyggis; nærmere bestemt 24/7. Er dette veldig skadelig for tennene? Sliter det veldig? Og sist men ikke minst; hva kan skje? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Spørs hvilken tyggis, merker du noe i kjevene? Jeg personlig kan ikke tygge tyggis da kjevene mine er ødelagte. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Merker ikke noe i kjevene. Men syns at tennene krymper. Blir slitt ned på en måte. Men lurer på om dette kanskje er psykisk. Er sukkerfri tyggis selvfølgelig. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 For å forhindre karies er spytt veldig bra siden det reduserer syrenivået produsert av bakteriene som lever på tannoverflata. Og når man tygger tyggis produserer man mye spytt. Men disse bakteriene lever av kullhydrater, og i min sukkerfrie Extra-tyggis ser jeg at næringsinnhold pr. 100g er 65g kullhydrater, altså 65% kullhydrater. Så om tyggis er spesielt bra eller ei for dannelse av karies aner jeg faktisk ikke. Jeg skulle gjerne visst dette siden det går mye i tyggis hos meg også. Men den mekaniske slitasjen på tennene vil jeg tro øker når man tygger hele tiden. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Men den mekaniske slitasjen på tennene vil jeg tro øker når man tygger hele tiden. Er i disse baner jeg har tenkt også. Hadde vært kjekt å vite dette sikker. Vil jo ikke ende opp med millimeterstore tenner. Er forresten Stimorol Senses som er tingen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Tyggis rett etter brus eller lignende er vel ikke helt bra. Da er emaljen sterkt redusert pga. syrenivået og tyggingen sliter ekstra mye på tennene. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk. Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Tyggis rett etter brus eller lignende er vel ikke helt bra. Da er emaljen sterkt redusert pga. syrenivået og tyggingen sliter ekstra mye på tennene. Brus og godteri nytes ikke. Endret 15. desember 2008 av Mimir Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Husk at det er mye Sorbitol i tyggisen (kunnstig søtningstoff), som virker lakserende... Merket at du har løs avføring? Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Nei, ikke som jeg har tenkt over. Men får man i seg så mye av dette gjennom tyggis da? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 jeg tror de er pålagt å skrive det siden det er det i tyggisen (eller andre matvarer). jeg tror du skal få i deg uanstendig mye tyggis før du merker noe der, Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg knekker vel en pakke om dagen (14 biter). Tar en ny når jeg spytter ut den gamle. Sover meg tyggis også. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 For å forhindre karies er spytt veldig bra siden det reduserer syrenivået produsert av bakteriene som lever på tannoverflata. Og når man tygger tyggis produserer man mye spytt.Men disse bakteriene lever av kullhydrater, og i min sukkerfrie Extra-tyggis ser jeg at næringsinnhold pr. 100g er 65g kullhydrater, altså 65% kullhydrater. Så om tyggis er spesielt bra eller ei for dannelse av karies aner jeg faktisk ikke. Jeg skulle gjerne visst dette siden det går mye i tyggis hos meg også. Men den mekaniske slitasjen på tennene vil jeg tro øker når man tygger hele tiden. Kullhydrater er ikke det karies lever av. Næringsinnholdet i tyggisen kommer fra søtingsstoffet, typisk Xylitol, mannitol, sorbitol, etc. Dette er sukkerarter som har et næringsinnhold, men som faktisk motvirker karies. Det å tygge 24/7... Kjeveledd kan faktisk bli utslitte, men jeg tror neppe du er i faresonen enda. Jeg kjenner folk vars brødboks går i et, og har gjort det hele livet, der snakker vi ikke slitasje til tross for en alder på 60. Tygg i vei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå