Gå til innhold

SLI-trøbbel - Bare én som virker?

Carana

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i den siste tiden kjørt to GeForce 9800gtx+ i SLI. Jeg har merket at det nesten ikke har vært forskjell på grafikkytelse når SLI har vært på og av. Akkurat nå åpnet jeg PCWizard, og ser at GPU frequency og alle clocks på det sekundære skjermkortet er veeeldig lave, og helt andre enn klokket på primærkortet. Kan det være at bare ett av kortene mine fungerer? Eller er det noe annet feil? Om du vil ta en titt på hvordan det ser ut i PCWizard, så lastet jeg opp et bilde HER. Jeg kjører min ellers svært gode maskin på en gammel Dell-skjerm, 17' LCD på 75Hz, kan dette ha noe med GPU-problemene å gjøre? At skjermen ikke støtter SLI?

Noen som har erfaring med SLI, eller som vet hva som er feil/om det er noe feil?

Endret av Carana
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell en enkel test for å verifisere at SLi og Crossfire fungerer.

Kjør 3D Mark 06, en runde med SLi påskrudd og en runde med det avskrudd i NV Kontrollpanel.

Får du samme score så har du ett problem, får du høyere score med SLi aktivert så fungerer det som det skal.

Du må også huske på at SLi gir ikke de høyeste fordelene sammenlignet med Crossfire og ved lave oppløsninger blir det lik 0 i ytelsesforskjell.

Lenke til kommentar

Har prøvd meg i 3Dmark06 nå, og resultatene er DÅRLIGE! Uten SLI fikk jeg

9534 3dmarks

SM 2.0 Score: 4245

SM 3.0 Score: 5244

CPU Score: 1806

Med SLI:

9013 3DMarks

SM 2.0 Score: 4147

SM 3.0 Score: 4598

CPU Score: 1808

Dette betyr jo at PCn yter dårligere med SLI aktivert, enn uten. Noe er feil! Men hva? Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar

Vell 500 poeng er ikke så vesentlig vil jeg si da men at du ikke fikk en heftig forbedring tyder på at du har en feil med SLi en eller annen plass.

Siden du har muligheten til å aktivere i kontrollpanel så ligger feilen enten hardware messig i at du ikke har koblet på broen eller at den ikke sitter skikkelig, SLi skal da fungere i software modus som er MYE tregere enn vanlig SLi.

Har du sjekket det?

Lenke til kommentar

Har sjekket dette nå, og broen sitter som den skal. Jeg har byttet den mellom de to forskjellige SLI-kontaktene på kortene (for den er åpen for 3way SLI), og jeg har satt den opp ned, og samme hva jeg gjør, så gir det samme, dårlige resultat. Har også sjekket at driveren er den siste fra nVidia, og det er den. Kan ikke helt skjønne hva som er galt nå.. Har også prøvd å kontakte XFX (som har laget kortene), men har ikke enda fått svar.

Jeg har den grønne SLI-baren som kommer opp på siden av skjermen når jeg kjører 3D-programmer (den som viser hvor mye GPU jobber), så det må jo bety at SLI er på; jeg har forresten hatt denne hele tiden.

Vet du om noe mer jeg kan prøve nå?

Endret av Carana
Lenke til kommentar

Hardware:

ASUS Striker II Formula motherboard

Corsair Dominator 4GB DDR2 RAM @ 1100MHz

Intel E8400 @ 3,6GHz

Corsair 550W PSU

500GB 9800RPM HDD

Creative 7.1 Lydkort

Antec Ninehundered kabinett

Samsung DVD-RW brenner

Kjører på 1280x1024 75Hz på en gammel Dell 17" LCD. Dårlig skjerm, ja!

Og alt kjører stabilt med tanke på clock, og temperaturen er lav og god!

Lenke til kommentar

550w er vel for lite for sli systemer,selv for de svakeste sli systemene. med for svak psu vil pc fryse og slukne etter kort tid. mens du spiller eller ser film for eksempel. eller så kan hk bestemme seg for å kun la et av kortene kjøre for at systemet skal få nok strøm til å kjøre feilfritt.

Lenke til kommentar

Vell rundt 1280 vil du ikke se store forbedringer med SLi nei.

Men du har nok også ett strømproblem som du må løse sannsynligvis.

Ellers må jeg kondolere... Striker 2 Formula'n din altså :p Er ett møkkahovedkort... Og ja, jeg har ett selv, men bruker Biostar I45 akkurat nå.

Lenke til kommentar

Er relativt lav strømforsyning for SLI med to sånne kort ja, kan muligens være problemet det, dog jeg ville ventet at PC'en heller skulle slå seg av( eller ikke gå på i det hele tatt ) enn at det bare gikk tregere. Synes du skal prøve kortene hver for seg om du ikke har gjort det enda, og sjekke at de begge fungerer fint; kanskje prøve en 3DMark test med ett om gangen og se om resultatene er like.

Lenke til kommentar

Har nå kjøpt en Corsair TX750W strømforskjyning. Maskinen kjører fint, men SLI fungerer fortsatt ikke. Har samme problemet; SLI er aktivert i nVidia control panel, men i PCWizard gir det sekundære kortet fortsatt alt for lavt klokk, og PCWizard sier også at SLI er deaktivert. 3Dmark06 gir også samme resultater som tidligere.

Lenke til kommentar

Har testet litt nå, og har dunnet ut noe. Når jeg deaktiverer SLI og kobler til skjermen på portene til det primære skjermkortet, får jeg skjermbilde (på begge porter). Når jeg kobler til skjermen til portene på sekundærkortet, får jeg ikke skjermbilde i det hele tatt. Rart?

Lenke til kommentar

Nå tror jeg det er som det skal :D Har installert ny BIOS, og dette løste problemene!

3Dmark06 uten SLI: 14757 3DMarks

3Dmark06 med SLI: 16712 3DMarks

Dette er mye bedre resultater enn de forrige! Selv om det fortsatt står "Technology SLI: NO" i PCWizard, så følger nå klokkene på GPU'ene hverandre når jeg overklokker, og SLI gir jo bedre resultat i 3Dmark06 enn uten SLI, så jeg tenker vi kan si at problemet er løst!

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...