Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Utlandet i 3 måneder, hvilket bankkort burde jeg benytte, med minst gebyrer..?

Magnusha

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal til Asia i 3 måneder nå. Bruker i dag DnBnor som hovedbank. Dette kommer til å bli SVINDYRT med gebyrer og lignende når jeg tar ut valuta i utenlandske banker. Lurer derfor rett og slett på hvilke kreditkort tilbud jeg bør se etter. Har sett litt på Gjensidige sine korttilbud, der de legger på kun 1,75% i valutagebyr, noe som visst alle banker gjør uansett.

Også lurer jeg litt på om jeg skal velge Visa eller Mastercard som korttype når jeg handler. I hodet mitt høres Mastercard best ut med tanke på svindel og videre, men har ikke satt meg inn i betingelsene for Visa.

Hvilke(t) kort burde jeg benytte meg av i utlandet? Bare å komme med forslag.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nordea om du faller inn under Check-In-programmet. Ellers gjør alle de gebyrfrie bankene jobben.

Vær obs om du skal ha reiseforsikring via kredittkort. De dekker som regel ikke reiser så lenge som 90 dager, samtidig som dekningen ofte er dårligere enn dedikert reiseforsikring. Ta med kredittkort i tillegg.

VISA og Mastercard er litt hipp som happ, begge deler er relativt utbredt men avhengig av hvor du er (enkelte steder er minibanker litt sære). Det du ønsker å gjøre er å gjøre varekjøp med kredittkort da du har et vern mot svindel via kredittkjøpslovens §8, i tillegg til at et kopiert kort ikke tømmer kontoen din (men riktignok kredittgrensen din). Bankens problem vs ditt problem, in a nutshell. Minibanker er noe tryggere om du tar forhåndsregler (kjøpmenn kan være svindlere, banker er det ikke selv om skimmingutstyr finnes), og der burde du bruke debitkort grunnet skyhøye gebyrer ved kontantuttak på kredittkort.

Lenke til kommentar

Men la oss si at jeg tar ut litt penger i en minibank, i denne minibanken er det et kopieringssystem som gjør at de får koden og kortet mitt. De tar ut 10 000kr. Må jeg tilbakebetale noe da? Hvordan er Visa og mastercard i forskjell der? Ser ofte at Visa er gunstigere med uttak i minibank i utlandet, men vet ikke hva som er best jeg....

Lenke til kommentar

Det varierer, en del har et høyt gebyr på minibankuttak istedet. Men jeg har ikke kommet over kredittkort som tilbyr gratis uttak i minibank, i betydningen null gebyrer og betalingsutsettelse (altså at renten ikke begynner å løpe umiddelbart). Og dette er helt naturlig, da kredittkortselskapene tjener penger på at du handler med kortet, men må betale minibankoperatøren for alt av uttak.

Lenke til kommentar
Visauttak i utlandet (minibank/bank) 1) 25,00

Kontantuttak i minibanker i Norge og i utlandet 1) 25,00 + 1% av beløp

Vil ikke akkurat påstå at det ikke koster penger. Med Gjensidige er det 0 kr i uttak på visakortet. Eneste som koster er 250kr i året å ha kortet.

Trekker kortet. Noe dårlig forklart kanskje.

Endret av deleder
Lenke til kommentar

Lykke til med å betale middag til 15 kroner med kredittkort i Laos. Cash is king. Det er steder man kan betale med kort - avhengig av land - men det er ikke noe man bør regne med.

PS: Brukersteder mange steder i utlandet tar gebyr ved bruk av kredittkort, tilsvarende kostnadene de har (ca 3%). Mange steder har også minimumsbeløp for bruk av kredittkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...