Gå til innhold

BK: RedBarn (rød låve)

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg er forholdsvis nybegynner når det kommer til fotografering og fotoredigering (begynte i november)

Så jeg håpet på litt kritikk og tips (både positivt og negativt) om komposisjon, teknikk, idè, redigering osv.

Tips til gode bilderedigerings teknikker settes pris på :)

Bildet er tatt bak huset vårt hjemme rett etter hunden hadde lekt seg i snøen.

Jeg brukte nikon D300 med 16-85VR på iso 500, f/11 og 1/400s

post-47543-1229291580_thumb.jpg

Redigering og synlige feil

I photoshop brukte jeg 3 levels layer (huset, snøen, og himmelen) og 1 Hue saturation layer(gjorde bildet svart/hvitt)På hue saturation layeret jeg lot jeg mesteparten av låven fortsatt ha farge, mens utstikkeren på låven i bakgrunn fortsatt være i svart/hvitt.

Jeg har også redigert bort endel hundespor i snøen med clone stamp funksjonen.

Vet det er noen småfeil i bilderedigeringen. Deriblant glemte å finjustere overgangen mellom himmelen og treet oppe til høyret (øvre delen av treet er mørkere) og fjerningen av fotspora ble ikke helt topp

Edit:(orginalbildet og ren svart/hvit)

S/H versjon

post-47543-1229539778_thumb.jpg

Orginal bildet(forminsket rett fra orginal og uten forandringer i raw)

post-47543-1229539651_thumb.jpg

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Takk :)

Det var egentligt veldig mange fotspor i snøen (hunden hadde lekt seg) men fjernet dem for å renske opp bilde samtidig la sporene som førte opp mot låven være igjen.

Valge å la utstikkeren forbli svart/hvit først og fremst for å gjøre den mer anonym. Men det var også pga at den på orginal bilde var veldig i skyggen, og derfor lite fargeinformasjon og hente.

Etter level layers for bygningen ble derfor denne veggen veldig stygg(oransj)

Så måtte isåfall enten laget et nytt level layer for utstikkeren ,eventuelt eller eventuelt bytte fargene.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Beklager hvis jeg kommer her og ødelegger festen. Men jeg er ikke så begeistret.

Den primære grunnen er bruken av selektiv farge. Hadde hele bildet vært i farger, eller i s/h så hadde jeg vært enig. Dette bildet står seg godt som en rent sort/hvit bilde og trenger ikke noe fiks-fakseri for å bli interessant.

Det er nok muligens verdt å øke kontrasten noe hvis du våger deg på en ren sort/hvit konvertering.

Tom

Lenke til kommentar

Heisann.

Som nevnt tidligere synes jeg selektiv farge er noe å holde seg unna i de fleste tilfeller. Funket ikke helt her.

Jeg er heller ikke fan av signering av bilder hvis det kun er en random font. Du har forøvrig også skrevet CHristian ;)

Du kan også prøve og rette opp bildet litt så de vertikale plankene og mønet på huset er i vater.

Bortsett fra småpirket synes jeg motivet og komposisjonen var flott.

Litt synd var det med kabelen/snoren/whatever som henger tvers over bildet.

Fredrik :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takk for tips og kritikk :)

Bygningen er egentligt veldig skjev og falleferdig, men det er godt muligt bilde er litt skjevt i tillegg.

Jeg har lagt ved en enkel versjon uten selektiv farge i tillegg til orginalbildet (scalert og uten forandringer i raw)

Noen tips med å få mer utav full S/H versjonen?

S/H

post-47543-1229538050_thumb.jpg

Orginal:

post-47543-1229538797_thumb.jpg

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...