Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er tyggis skadelig for tennene?

HaterDiskus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å forhindre karies er spytt veldig bra siden det reduserer syrenivået produsert av bakteriene som lever på tannoverflata. Og når man tygger tyggis produserer man mye spytt.

Men disse bakteriene lever av kullhydrater, og i min sukkerfrie Extra-tyggis ser jeg at næringsinnhold pr. 100g er 65g kullhydrater, altså 65% kullhydrater. Så om tyggis er spesielt bra eller ei for dannelse av karies aner jeg faktisk ikke. Jeg skulle gjerne visst dette siden det går mye i tyggis hos meg også.

Men den mekaniske slitasjen på tennene vil jeg tro øker når man tygger hele tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Tyggis rett etter brus eller lignende er vel ikke helt bra. Da er emaljen sterkt redusert pga. syrenivået og tyggingen sliter ekstra mye på tennene.

Lenke til kommentar

Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
For å forhindre karies er spytt veldig bra siden det reduserer syrenivået produsert av bakteriene som lever på tannoverflata. Og når man tygger tyggis produserer man mye spytt.

Men disse bakteriene lever av kullhydrater, og i min sukkerfrie Extra-tyggis ser jeg at næringsinnhold pr. 100g er 65g kullhydrater, altså 65% kullhydrater. Så om tyggis er spesielt bra eller ei for dannelse av karies aner jeg faktisk ikke. Jeg skulle gjerne visst dette siden det går mye i tyggis hos meg også.

Men den mekaniske slitasjen på tennene vil jeg tro øker når man tygger hele tiden.

Kullhydrater er ikke det karies lever av. Næringsinnholdet i tyggisen kommer fra søtingsstoffet, typisk Xylitol, mannitol, sorbitol, etc. Dette er sukkerarter som har et næringsinnhold, men som faktisk motvirker karies.

Det å tygge 24/7... Kjeveledd kan faktisk bli utslitte, men jeg tror neppe du er i faresonen enda. Jeg kjenner folk vars brødboks går i et, og har gjort det hele livet, der snakker vi ikke slitasje til tross for en alder på 60.

Tygg i vei

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...